Hundbur
Alltså jag håller på att bli fullkomligt galen här! Har ni några bra rekommendationer gällande hundburar till bil? Har varit inne lite på Variocage men tror knappast att deras enkel XL-bur kommer vara tillräckligt stor så har till och med kikat på deras dubbelbur… Å andra sidan har jag funderat på att ha lastgaller men det ökar ju säkerhetsrisken något rejält. Har hoppat fram och tillbaka mellan en massa olika alternativ och jag har inte lyckats hitta någon som känns tillräckligt övertalande…
Vad har du för ras? Jag har en Mim Variocage Dubbel L, till en sheltie och en border collie. Har mellanväggen i, de sitter ändå såpass rymlig att de skulle kunna dela en sida om behovet finns. Har en vän som ibland har tre bcs i samma bur, utan mellanväggen, utan problem. Är väldigt nöjd med buren. Tycker väl egentligen att Artfex verkar något stabilare i konstruktionen, men jag hade blivit galen av att dörrarna öppnas uppåt.
Johanna - Instagram
#1 Det är en Goldenhane jag har och en rätt storvuxen sådan. Läste att XL är cirka 70 cm i bredd men är rädd att det kommer bli för litet för honom att vända sig i? Jag har ingen erfarenhet med burar och har heller inte testat ha honom i någon, dessutom är han inte fullvuxen än så jag har förstås rätt svårt att veta hur stort utrymme han egentligen kommer behöva längre fram. Har sett att en del med stora Goldens enbart har lastgaller men känns ju sisådär säkert…
På MIMs hemsida (under Vanliga frågor) står det att dubbel XL passar till goldens och XXL schäfer, så en dubbel L borde ju räcka för din ensamma golden, även om han är åt det stora hållet. Har du någon djurbutik i närheten som säljer MIM så har de kanske någon modell monterad så du kan få prova/se i verkligheten.
Johanna - Instagram
#2 Enklast om du mäter hunden och räknar på detta: ” Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning gånger 1,10. Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.”