Agria Vårdguide
Fick för några dagar sedan reda på att FiirstVet inte erbjuder gratis samtal till Agria-kunder längre, och att Agria har startat en egen app som heter Agria Vårdguide. Idag ringde jag dit pga min hund är lös i magen sen en tid tillbaka, ville dubbelkolla att jag gör rätt. Veterinären rekommenderar mig produkter höger och vänster, nämner inte ens att jag kan göra skonkost hemma själv. Tror de rekommenderat mig 3-4 produkter och det gjorde de enligt en lång harang om hur smidiga de var och alla fördelar som fanns med. Känner mig lite cynisk för allt som inte ingår i Agrias försäkring tex fästingmedelsrådgivning är dyrare än det var i FirstVet 😅 här är texten jag fick, även i samtalet sa veterinären ingenting om skonkost trots att jag nämnde att jag redan hade förberett det (”ja det kan man också ge”). Har någon annan erfarenhet av tjänsten och delar ni min upplevelse eller är jag bara gnällig? 😂
”(…) Du kan hjälpa hunden med en doseringsspruta eller en sked (var försiktigt att inte vattnet kommer till luftröret!), köp gärna vätskeersättning Oralde hund (energidryck) färdigblandad vätska kan enkelt tillföras genom munnen), kan köpas från apoteket, ges små mängder flera ggr per dag. Tänk på att vätskeersättningen är lämplig att ge som utfodring under pågående mag och tarmsjuka innan man sakta kan börja introducera fast föda igen! OBS! Som tumregel att en hund behöver få i sig ca 0,5 dl vätska per 1 kg kroppsvikt! 2) Ta bort hundens vanliga mat och ge BARA Diet foder t. ex. Royal Canine gastro Intestinal eller Hills I/D, finns våt eller torrfoder. Ovan dietfoder är lätt smält mat och skonsam för hundens mage och tarm (kan köpas hos zoobutik eller hos veterinär) (…) 3) Komplettera med snälla bakterier t,ex, FortiFlora pulver, (finns att köpa på apoteket eller zoo butik) är ett fodertillskott för hundar som främjar hundens mage och tarmhälsa. Du behöver bara strö en portionspåse av Fortiflora över hundens vanliga mat, oavsett om det är våtfoder eller torrfoder x 1 gång om dagen i minst 30 dagar. (…)”
Det är Agria som har sagt upp samarbetet med FirstVet. Om man ringer dit som Agriakund får man betala själv numera.
Agria har köpt upp Vethem och döpt om det till Agria vårdguide. Vilka veterinärer som är kvar vet jag inte.
Intressant att höra hur det fungerar eller som nu inte fungerar då jag funderar på att byta försäkringsbolag för mina djur pga detta. Jag har Agria i nuläget.
Vad i rådgivningen var fel? Skonkost och dietfoder är lättsmält mat för känslig mage, oavsett om man köpt färdigt foder eller gör det själv.
Sajtvärd Katter iFokus
#2: inget var fel, men jag tyckte att veterinären kunde nämnt flera alternativ än att jag bara måste köpa en massa produkter. Sättet hen sa det på lät som en advertisement uppläsning. Sen om dessa produkter är bra en annan grej. Råden i sig var inte dåliga.
Många veterinärer är vana vid att hundägare säger "Åh vad jobbigt, finns det inget enklare?" om veterinärerna nämner något som innebär att hundägaren på något sätt måste anstränga sig (genom att tex göra egen skonkost istället för att köpa färdig).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm