Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 446 ggr
jsanden
0

Rävskabb

Min kompis hund har haft rävskabb, fått två av tre behandlingar av stronghold. De hämtade hem en valp några dagar efter andra behandlingen, hur stor är risken att valpen blivit smittad av den andra hunden? Ska tillägga att andra behandlingen fick ges 4 dagar tidigare än när den egentligen skulle ges, men det kanske inte har någon betydelse? Tanken var att de skulle komma hem till mig om två veckor, hunden hinner få den tredje behandlingen då. Men är rädd att valpen ska hunnit bli smittad och inte hinner uppvisa symptom och i sin tur smittar min hund. Nojar jag mig i onödan eller bör jag undvika att träffa dem tills man hunnit se ifall valpen blivit smittad eller inte?

Karmatarerskanise
1

Jag hade ringt first vet och rådfrågat. Är gratis för kunder hos de flesta försäkringsbolag

5ara
0

När min hund fick rävskabb för snart två år sen fick jag avbryta behandlingen med Stronghold efter första dosen på grund av att han fick muskelryckningar i olika delar av kroppen. Av någon anledning blev det någon konstig reaktion i hans nervsystem. En dos var i alla fall tillräckligt för att skabben skulle ge sig. Nu var det bara två doser min hund skulle få så någonting verkar skilja sig här…

Nu vågar jag inte säga exakt hur preparatet verkar och när risken för smitta är borta men det kan kanske vara av intresse för dig att veta ändå tänker jag.

Jag bör nog även tillägga att min hund väger 22 kg och dosen han fick var förhållandevis stor då det var samma för alla hundar mellan 20 och 40 kg har jag för mig.

Som Nina skriver är det definitvt bäst att rådfråga någon legitimerad inom området.