Vill veta massa om papillon
Hejsan!
Jag sitter och dagdrömmer om framtida hund. Har velat runt med vad nästa hund ska bli. Har kollat på allt från stora hundar till små hundar och läst om alla möjliga raser. Äger just nu en schäfer/amstaff och har tidigare hundvana även sen innan. Så hund i sig är inget nytt för mig.
Men nu efter mycket sökande, så tror jag att jag har hittat den ras jag vill ha som nästa hund. Jag har tokfastnat för papillon. de verkar vara otroligt roliga hundar i behändig storlek som kan följa med på allt. Jag har själv aldrig haft papillon så den rasen är ny för mitt hundägarskap.
Så alla ni som äger eller har ägt papillons. Berätta gärna hur det är att leva med dessa intressanta små vovvar. Berätta gärna för och nackdelar. Jag vill veta ALLT. Jag vill ha personliga erfarenheter av rasen från er. Allt annat har jag redan läst mig till. :)
Och så vill jag också ha tips på hur man kan övertala en sambo som är helt insnöad i stora hundar att vilja ha en liten papillon till familjen. Haha.
Tack i förhand! :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Allroundhund!
Nu är min hund mix med papillon, men hon är lik papillon på många plan
Och hennes pappa som är papillon känner jag väl med
Även fast de har lång päls tycker jag inte pälsvården är så farlig
Kamma vid behov, bada vid behov
De hänger med på det mesta, bara man vänjer dem
Jag kan lätt tänka mig en renrasig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför vill sambon ha stor hund?
Fördelar med mindre hund som du kan nämna: Äter mindre (billigare i drift), lättare att hitta hundvakt, lever längre, lättare att hitta utrustning till vettig peng.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 För han har fastnat i hur stora hundar ser ut. Jag försöker förklara för honom att hundar är mer än bara deras utseende. Att det är egenskaperna man ska titta på och inte utseendet, samt vad det är man vill hitta på med hunden. Han tycker att småhundar är fjantiga, haha. Han har ingen tidigare hunderfarenhet än med den hunden vi har nu tillsammans. men det är ju jag som tar det största ansvaret över hunden då jag är den som kan hund av oss. Så får han lära sig på vägen så att säga.
Men ja, han är väl som killar brukar kunna vara, de vill ha machohundar och inte små plutt hundar. :P
Det blir ändå jag i slutändan som får sista ordet (just för att det är jag som i grunden sköter om allt som har med djuren att göra), men vill ju ändå att han ska få en lite bättre inställning till småhundar, då jag gärna vill ha en liten. :)
Jag vet att han skulle älska hunden när den väl finns hos oss, för han är världens snällaste och älskar dom djur vi har här hemma redan. Så tvivlar inte att han skulle kunna smälta för en papillon också. Han behöver bara vänjas in vid tanken och fatta att en papillon är en hund som troligen skulle passa utmärkt i vår familj och livsstil. :) Att en liten hund är lika mycket hund som en stor hund.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning