Skaffa hund?
Hejsan allihopa! Jag letar endast för min pappa här, för vi behöver hitta rätt ras för familjen. Vi är 4st barn på 1, 6, 10 och 12. Jag själv är mest hund intresserad och vill hemskt gärna ta mest ansvar vilket min pappa sagt är okej (: Pappa har haft 10 hundar innan men vi barn har aldrig haft hund. Vi har kollat på whippet pga att de har lätt pälsvård och är lugna. Detta är vad vi skulle vilja ha på en hund: •Lättskött päls, helst kort. •Inte för pigg men heller inte för slö •Mellan hundar och större! •Lugn, snäll och inte alltför skällig(vet att man får träna hundar till de mesta) Är självklart öppna för andra förslag!
Vad ni tänkt göra med hunden till vardags kan vara en bra hjälp också i valet av ras. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 ja (: vi har tänkt och bara gå på ”vanliga” promenader med honom, men om det är en vinthund så kommer det eventuellt också bli Lure Coursing så de får sträcka ut.
En vinthund behöver springa lös på stort område flera gånger i veckan för att må bra. Och dom har mycket jakt i sig så det bör vara i inhägnad.
Alla hundar behöver dessutom få arbeta med hjärnan. Så det krävs mer än promenader.
Vilka raser har din pappa haft?
Har ni träffat några whippets?
#3 min pappa har haft bl.a dobberman, grand danois, newfoundland. Det är de enda raserna han berättat för mig om, resten kommer han själv inte ihåg. Min bonus morfar har 2 whippets, den ena jätteskygg men den andra vid namn Goldie väldigt utåt och snäll. Hon älskar och leka också. Jag har ganska mycket tid på helgerna och efter skolan jag kan fixa med hunden, får aldrig nog av hundar :)
Okey. Whippets ska ju inte vara skygga, synd att deras ena är det.
Men lugna är dom ju inte fören kanske vid 2 år ;) vissa av dom växer aldrig upp hehe.
Men det är en fantastisk ras. Kommer själv aldrig vilja ha en annan ras igen.
#5 yes. Vi letar fortfarande raser, helst kort päls som man kan torka av med en trasa. Är alltid öppen för förslag, ibland kan ju en långhårig hund vara rätt!
Är det tänkt att alla i familjen ska kunna gå promenader med hunden? I så fall kan det vara bra att köpa en annan hund istället för whippet. Whippet är jättesnälla hundar, men de har också väldigt stark lust att jaga och om det kommer en katt eller hare på promenaden så kastar de sig efter den och blir väldigt, väldigt starka. De kan då lätt dra omkull ett barn så att både hund och barn skadar sig.
Jag skulle i så fall titta på lite lättare raser som inte vill jaga. Kanske en shetland sheepdog (sheltie), eller en bichon (finns flera varianter på dem). En shetland sheepdog har en del päls, men behöver inte så mycket pälsvård. Bichon-hundarna går att ha kortklippta så att de blir lätta att ta hand om. De raserna är mindre, gillar att vara med på allt men har ingen större lust att jaga. De är populära bland barnfamiljer och det är just för att de ofta passar väldigt bra där.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 förstår ditt tänk. ofta är mina syskon (6, 10) väldigt långt fram/bak och inte alls väldigt nära. Min yngsta syster sitta ofta i vagnen å sover. Ska kolla på dessa raser, tack.
#7 frågade min pappa ang. jaktinstinkten. Han sa att det varierar antagligen från hund till hund, för de kenneln jag kollar på har ofta lugna whippets vana vid barn, och har knappt jaktinstinkt.
#9 Nej det beror inte på vilken kennel det är. Whippets är jakthundar och de allra flesta har det i sig väldigt tydligt. Att dom kan vara lugna är en annan sak.
Köper man en whippet får man räkna med att det inte går att ha dom lösa annat än i inhägnade och att dom försöker komma åt smådjur ute. En kennel som påstår något annat är verkligen inte seriös och ska undvikas.
Sedan varierar det så klart mellan de olika individerna hur mycket dom jagar. Det vet man dock inte när man köper valp. Då får man köpa en vuxen som har visat sig ha mindre jaktinstinkt.
Min valp var också van vid barn. Det hjälper inte när det gäller koppelgående med valp. Valpar speciellt är väldigt oberäkneliga och hoppar och drar. Och har vassa tänder.
Därför ska små barn inte gå ut med hundar.
#11 okej.
Kan Italiensk vinthund vara ett alternativ? Om ni är inne på den typen av hund?
Annars är mellanpudel en aktiv ras. Kan hållas kortklippt och då blir pälsvården mindre.
Eller en Bichon Havanais. En mindre hund med go.
Eller en Cairn terrier! En stor hund i litet format!
#13 ska kolla på italiensk vinthund, tack. :)