Kan adaptil ha negativ påverkan?
Jag har en unghund som bott hos mig i 1 mån men som är ganska rädd utav sig. Hon vågar mer och mer varje dag och jag har även fått tipset att använda mig utav adaptil och liknande lugnande feromoner som ska få henne att våga slappna av mer i stressade situationer.
Jag har sprayat en av mina filtar med adaptil-spray, men den vill hon nu inte gärna ligga på. Så sprayen gick inte hem.
Hon har även ett adaptil-halsband som hon nu haft på sig i 2 dygn men jag tycker helt ärligt hon blivit mer nervös och lättskrämd sedan hon fick det på sig. Samtidigt så tänker jag om hon kanske bara haft 2 stressiga dagar som inte beror på halsbandet, men kan det vara så att adaptil-halsbandet faktiskt kan ha en negativ effekt på hundens sinne? Någon mer som upplevt samma?
Tänker att de kan har blivit stor dos av halsband och spray, prova att ha en sån i vägguttaget istället, de bara pytsar lite granna och täcker stor yta.
Det är ju oftast en väldigt liten lugnande effekt.
Vad är hon nervös och rädd för?

#1: Hon tycker det är läskigt med mycket som låter och rör sig på promenaderna. Bilar, cyklar m.m. Så därav halsband, så hon jämt har hormonet vid sig 🙂

#2: Hon är rädd för mycket. Människor, bilar, cyklar, ibland åka bil, m.m. Hon har blivit utsatt för en del stress på sista tiden då hon endast bott hos mig 1 månad och det har varit lite läskigt att byta hem för henne. Sen vet jag att stressen av ett miljöombyte kommer att släppa av sig själv med tiden, men fick tips om att detta skulle hjälpa till lite extra på vägen dit.
Hur går det?