Problem med ensamhetsträningen
Har en 5-månader gammal valp som jag försöker ensamträna men det går inte så bra.. Han är som en svans på mig och har svårt att slappna av överlag om inte jag är på samma ställe och tar det lugnt. Vi har övat att lämna honom bara några minuter men han skäller o ylar som en tok, har högt skall så han hörs över hela området. Har förstått att man inte ska gå in när de gnäller eller skäller men han lägger aldrig av så måste ändå göra det. Han är annars inte alls skällig. Men är terrier och är väldigt bestämd i vad han vill, så är inte den som slappnar av när han vill något utan fortsätter tills han svimmar typ. Har även läst nu i efterhand att det inte är en ras som inte vill vara ensam, börjar bli lite orolig. Rasen är australisk terrier. Han är även väldigt bestämd när vi är ute och går att ingen får gå före honom, alltså typ några meter framför, han blir heeelt galen och stressad. Verkar ha ett väldigt kontrollbehov överlag, men lyssnar hyfsat när jag har honom lös i skogen och stannar alltid och kollar bak så jag är med, springer oftast inte längre än 5 m från mig. Så om någon känner igen personlighetsdragen i hunden och har tips att ge i uppfostran så är jag väldigt tacksam😊
Har du börjat med att platsa honom och bara gå till ett annat rum? Att han lyssnar hyffsat räcker inte. Ha honom inte lös så länge han inte lyssnar och lyder helt. För övrigt är det speciella regler mellan 1a mars och 20e augusti då hunden ska hållas som om den vore kopplad, dvs bara någon meter från sin ägare för att den inte ska störa vilt. Har ni gått valpkurs?
Har problem med att lära honom stanna när han inte ser mig, han kan stanna och vänta sittandes tills jag säger till om han ser mig annars sitter han inte kvar. Har en grind som jag kan stänga in till köket och har provat lägga godis i köket, han har en bädd där, och har igång radion men han blir ändå jättegnällig när han inte får vara med. Men får väl bara upprepa det tills han accepterar det antar jag, känns bara som han tror vi straffar honom på något sätt för han blir rättså stressad. Jag har inte haft honom lös innan 20/8 bara i lång lina då, provat ha honom lös lite efter nu när jag litar lite mer på honom. Men det känns som han har rättså mycket jakt i sig för nosen är i marken hela tiden. Så ska nog alltid ha honom kopplad. Finns väl inget sätt att få bort jakten?
Du kan aldrig få bort jakten ur en hund men du kan kontrollera den. Genom mycket antijakt-träning och att låta hunden få utlopp för jaktbehovet i andra aktiviteter (tex spår). Men med det sagt så finns det hundar som aldrig klarar att vara lösa ens med väldigt mycket träning. Din hund är ju dock väldigt ung så om den klarar att vara lös i framtiden är omöjligt att säga. Det beror ju på individen och hur du tränar den.
Okej, tack för tips! Ska testa lite träning för att få jakten mer under kontroll😊