Koppeltränings tips?
Vilka är era bästa tips på hur man får hunden att inte dra i koppel?
Blir kanske lite tjatigt efter ett tag men att stanna och vänta på ögonkontakt varje gång han drar funkar bra på min. Som tur är så förstår han snabbt :) Brukar även belöna kontakt och när han går lugnt och fint bredvid mig.
#1 Det har jag kört hittills. Men nu är det omöjligt de flesta rundor då han bara letar efter saker att stoppa i munnen, så jag får hela tiden säga åt honom att inte ta saker eller spotta ut det han hinner ta. Har aldrig varit med om något liknande :D
#2 Haha, min var exakt likadan för ett tag sedan. Skulle fram till allt men det fick han ju inte så då låtsades han att han inte brydde sig och när han kom tillräckligt nära så hoppade han fram och tog det innan jag hann reagera. En av nackdelarna med en smart hund:D Han är mycket bättre nu men han är bara sex månader så tycker bara det är bra att han är nyfiken.
Vara konsekvent.
Korrigerade min genom att stanna/ta nåt steg bakåt när han drog/bytte sida själv etc, berömde och belönade när han gjorde rätt.
Ha ett längre koppel (2-3m), låter hunden välja själv var den vill gå, men stanna och vänta på ögonkontakt så fort han drar. Han drar inte, Anpassar tempot efter mig, lyssnar på min röst, även om han inte går bredvid mig utan rakt fram. För oss känns det tillräckligt 😊 (liten hund)
Ha ett längre koppel (2-3m), låter hunden välja själv var den vill gå, men stanna och vänta på ögonkontakt så fort han drar. Han drar inte, Anpassar tempot efter mig, lyssnar på min röst, även om han inte går bredvid mig utan rakt fram. För oss känns det tillräckligt 😊 (liten hund)
Just nu blir jag glad om han drar, för det betyder att han inte äter något. Är inget kul att gå ut längre eftersom det enda han gör är att leta efter saker att stoppa i munnen. Promenaderna består av att jag måste titta på hans mun hela tiden, måste lyfta huvudet de gånger jag hinner se något före honom, måste parera mellan fågelbajsar, fimpar, glas, kottar, frön, löv mm mm. Allt. Och han är så snabb så jag går hela tiden och säger åt honomatt spotta ut. Helt otroligt.
#8 så du vill egentligen inte ha tips på dragandet i kopplet utan att han inte ska äta. blir förvirrad nu när du säger två motsatser….
#9 Ja efter jag startade tråden blev hans ätande extremt :)
Stanna och vänta på ögonkontakt funkar inte ett dugg med min hund. Prat och dylikt inte heller och jag kan inte ge godis konstant. Så parallellt med mer fokuserad träning så skaffade jag en sele med ring fram på bröstet. Den är mjuk och fin och hon får inte ont på något sätt men det blir inte lika roligt att dra när hon då dras åt sidan. Också mycket lättare att få bort henne från saker hon kan äta 😁 min är också en jäkla dammsugare och mina grannar älskar att slänga sopor ute… Men selen gör att hon vant sig vid att dra mindre nu också så jag ser den som ett träningshjälpmedel. Min kommer från Truelove men om du hittar andra selar med ring fram får du gärna tipsa:)
#12 Det finns många sådana selar :) tex vgw selar :) tror de flesta sidor säljer någon typ av sele med ring på bogen. Tack för tipset.
Jag lärde min valp ett kommando som då skulle få honom att stanna upp, möta mina ögon och komma tillbaka och sätta sig bredvid mig ifall han skulle börja dra. Dock kan vissa valpar vara rätt svåra att få kontakt med i början just för att deras ”attention span” knappt är närvarande. Mycket att utforska på promenader. Ett annat trick jag körde var att vira kopplet runt hans bog (obs, väldigt löst, som ett retrieverkoppel t.ex.) och det fungerade super! Fungerar även idag. Annars gällande det där med att smaka på allt på promenader handlar mycket om att vara tålmodig och konsekvent enligt min erfarenhet. Fortsätt ta ut allt ur munnen på honom så kommer han förhoppningsvis sluta försöka äta allt. Min gjorde precis likadant, sedan började han väl förstå att så fort han stoppade något i mun skulle jag vara ”jobbig” och ta ut skiten. Inte lika kul längre liksom. ;-) För övrigt litar jag inte riktigt på selar som man knäpper fram just för att de kan skada hunden. De sägs vara effektiva så länge man använder dem under korta stunder men njae.. Inget jag ville riskera så försökte hitta andra metoder.
#14 Hur skadar det hunden? Halti nosgrimma förstår jag att det kan ge nackador om hunden tex hoppar.
#15 Jag har ingen erfarenhet av att ha kopplet knäppt framifrån och kan därför inte riktigt säga att informationen stämmer, men har hört att om man använder det dagligen som promenadkoppel och hunden drar oavsett, kan vara allt från lite till en del, så kan ryggen till slut bli sned. Möjligheten att kunna knäppa kopplet vid bröstet finns självklart för en anledning men ska i så fall användas på rätt sätt — alltså inte användas till vardags utan till korta träningspass t.ex. Om hunden inte drar öht skadar det inte skulle jag tro. Har sett bilder på hundar som gått promenader med kopplet knäppt där fram som sedan resulterat i senare år att ryggen blivit sned. Om jag inte minns fel går ryggen att korrigera dock. Hur som helst så ligger det ju i ägarens ansvar. Precis som vi människor kan få s.k. ”mobilnacke” kan hundars ryggar anpassa sig och slutligen bli sneda.
Kan uppdatera med att jag bytte till en vanlig sele och har kört med belöning så fort han går utan att dra och det har blivit väldigt mycket bättre :) även ätandet har blivit bättre. Så det finns hopp om det ;)
Jag har också en sådan sele man kan knäppa fram, när min tjej var liten och jag ville träna på att gå fint i koppel var det halsband på och sele, så jag kunde variera lite beroende på situation. Lättare att kotrollera med halsband tycker jag, men justera är lättare med sele. Så tex när vi gick på väg med bilar osv ville jag ha henne koncentrerad vid min sida, halsband på, gick hon "för långt" så backade jag några steg så hon följde efter. Selen var ju samma princip men mer "fria tyglar" Ibland fick man vara väldigt konsekvent och bestämd, men aldrig haft problem med att hon drar… Men kn ju kanske vara en hjälpande övning :) sen träna myyyycket med följsamhet, att hunden följer dig fint med slakt koppel, men det kan ju vara lättare att träna på hemma i lugn miljö. Vet även en hundtränare som rekommenderade att gå med kort koppel, och lixom ta ett kliv "framför" hunden då den ville dra iväg framåt från ens sida. Funkade inte alls för oss, men kan ju vara något att testa..?
Juste, när jag gick med halsband så fick hon stanna och sitta när hon drog framåt, då tog jag ett steg eller två framför henne och hon skulle sitta kvar sen kunde vi gå när hon satt still och hade ögonkontakt. Gör så fortfarande, samt backar när hon är för påflugen haha. Tränat på att hon ska göra en "cirkel" bakåt till plats genom att hon fick godisen bakom min rygg.