Hane dålig i magen under höglöp?
Min hane var halvkass i magen igår och har även varit det idag, han har liksom lagt korvar med glasskonsistens. Jag diskuterade med min väninna och hon nämnde att en del hanar blir dåliga i magen under höglöp. Någon som har erfarenhet av detta? Han äter och dricker som han ska. Gav honom Fortiflora, tror ni det lär hjälpa eller lär det slå ut magen mer? En annan tanke som slog mig är om detta är en faktor som kan vara avgörande gällande kastration? Dålig mage är ju en stressindikator trots allt. När är det man ska fundera på kastration? Var går gränsen liksom?
Vet du att någon tik i närheten är i höglöp? Det går inte riktigt att dra en sådan slutsats efter en gång. Avvakta och se, det är förmodligen bara en dålig mage som det ibland händer :)
#1 Han har nyligen blivit könsmogen, utöver detta märker jag att det är tikar omkring som löper då han vill dra i kopplet och ska sniffa och slicka överallt. Inget jag vet med säkerhet dock. Att avvakta är min plan också, han har i alla fall inte diarré vilket är skönt!
Hanar kan bli extra påverkade under könsmognaden, det kan alltså lugna ner sig när han blir lite äldre. Jag skulle definitivt inte kastrera av den anledningen, åtminstone inte när han är såpass ung. Däremot bör det vara ett observandum gällande avel. Enligt min åsikt ska en hanhund klara av löptikar i omgivningarna utan att må dåligt. Det där kan dock skilja rätt rejält mellan olika raser, ibland även mellan olika typer i samma ras.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Han visar inga mer märkvärdiga tecken än dem jag nämnt ovan. Han beter sig som vanligt annars! Han varken piper, juckar eller kissar överallt m.m. men oavsett visar han ju tecken på stress, om nu hans dåliga korvar har att göra med löptikarna i området. Har hört med andra Goldenägare och det är faktiskt väldigt få hanar som blir extremt påverkade, i alla fall bland den gruppen. Har självklart hoppats på detsamma gällande min lillkille och om det nu är som du säger, att det möjligtvis lugnar ner sig, så är det bästa att avvakta! Jag har ju varit lite orolig ifall det kommer bli tvärtom för honom, att han kommer bli en av dem hanarna som blir så extremt påverkade under löpsäsongerna då jag helst inte vill kastrera honom. Det där med kastrering är trots allt en relativt bred diskussion idag utifrån vad jag sett, svårt för mig att veta vad som egentligen är rätt eller fel för hunden i fråga då det finns många faktorer som spelar roll, folk säger både det ena och det andra.
#0 Fortiflora kan hjälpa ja. Även ex. pro-kolin https://www.apotea.se/pro-kolin-plus-30-ml?gclid=EAIaIQobChMIp5yZyJq56wIVSxV7Ch2oKAOkEAAYASAAEgJWRfD_BwE kan hjälpa mot dålig mage.
Det kan ju vara så att din hund helt enkelt är dålig i magen. Att en hund blir lös behöver ju inte ha med stress (löp) att göra. Den kanske har ätit något den reagerar på, fått för mycket godsaker, får ett foder den egentligen inte tål etc. Blir det värre eller det inte förbättras inom några dagar så kan du (förutom att kontakta en veterinär naturligtvis) ge honom "skonkost" (ex. kokt kyckling/kokt fisk och ris) en period för att låta magen lugna ner sig och sedan försiktigt introducera vanlig mat igen.
Hoppas din vovve mår bättre snart. Jag har en grabb med kroniska mag/tarmbesvär så vet hur illa det kan bli ("skov" under flera månader, specialfoder, viktnedgång, undernäring, kortison osv.)…men hoppas du bara har den vanliga "lite lös och sen går det över".
/Chinesecrestedlover
#5 Tack för tips! Han har varit superdålig i magen vid ett tillfälle några månader tillbaka och då körde vi på Fortiflora först samt skonkost (överkokt vit torsk och ris), Fortifloran verkade han bli sämre av av någon anledning så det fick bli Canikur Pro vilket han genast blev bättre av som en gång tidigare. Gav honom Fortiflora nu i samband med att han blev dålig i magen denna gången, morgonen därpå lade han en suuuperfin korv! Kändes toppen att Fortifloran fungerade denna gång 😁