Schäfer?
Hejsan! Jag har länge funderat på schäfer, och träffat en barnkär en! Men alla är ju inte likadana :) jag har aldrig haft hund innan, och kollat på whippet och schäfer för det är de raserna jag träffat. Men ni som äger schäfer, eller har stor erfarenhet av dem, hur är de? Hur brukar de bli när de är äldre och hur är dom som valp? Vill veta allt om dom! Och funkar de som förstagångs hund?
En valp är ofta en utmaning, osvsett ras. Sedan blir schäfern en stor och aktiv ras, och det kan gå ganska dåligt om man inte vet vad man ger sig in på när man skaffar schäfer. Du skulle behöva träffa fler schäfrar och läs på så mycket du kan. Schäfrar är fantastiska hundar, men som med vilken hund som helst behöver de uppmärksamhet och engagemang. Du får räkna med att det tar mycket tid, flera timmar per dag kommer du ägna bara åt hunden.
En schäfer är en brukshund och bör endast skaffas av de som vill leva brukshundslivet; det är en livsstil. De är stora, starka, driftsfulla hundar som kräver utmaningar både fysiskt och mentalt.
Vet inte vilka kunskaper du har just nu, kan hända att du redan är påläst om detta men skriver lite om vad jag vet iallafall! Har aldrig haft nån av raserna men har nu en tysk spets samt var dagmatte åt en Australian shepherd i typ 3 år som också är en arbetande vallhund som schäfern (dock skiljer de sig ganska mycket åt men båda har stort aktiveringsbehov). Som med alla raser behöver de uppfostras med rättvisa och kärlek, tydlighet, tålamod och förståelse. Lyssna inte på de som säger att man behöver vara hård eller fokusera på att vara en dominant ledare bara för att man har en schäfer. Däremot är det bra att förstå hundens kroppsspråk, naturliga beteenden och behov, särskilt när man har en schäfer som kan vara en skarp ras, dvs kan ha stark försvarslust, vaktande mot människor etc. Jag skulle först och främst tänka på, vilken ras jag än skaffar, att gå en valpkurs. Sen se till att jag har dygnets alla timmar tillgänglig att gå ifrån vad jag än gör till valpen, i åtminstone tills valpen är 6-7 månader (det var då min började landa och bli lite mer mogen och harmonisk) men gärna längre. Dvs jobbar du hemifrån så måste du kunna lägga jobbet åt sidan många många gånger om dagen för rumsrenhetsträning eller för att rädda nåt som den tuggar på. Vissa individer är mer tuggmonster och det är tyvärr bara att vänta ut tills de växer ifrån det. Man måste ha koll över axeln hela tiden för valpar hittar alltid på bus! Vissa tar längre tid på sig med att bli rumsrena, vissa behöver mer stöd i ensamhetsträningen osv. Sedan när de börjar närma sig andra halvåret så kan man börja smått med att introducera de hundsporter man vill göra med de:) det kan vara spårning, nosework, specialsök, lydnad, titta på brukshundklubben vad de har att erbjuda, eller något annat hundföretag som erbjuder kurser. Detta gäller främst för schäfer eftersom de älskar att jobba med huvudet. Om du kollar på whippet är de vad jag uppfattat det som iaf mindre motiverade för tex lydnad och andra hundsporter men vill däremot gärna ha möjlighet att få springa lösa, dock kan man inte släppa de i skogen för då sticker de efter djur och är omöjliga att kalla in 😅 men whippet ska vara väldigt enkla att ha att göra med, och är lite ”clowniga” typ? Jag tror båda raserna kan passa förstagångshundägare, men bara om man läser på om hundens beteenden samt alltid har erfarna instruktörer och andra ägare av rasen omkring sig som man kan fråga, och en BRA uppfödare som finns tillgänglig 24/7!!
Vill också tydliggöra att även whippet vill arbeta med huvudet, använda nosen till att leta upp saker mm 😊 det vill alla hundar 💕
#3 Läst på en del om whippet ^-^ det är många som skaffar whippet som förstagångshund, för att de är lätthanterliga m.m. Men det är ju även så, oavsett ras, att hunden blir som en spegel av dig själv, den blir som du uppfostrar den! Tycker bara schäfer verkar vara så mysiga, iaf den jag träffade:) även om alla hundar kräver mycket, några mindre än andra, så är det ju ett ansvar. Behöver bara verkligen förslag då jag kanske ska skaffa hund till våren :)
#5 Nej, en hund blir inte vad man gör den till!
Visst kan man forma en hund - lite grann. Men att tro att en hund kan formas till det man själv vill genom uppfostran är en naiv inställning som kan sluta väldigt olyckligt för alla inblandade.
Gener och nedärvda drifter är en sak - uppfostran en helt annan.
Whippet och Schäfer är väldigt olika raser med väldigt olika krav på sin ägare.
Mitt tips är att börja med att komma fram till vad för typ av hund du är intresserad av. Vilka egenskaper söker du och vilka vill du ha mindre av?
Vad kan du erbjuda en hund? Vad vill du göra med din hund?
// Harley
Håller helt med Herveaux här.
Leta inte hund utifrån vilka raser du träffat utan se till dig själv. Vad erbjuder du en hund?
Om en hund blir så man uppfostrar den oavsett gener och ärftliga beteenden så hade vi inte haft raser.