Raskorsningar
Såg nyligen en annons på Blocket med en kull valpar för 20 000 kr styck, varav valparna då är korsade mellan Schäfer och Australian Shepherd. Jag har jag aldrig hört talas om denna raskorsningen och tycker det är befängt att de vill ha 20 000 kr för vardera valp. Vad anser ni kring att korsa raser? Bra eller dåligt?
Jag är emot oseriös avel, oavsett om det är inom renras- eller blandras.
Den enda seriösa aveln med blandraser är enligt mig väldokumenterad prestationsavel, tex alaskan husky och liknande.
Sälja "hejsan-hoppsan"-kullar för hutlösa summor tycker jag är förkastligt och jag kan inte förstå de som väljer att stödja sån avel.
// Harley
Jag är i stort inte för oregistrerad avel alls. Och tycker det är hemskt att folk faktiskt betalar ofantliga summor för det.
#1 Håller med! Kan tycka att avel i syfte med att få bort hälsorisker samt göra rasen starkare eller att få fram en ras med ett syfte är positivt, så länge det görs på rätt sätt, men att korsa två renraser som har två helt olika syften samt kräva 20 000 kr faller inte mig i smaken alls. Till och med mannen som avlade fram Labradoodles med en god avsikt ångrar det just för att den ökat i värde något ofantligt och gett människor möjlighet att kräva 30 000 kr eller mer vare sig kullarna är registrerade eller inte.
#2 Girighet är sorgligt nog en av människans största brister. Det är hjärtskärande att det finns folk som tycker det är helt okej att använda sig av avel som en slags hobby med helt fel avsikter, i samband med häftig inkomstkälla. Det borde finnas striktare regler gällande avel. Har sett många valpar där ute som kommer från de mest bisarra korsningarna.
#3 Sen har köparna minst lika mycket ansvar tycker jag.
Om ingen köper finns det heller ingen marknad för skitavlare.
// Harley
Jag har två underbara blandrashundar❤️, så jag är inte emot blandraser (och ja, de är båda köpta som valpar direkt från uppfödaren)…men jag är emot att ta extremt galna summor för en hund som de knappast gjort diverse tester osv. på.
Om man köper en renrasig hund (givetvis då med stamtavla, för annars är den inte renrasig hund, oavsett vad många oseriösa uppfödare säger) så betalar man ju vanligtvis för att diverse tester ska utföras på föräldradjuren…vad är det som kostar så ofantligt mycket med en blandraskull? Visst kan väl hypotetiskt sett dessa tester utföras även då…men det tror jag inte det är många som gör.
Jag tycker faktiskt att det "fulaste" är de som hävdar att deras valpar/hundar är renrasiga, men att de inte har stamtavla för att "blablablabla…" De som säger att de har typ. äkta "skit-fluff-snuff"😉 valpar (eller vad de nu kommer på för knasiga "rasnamn") och säljer för typ. 30 000 kr…ger jag inte heller så mycket för.
Sedan finns ju oseriösa uppfödare även bland de SKK anslutna som avlar på renrasiga hundar med stamtavla. Det får man ju inte glömma bort heller. Oavsett vem som är oseriös så är det ju förkastligt.
Jag tycker förövrigt att det är helt galet hur prisökningen för hundar ser ut (både för renrasiga och blandraser). Självklart är mina hundar värda "alla pengar i världen" men…är det verkligen det man ska behöva betala för att skaffa hund numera?

Cain <3 Chinese Crested Dog, Hairless
Visserligen förstår jag att om priser går upp för veterinärvård, tester som ska utföras osv. så måste valppriset spegla det…men jag är ändå lite chockad över vad vissa raser/blandraser kostar numera.
När jag köpte min renrasiga Chinese Crested (2006) så låg priserna för renrasiga hundar så vitt jag vet normalt på ca 10-15 000 kr oavsett ras (vissa "vanliga" raser låg nog t.o.m. på 8000 kr). Min hund kostade 12.000 kr. Blandraser låg på en lägre nivå vad jag vet.

Sookie <3 Chihuahua/Chinese Crested Dog/Schipperke
När jag köpte min första blandras (2012) så kostade hon 5.500 kr. Det verkade vara ett ganska normalt pris för en blandras då. Alldeles oavsett att hon är blandning av eftertraktade raser som Chihuahua och Chinese Crested (och Schipperke)…och även fast hon är naken och väldigt liten (2 kg).

Ianto <3 Chihuahua/Chinese Crested Dog
När jag köpte blandras nr 2 (2016) så hade priserna gått upp. Min hund kostade 8.000 kr (men det var reducerat pris p.g.a. extra sporrar, så annars hade han kostat 10.000 kr). Det var ändå ett förhållandevis lågt pris för en blandras mellan Chihuahua och Chinese Crested som dessutom var naken, redan då.
Priset för små nakna hundar verkar ha gått upp som tusan…nu kan jag hitta annonser med liknande blandningar för (inte ovanligt alls) 20, 25, 30 000 kr+! Ofta skriver "uppfödaren" (i mina ögon uppenbart oseriösa säljaren) någonting i stil med "exklusiva, väldigt små, äkta tea cup…" eller nåt. Det är inte heller ovanligt att renrasiga Chinese Crested kostar e.x. 16 000 kr och en blandras ligger på samma/liknande prisnivå (eller som sagt ännu högre). Vad hände?
Samma sak ser jag med pudlar/pudelblandningar. Renrasiga pudlar brukade kosta kanske 10-12 eller 16 000 kr. Nu kostar de vad jag vet ca 25 000 kr eller så. Är det en normal prisutveckling verkligen?
Blandraser…ja, jisses pudel eller förlåt poo😉…blandningar kan ju kosta allt från 20 till typ. 100 000 kr! Helt fruktansvärt (speciellt med tanke på att de "uppfödare" vars hundar ligger på de mest hutlösa summorna, även verkar vara de absolut mest oseriösa…).
Ok, att hundraser som ex. fransk bulldog kostar en del. Det förstår jag i och med att kejsarsnitt är vanligt inom den typen av raser (man kan ju i och för sig diskutera om man då ska avla på hundar som inte kan föda själva…men det är en annan diskussion) och det lär ju knappast vara gratis (veterinärvård är ju inte precis billigt)…men annars. Vad är det egentligen som gör att vissa raser kostar så mycket?
Ursäkta om jag svävade ut lite väl mycket…men det är något jag funderat över.
/Chinesecrestedlover
Kunde inte bry mig mindre om huruvida andras hundar är registrerade eller inte. Däremot tycker jag det är tråkigt att se att folk tjänar pengar på att föda upp hundar oskattat, och det ser jag hos både registrerade och oregistrerade uppfödare.
Emot oseriös blandrasavel, prestationsbaserad blandrasavel är okej så länge som föräldrarna är hälsotestade etc, alltså hundar för jakt, drag etc. Designeravel eller vad man kan kalla det är jag helt emot, det mesta blandat med pudel anser jag är lurendrejeri. Speciellt för de summor som begärs för dessa.
Jag är emot oseriös avel, registrerad eller inte struntar jag i. Nu blir jag väl utkastad, men jag anser att det sätt kennelklubbarna pressat aveln är orsaken till att vi idag har så dåliga hundar som vi har. Knappt en ras som kan anses frisk. Är det inte fysiska problem så är det mentala, inte sällan både och. Jag anser att avel på dåliga anlag är fel, oavsett om hundstackarn lyckas bli BIS på Crufts.