Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1000 ggr
Labradorägare
0

Hund som bits och inte kan slappna av

Vår jaktlabrador på snart 5 månader bits ofta, attackerar och kan aldrig vila. Han kan bara vila om han är ensam. Det är bara om man har mat eller om han sover, som han inte attackerar. När han är vaken bits han, hugger mot ansiktet, morrar, visar tänderna, biter våra kläder och biter i soffan och andra saker/möbler. Är man ensam med honom är det värst. Även min mamma har blivit rejält attackerad av honom när hon passade honom en gång. Varje morgon, lunch, eftermiddag går han promenad. Vi tränar även trix, sök och att han ska vara lugn när han får mat, lite passivitetsövningar. Om man vill klappa honom så biter han. Han har varit sådan hela tiden sedan vi fick honom när han var 8 veckor. Vi har prövat att motionera honom mindre då vi trodde han var överstimulerad men då blev det värre. Det här är vår första hund. Vi önskar hjälp med om det här är normalt beteende och vad vi ska göra. Hälsningar Madde

91Marran
2

Har ni gjort en veterinärundersökning?

Mvh
Mig

Labradorägare
0

Han vaknar även oftast kl 6:30 på morgonen och hans mamma togs bort från kenneln vid 6 veckors ålder.

Soffan123
0

Problemet kanske ligger i att han blev borttagen från sin mamma så tidigt tänker jag?

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Florine
3

Att han vaknar tidigt är inget konstigt, många hundar som gör. Det får man anpassa sig efter, speciellt när han är så ung. Det jag undrar är vad gör ni när han morrar, attackerar, bits? Beroende på hur ni reagerar och hanterar situationen så kan det hundens beteende bli värre.

kinjelooo
1

Varför togs mamman bort så tidigt? Det kan ju innebära bristande socialutveckling hos valpen men svårt att säga utan att se beteendet. Valpar bits ju generellt men är ni oroliga kan ni alltid gå en valpkurs och få hjälp av en instruktör. Kan inte de hjälpa så kan de säkert rekommendera en beteendeutredare.

Lona
1

Som jaktlabbematte blir jag förstås nyfiken på varifrån er valp kommer, jag är lite nördig när det gäller den biten. PMa gärna! 🙂 Har ni pratat med uppfödaren om detta? Hände det något under uppväxten, jag tänker eftersom mamman togs från valparna?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com