Mina hundar bråkar
Hej! Jag behöver & tackar för alla tips & tankar jag kan få kring mitt minst utsagt allvarliga problem hemma.
Mina 2 han hundar har sedan ena var valp kommit bra överens - på promenad och i avskilda rum. De är så att den äldsta är Chihuahua på 4 kg & ynglingen är amstaff/pitbull/bully på 50 kg.
Så redan som 4 månader blev staffen satt på plats , men utvecklade också "panik attacker" om han hamna i bråk med den äldre. Och trots att den äldre är Chihuahua, ger han sig inte. Så för att få kontroll och också tänka på ALLAS säkerhet får dom gå promenader ihop & annars har dom galler emellan. Det har funkat felfritt i nästan 3 år tills en månad sen. Nu räcker det med att dom ser varandrs från gallret så ryker dom ihop - och ynglingen på 50 kg blir livrädd o ser nästan svart.. jag o sambon kan ta kontroll & lugna honom så ingen behöver råka illa ut.. men jag vågar knappt ha folk över hemma - för dom behöver bara se varandra äldst o yngsta så blir det katastrof. Vad kan jag göra??
Kan verkligen imte låta dom bråka ut de för de är 4 kg mot 50 kg…
Jag tycker du ska kontakta en duktig tränare eller hundpsykolog som kan jobba med er face-to-face så att säga.
Om du vill berätta vart i landet du bor så kan säkert folk tipsa om vart du kan vända dig.
// Harley
Du behöver låta en av hundarna flytta, det där är väldigt allvarligt och kan sluta i en väldig katastrof.
Jag håller med. Låt en av dom flytta.
#2: ärligt.. tror inte jag redan har de i sista absoluta utväg ?
Dom är mitt liv. Och jag vill kunna göra allt i min makt innan jag ger upp på dem .. så snälla. Vänta med det absolut sista tipset
Tack
#1: tack för tipset , sambon nämnde faktiskt den idén idag med .. vi bor i sthlm ! :)
#4: Då kan det hinna sluta med att din lilla hund blir ihjälbiten av din stora, det är höga risker man spelar med när det gäller hundar som avskyr varandra.
#5: Jag har hört mycket gott om Hundens Hus där i storstan.
Det finns ingen möjlighet för en av hundarna att tillfälligt bo hos någon annan tills ni har bestämt hur ni ska gå vidare?
// Harley
#6: dock kommer dom ej åt varann sen detta börja för 1 månad sedan. Jag går separata promenader och dom har somsagt stabilt vägg monterat galler emellan. Så absolut finns oron där, men det ska inte hända. Bådas säkerhet fysiskt är stabil.. psykiska delen är min oro & hur vi kan få stabilitet och lugn i hemmet igen med dom båda , även om dom ej kan gå promenader i framtiden.. de är oviktigt i lång sikt.
#7: tack jag ska kolla in på dom dirket ! Och jo , jag har familj i sthlm som kan ta den lilla på deltid iallfall. Har liksom väntat med att "lämna" av honom där tills jag har en plan för en lösning. Men att kontakta dom & ev ta hjälp av familj under tiden låter klokt :)