Friskt öra?
Hur är det jämfört med det andra örat?
Det är ofta svårt att avgöra såhär av en enda bild eftersom ljuset m.m. kan luras. Om du misstänker att hundens öra inte är helt bra så kan det vara klokt att boka tid hos veterinär, om inte annat bara för att kolla så att det faktiskt är som det ska. Det är inte allt för ovanligt att det vi ser av örat verkar vara ok, men längre ner inne i örat så har det blivit en öroninflammation som sedan sprider sig.
Min äldsta tik tex fick rejäla problem med sitt ena öra pga det. Det låg länge en öroninflammation och grodde långt ner i örat. När jag väl märkte det så var det så illa att hon behövde receptbelagda örondroppar för att bli bra igen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#0 Tycker det ser ok ut, men det är ju en bild och då kan jag inte göra den viktigaste kollen…mitt tips: LUKTA i örat. Luktar det konstigt typ. ostbågar? I så fall är det med stor sannolikhet öroninflammation. Kliar hunden sig förresten? Eller varför har du fått för dig att något är fel, ser öronen olika ut?
Haft en "öron-hund" (allergiker med återkommande öronbesvär, ex. bakterier i örat osv.). Han brukade bli röd/irriterad i örat och klia sig, men framförallt så märkte man det på att han luktade illa. Det gick vid ett tillfälle otroligt snabbt, han kliade sig lite…och sedan extremt mycket (bara något timme senare) och då var han plötsligt illröd i ena örat, det vätskade och han luktade starkt av ostbågar = akutid hos veterinär och receptbelagda örondroppar.
Om det inte luktar konstigt men du t.ex. tycker att det verkar mycket vax i eller så, så finns ex. EPI-Otic öronrengöring som man kan använda för att rengöra i örat (utan att peta i det, man ska aldrig använda ex. tops i örat på en hund, det finns då risk att man skadar den).
Skaka flaskan länge, spruta in öronrens i örat, gnugga örat, låt hunden skaka sig och torka ur med lite bomull (ex. bomullsrondell). Finns även andra öronrengöringar man kan använda ex. om hunden har återkommande problem med sina öron men i första hand skulle jag använda EPI-Otic, då det fungerar för friska hundar som bara behöver lite rengöring.
/Chinesecrestedlover
ps. känner du dig orolig så kan du alltid ringa och rådfråga en veterinär, det kostar inget och det är bättre att fråga en gång "för mycket" än att oroa sig. Är du riktigt orolig, så kan du ju såklart boka en tid för koll också. Som sagt hellre "en gång för mycket" en att man missar något. ds.
Han kliar sig lite då och då men han rullar oftast i gräset och kliar efter det. Men det verkar väldigt typ flottigt. Vet inte om det ska vara så. Lukar bara hund i örat😂
#3 Ok, lite "flottigt" kan det nog se ut. Lite lite så tycker jag att mina friska vovvar har i sina öron när jag tittar (alltså jag tror i alla fall att jag vet vad du menar och så ser de ut normalt i sina öron).
Att klia sig ibland är normalt…att klia sig ofta/konstant är ett varningstecken eller att ex. bara klia mer på ett öra.
Luktar hund är bra…luktar ostbågar (det gjorde verkligen det) = inte så bra, haha. Det var enkelt att förstå med honom att något var fel för det var verkligen en slående lukt, man märkte direkt att det inte luktade som det skulle. Hundar luktar ju normalt inte ostbågar liksom😉
/Chinesecrestedlover
Man kan typ se det flottiga runt örat om man kollar på de beiga spretiga håren. Känns typ som när man inte duschat håret på några dagar hahah
Jag brukar torka ur öronen med en fuktad bomullrondell - både på hund och katt. De tycker det är skönt. Katten får ganska mycket vax i sina öron och det blir rent och fint när jag torkar. Tidigare hällde jag i Oticurant öronpuder som torkade ut vaxet. Bra men det blir dyrare. Ser ut så här:
#5 Ok…kan inte riktigt kolla hur mina hundars päls ser ur vid öronen…eh…de har inte så mycket att skryta med😉…men som sagt lite "flottigt" i själva öronen känns/ser det ut som.
/Chinesecrestedlover

Sookie (lilla mörka) och Ianto ("stora" ljusa) <3
#8 Du kan ta barnolja eller någon matolja på en bomullsrondell el en bomullstuss och torka örat. Du kan torka ytterörats veck med en tops doppad i barnolja/matolja. Obs! man ska inte peta djupt inne i örat med tops. Här kan du läsa mer:
#8 På apoteket han man köpa örondroppar till hund, har inte koll på priset men man får rätt många.