Fredrik Steen igen
Kan inte sova och trillade in på gamla avsnitt av Hundcoachen. Tror faktiskt inte jag sett den här säsongen. Han ska klippa klorna på en Berner som inte vill.
Fy f*n att de lär ut sånt här på TV! Lägg märke till när han säger "Nu är han lugn!" och hundstackarn nästan hyperventilerar. När han håller fast hunden och drar upp honom i knät och säger "Nu fortsätter vi gosa" är ett annat exempel på när hur jag tolkar hunden språk skiljer rätt markant från Fredriks tolkning…
Jag tror det var sista avsnittet jag såg av honom. Sen slutade jag. Har inga problem med att ha de i knät. En av mina dagishundar modell liten lägger sig i knät frivilligt. Han älskar det. inget tvång där inte.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har aldrig förstått varför han får så mycket utrymme i media. Han kan väldigt lite, hans ”kunskap” kan jämföras med Agdas, 83 som ”haft hund i 40år och vet allt”. Han ger alltid så vaga svar på frågor som ställs att man i princip bara blir dummare av att höra dem. Jag förundras över att han inte blir biten oftare..
Tycker det där är typiskt TV4 (visst är han väl fortfarande där..?).
När den sekten hittar en ny gullegris och kassako så verkar de kunna gå genom eld för att den personen ska synas och höras överallt möjligt. 🤮
Först C Millan och sen F Steen. Näe, Hundträning verkar inte vara 4:ans paradgren direkt… 🥵
För ett antal år sedan under CM's glansdagar så mailade jag TV4 och undrade hur de kunde visa såna metoder som har fått kritik från ett antal tränare och en allmän hundfilosofi som går stick i stäv med etologiforskningen.
Svaret? Vi har en infotext i början av varje avsnitt.
Ja men då så. Släng upp lite program med barnaga och ha en text i början att det går emot svensk lagstiftning när ni ändå håller på vettja… 😴
// Harley
Jamen det har de väl i princip också haft? Inte fysk aga men… Var det inte de som sände den där Supernanny-serien? Minns inte vad den hette. En nanny (från England tror jag) flyttade in hos en (amerikansk?) familj och fick styr på ungarna. Timeout (=rumsarrest) var det vanliga medlet.
Jo, jag kom ihåg rätt. Och serien hette faktiskt Supernanny.
Wikipedia:_
Supernanny är en brittisk TV-serie som sänds i Sverige i TV 4.
_
#4 Timeout är ju knappast aga?
#4 Åh, jag gillade Supernanny'n. Tyckte hon hade vettiga metoder, iaf när jag tittade.
Kommer speciellt ihåg ett avsnitt då hon talade allvar med en pappa som hade problem med sitt humör och visade tendenser till att bli aggressiv mot sina döttrar. Där var det ord och inga visor. 👍
Nä, timeout på en pall eller i en trappa (som var vad jag såg) tycker jag är lika mycket barnaga som det är djurplågeri att göra "ryggsäcken" med en hund. 😇
// Harley
#6 Det har jag ju inte sagt heller. Jag sa tvärtom "inte fysisk aga"
#7 Det är klart att det inte är aga (jesus). Men det är likafullt förnedrande och många anser det nog vara en olämplig metod, särskilt när det sätts i system. Jag är nog rätt glad att skamvrån var avskafffad när jag gick i skolan och att mina föräldrar inte heller använde såna metoder.
#8 Eftersom du svarade "Jamen det har de väl i princip också haft? Inte fysk aga men…" på "Släng upp lite program med barnaga och ha en text i början att det går emot svensk lagstiftning när ni ändå håller på vettja.." Är det ju uppenbart att du jämför det med aga. Själv ser jag absolut inget fel i timeout i hemmet. Det är ofta effektivt och skadar inget utan ger tid till att lugna ner sig. Det är inte förnedrande.
Kommer ihåg att jag såg programmet en gång men tyckte han var för hårdhänt. Speciellt när han kunde ha bemött och handskat hundarna på ett annat sätt än att köra de som ger snabbast resultatet han vill ha. #4 Skulle själv också inte klassa timeout som aga, jag själv skulle hellre haft timeout än slag, då slag ger en helt annan rädsla än timeout kan göra. Men de är sant att timeout kan gå fel och ha en motsatt effekt medan för andra kan det fungera bra. Finns diskussioner att time-in är ett bättre sätt än time-out 😊
Jag ger upp. 😂
#11 känner med dig… Så det är alltså okej med psykisk misshandel för att den orsakar mindre rädsla hos barnen? Alltså va? How about uppfostra barnen utan rädsla för sina egna föräldrar? 🤷♀️
#12 Eh va? Att sitta i time out för att lugna sig är ju verkligen inte psykisk misshandel och får en inte rädd för sina föräldrar. Löjlig att påstå sådant. Inte konstigt att många ungdomar är som dom är idag när folk sitter och kallar något sånt här misshandel.
#13 jag har sett programmet och ”för att lugna sig” är inte riktigt vad jag tolkar det som. Det handlar snarare om att skämma ut barnet som då ska ”fundera över sitt beteende”. Nej tack. Respekt och konsekvens kommer man mycket längre på. Hur ungdomar beter sig idag är nog ett djupare problem än vad du målar upp det som.
Jag har sett programmet och det har varit en konsekvens när dom skullat lugna sig och under tiden inte får vara med familjen som ska vara det roliga. Absolut inte för att skämma ut barnet. Ytterst märklig tolkning. Det behöver inte vara djupare än att ni sitter och kallar saker för misshandel när det definitivt inte är det, sedan tar en lärare och kastar ut en elev ur klassrummet och då ropar eleven misshandel.