Hundar iFokus

Hundar

Läst 353 ggr
Sasha W
2020-09-15 12:30
0

Foderhund

Hur fungerar det att ha en hund på foder?

Sasha W
2020-09-15 13:58
0

#1: känns som att den handlar om att vara åt en uppfödares valp.

I mitt fall handlar det om en 2,5 årig hund.

Karmatarerskanise
2020-09-15 14:56
2

#2: det är det fodervärd är i hundvärlden. Annars är man hundvakt om det inte handlar om att ta kullar på hunden.

Sasha W
2020-09-17 14:58
0

Kan jag få någon mer persons synpunkt?

Herveaux
2020-09-17 15:55
1

#4: Jag säger som Nina.
Om det inte är fodervärd i den betydelse som SKK-länken talar om så är det ett "fint" sätt för folk att få sig en gratis (eller iaf billig) långtidshundvakt. 😏

// Harley

• Redigerat 2020-09-17 15:55 av Herveaux
Magrat
2020-09-17 16:05
1

Nu har jag aldrig haft hund på "helfoder" utan bara på köpesavtal med bibehållen avelsrätt (i folkmun lite slarvigt kallat halvfoder)

Skillnaden mellan dessa är ju att hunden blir din automatiskt när du köper den för halva köpesumman, andra halvan består av en kull överlevande valpar om det är tik (hane har jag inte koll på, men tror det kan vara tre kanske?). Nu gick vår tjej aldrig i avel iom att hon fick magomvridning när hon var två år och då ville ju uppfödaren, förståeligt nog, inte ta valpar på henne. Så hon blev vår helt och hållet då.

Är det en hund på helfoder står du inte som ägare på hunden förrän efter tiken fått två kullar upp till fem års ålder och hane ett visst antal kullar upp till sju års ålder har jag för mig. Det ligger på uppfödaren att bekosta de utgifter som finns, till exempel röntgen.

Att vara fodervärd är ett väldigt stort ansvar då uppfödaren förtror dig med en tik eller hane som denne/a tror kommer bidra med något till att föra rasen framåt. Oftast vill de även att hundarna meriteras på olika sätt, utställning, bruks osv.

Avtalen för fodervärd och köpesavtal med bibehållen avelsrätt finns hos SKK, och de får endast ändras till köparen/fodervärdens fördel.

Det fungerar inte som i hästvärlden där den ursprunglige ägaren får tillbaka hästen efter att tiden löpt ut, så var försiktig med blocketannonser där folk söker typ "fodervärd i ett år". Fodervärd är man till en SKK-ansluten kennel där ägarskapet alltid ska överlåtas till fodervärden.

Hett tips är också att du och uppfödaren har samma syn på hund och vad som för rasen framåt. Vi har haft jättetur med våra uppfödare, både när det kom till köpesavtal med bibehållen avelsrätt (Borzoi), och när vi köpt hund till reducerat pris på grund av en svansknick (Italiensk vvinthund, hon var dock aldrig tänkt till avel iom svansknick).

Puh.. Jag tror jag fick med det viktigaste i alla fall.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Sasha W
2020-09-17 17:38
0

Det förvirrande i detta är ju somsagt att hunden är vuxen och iom hennes unika psyke vill dom inte ha kull efter henne.

Ska titta på hunden igen imorgon kl 10 och då ska jag försöka fråga hur hon tänker.

Herveaux
2020-09-17 17:49
0

#7: "Fodervärd" används ganska slarvigt av folk i hundvärlden, du kan ju höra med hundens ägare om det inte är någon form av prövotid hon avser.

// Harley

Karmatarerskanise
2020-09-17 18:05
0

#7: ja då är det inte fodervärd hon ska ha. Så se verkligen till att reda ut vad som är meningen. Ska hon ha tillbaka hunden?

Magrat
2020-09-17 18:22
0

Man kan ju placera ut en vuxen hund som foderhund, men det är ju som sagt om hundeln ska gå i avel. Är det en omplacering som menas kanske? Be om ett tydligt svar om hunden ska vara din eller uppfödarens.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Sasha W
2020-09-17 19:23
0

Hon är ganska otydlig. Efter imorgon ska jag fundera om jag ska avstå, gillar inte att hon är så otydlig.

Sasha W
2020-09-17 20:57
0

Har fått ett erbjudande om en 7årig tollare av en annan människa, denna person är mycket tydligare och verkar veta mer vad hon pratar om.

Frågan är bara vad jag vill, och vad jag kommer längst med.

Verkar som att tollaren är det bättre alternativet helt ärligt.