Hundar iFokus

Hundar

Läst 387 ggr
Haydii
2

Hundköp på blocket

Jag har hittat en hund på blocket som jag är intresserad av.
Ska vara en familjehund, inte tävla eller utställning. Jag vet att man bör kolla upp sjukdomshistoria osv, men hur gör man det ?
Tacksam för svar och tips/råd 😊.
Mvh

Karmatarerskanise
1

För att göra det måste hunden gå en stamtavla. Har den det?

Sindri
0

Det importeras/smugglas in massor med hundar till Sverige som kommer från rena "hundfabriker". Är det en sådan hund kan du få hur fina papper som helst, men de är inte värda mycket. Köp bara från en riktig kennel, annars har du ingen aning om vad du släpper in i ditt hem. Det kan vara hundar med sjukdomar, ärvda genetiska skador som kostar en förmögenhet.

• Redigerat 2020-09-13 23:11 av Sindri
flocken
2

Alla mina hundar har varit Blocket hundar.
Inte haft någon bakgrundsfakta.
Axel var 6 mån, räddad från misär. Vilken underbar hund han blev. Det är 5 år sedan han gick bort och folk pratar om han än idag.
Dexter kom till mig av en slump 6 mån gammal. . En bekant köpte honom på Blocket, ångrade sig efter ett dygn o han kom till mig. Borta sen 1 år. Korsbanden gick av.
Sigge, som vi har nu är 15 mån. Vår första valp. Vilken hund!

Tävlar inte. Utan bara aktiva familjehund ar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Changrila
2

Är det en vuxen hund eller valp? Vilken ras?

För att kolla hundens sjukdomar m.m. går du in på https://hundar.skk.se/hunddata/ Där finns samtliga SKK-registrerade hundar och där kan du kolla på deras resultat från höft- och armbågsröntgen, eventuell mentalitetsbeskrivning osv. Detsamma går såklart att kolla på hundens föräldrar och övriga släktingar. Ju större del av släkten som är undersökt och bra, desto troligare att även valpen är bra.

Att hunden säljs via blocketannons säger inte något om hunden i fråga. Det finns otroligt seriösa säljare på blocket också, men tyvärr är de extremt ovanliga. Det bästa om man vill köpa en hund är att gå via rasklubbarna. De har listor på sina hemsidor med uppfödare, ofta även omplaceringsannonser. Där kan man kontakta uppfödare och kolla om de har någon valpkull planerad eller om de vet om någon omplacering som behöver nytt hem. Många omplaceringar kommer aldrig ut på annons utan säljs via uppfödarna till "någon som känner någon".

Ingenting garanterar att du får en bra hund för att du köper från en SKK-ansluten uppfödare, men genom att köpa en sådan hund så kan du kolla upp rasen och den specifika hunden och dess släktingar. Då kan du också sålla bort de värsta och öka chanserna för att få en frisk och glad hund.

När jag köper hund vill jag framförallt ha en lätt, frisk och trevlig sällskapshund. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en oregistrerad valp. Jag vill kunna kolla upp vad jag köper och det är tyvärr inte så enkelt som att friska föräldrar garanterar friska valpar. Inte heller syns alla hälsoproblem och problem med mentaliteten på utsidan av hunden eller när man träffar den i hemmiljö.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Haydii
0

#4: Det är en valp och rasen är Cane Corso.

Sindri
3

Har du läst om rasen? Det är en utpräglad vakthund och jag skulle verkligen bara köpa en sådan från en duktig uppfödare. Mycket kan gå fel annars. För att uppfostra en sån ras måste man vara van och påläst. Alltför många såna hundar hamnar i helt fel händer, och det kan få katastrofala följder.
Och ja - alla valpar är gulliga, men du skall hitta en annan ras om du skall ha den som familjehund.
Läs på, besök flera olika kennlar och känn dig för innan du skaffar hund. Det är ett stort beslut som kommer att påverka hela familjen i många år framöver.

starcastle
0

#5: Hmm, är inte en Cane Corso "lite mycket hund" för att "bara" vara familjehund?

Det krävs nog en hel del kunskaper för att hantera en sådan hund så att den verkligen blir en familjehund utan problem.

Ingen rastyp som jag skulle skaffa så jag är ingen expert precis, men det låter inte riktigt som en familjehund för mig.

flocken
0

#7: o för mig skulle det vara en perfekt familjehund.
Behöver motion och tydliga regler.
Har haft moloss innan.. Vilka underbara hundar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Karmatarerskanise
0

Det är inte en ras man skaffar utan bra med hunderfarenhet enligt mig. Inte en ras jag skulle nämna som familjehund som beskrivning.

flocken
0

#9: det är ingen Första hund. Men vet man vad man pysslar med. Vilken hund.
Men så är jag svag för molosser

…………………………………..