Oseriös säljare?
Hej!
Skulle gärna vilja ha lite åsikter om följande situation:
Vi har letat efter någon pudel/labrador/labradoodle-liknande hund, och såg en annons på Blocket om goldendoodle valpar (jo, jag är medveten om riskerna där…) som var utlagd endast ett par timmar innan. Annonsen gav dock ett seriöst intryck, så jag skrev ett svar och efter en del meddelande fram och tillbaks med säljaren, som även i dessa gav ett gott intryck, så betalade jag in en förhandspenning på 3000 kr (totalpris 16000 kr).
De närmaste dagarna efter detta försöker jag få kontakt med säljaren via sms och telefonsamtal för att reda ut en del detaljer, men får i stort sett inga svar - bara ett par sms med "kan tyvärr inte svara nu, upptagen på jobb" och "många akutoperationer på jobb, får återkoppla senare".
Säljaren återkommer dock inte, men efter ett par dagar svarar hon faktiskt när jag ringer. Pratar i ca 10 minuter, personen låter som en väldigt trevlig kvinna, kunnig inom hundar, har bra koll på lagar, regler, osv. Vi kommer överens om att jag ska skicka ett antal specifika frågor på sms, t.ex. vilka exakta datum som gäller för besök, leverans, födelsedatum och liknande, vilket jag skickar kort efteråt.
Inget svar på några dagar, efter en påminnelse kommer ett meddelande om att veterinären ska kolla på valparna senare den dagen. Dagen efter skickar hon ett meddelande om att allt är bra med valparna men tiken har fått urinvägsinfektion och valparna är därför hos veterinären för tillfället (då tiken får penicillin).
Därefter inga svar på några dagar trots flertalet påminnelser - till sist kommer dock ett sms om att hon är på begravning i ett grannland och ska återkomma efter det… detta var ett par dagar sedan, inga svar sedan dess.
Vad tror ni om detta? Är det rimligt på något sätt att säljaren undviker att svara på enkla frågor på detta sätt?
Talar för någon form av bedrägeri:
Inga svar på enkla frågor som valparnas födelsedatum, första tänkbara besöksdatum, var exakt valparna finns.
Mycket svår att få kontakt med, långt mellan svar på meddelande, och i stort sett bara svar som "återkommer snart".
Många problem som uppstår som förhindrar henne att svara, t.ex. akuta saker på jobbet, tiken blir sjuk, begravning i ett grannland.
Talar mot bedrägeri:
Går dock att få kontakt med (om än inga riktiga svar), har inte gått under jorden helt.
Verkar tämligen insatt och kunnig i ämnet.
När jag inte fick kontakt med henne de första dagarna så blev jag ganska misstänksam och testade därför att skicka två fejkade svar på annonsen. Det första, som var väldigt kortfattat, och i stort sett bara sade att "jag vill tinga en valp", fick jag inget svar på överhuvudtaget. Det andra, som var betydligt mer seriöst och beskrivande fick jag svar på - det fanns då bara två valpar kvar, men dessvärre kom mitt svar på detta för sent så när jag väl svarade var alla tingade och förhandspenning betald. Men, detta tyder på att det åtminstone inte handlar om att få in så många förhandspenningar som möjligt för att sedan dra sig undan.
Det fanns två bilder i annonsen, dessa går inte att hitta någonstans på internet med bildsökningar, så troligen autentiska (åtminstone inte uppenbart stulna från någon annan website).
Om det här skulle röra sig om någon form av bedrägeri, vad kan då nästa steg tänkas vara? Som sagt verkar det ju inte handla om att bara få in massvis med förhandsbetalningar. Det har ju tidigare förekommit något fall där säljaren i närheten av leveransdatumet påstod att valparna av en eller annan anledning befann sig utomlands, och att köparna var tvungna att betala nån sorts avgift för att få in dem i landet (eller något åt det hållet, finns nån artikel om det på nätet)… skulle ju möjligen kunna vara något sånt?
Eller, är det rent av rimligt att säljaren är så pass svår att få tag på och så pass dålig att svara på frågor? :) Detta har pågått ca tre veckor nu… Någon som har erfarenhet av en liknande situation? (kan ju tillägga att jag för varje dag blir allt mer ointresserad av att fullfölja ett köp från denna säljaren, oavsett vad som händer i framtiden…)
(ursäkta ett hemskt långt inlägg :) )
Låter lite märkligt…
Garanterat bedrägeri, tyvärr är nog blocket ett minfält fullt av bedragare, sök hellre uppfödare genom SKK så slipper du med största sannolikhet sånt här.
#2 vill man köpa en ’doodle’ så är man tyvärr ute på ett minfält, skk har ingenting med denna blandrasavel att göra. Tycker också att det låter som bedrägeri. Det pratas ju såååå mycket om det på sistone, betala aldrig pengar i förskott till random människor på internet :/
Oavsett om det här är bedrägeri eller inte så blir du lurad på pengar om du köper en doodle för samma pris som en SKK-hund då du i princip köper grisen i säcken när det kommer till släktens hälsotester osv. Håller med de andra, kolla efter hundraser inom SKK som passar dig och välj en SKK-registrerad uppfödare så är risken för bedrägeri närmast obefintlig.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Dubblis
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Finns annonsen kvar? I så fall får du gärna skicka länk till mig. Är nyfiken på om det verkligen lät seriöst i annonsen. Tyvärr tippar jag på att du betalat pengar till en person som inte ens har några hundar, eller åtminstone inte några valpar att sälja.
Spara ALLT, alla mail, eventuella sms, samtal till telefonsvarare osv och polisanmäl.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Jo jag vet mycket väl, därför menade jag att personen skulle söka uppfödare genom SKK och därmed köpa renrasig pudel el labrador. Pga. Kungafamiljens beslut av ras och ökad efterfrågan på hundar generellt under coronatider har antalet bedragare ökat samt priserna stigit.
#3 Jo jag vet mycket väl, därför menade jag att personen skulle söka uppfödare genom SKK och därmed köpa renrasig pudel el labrador. Pga. Kungafamiljens beslut av ras och ökad efterfrågan på hundar generellt under coronatider har antalet bedragare ökat samt priserna stigit.
Men vänta nu, du betalade alltså 3000kr utan att ha träffat "uppfödaren" eller hundarna? Kan ju isåfall känna att även du själv är ganska oseriös i din jakt på en valp och att det är som upplagt för att du ska bli lurad.
Oerfaren kanske. Det är alla i början och det betyder inte att man är oseriös.
bf3, jag tycker också att prata med polisen känns som en bra idé. Du behöver ju inte upprätta en formell anmälan på en gång, men prata med dem. Kanske har de redan anmälningar eller rapporter om den här säljaren. Du är nog inte den enda som svarat på annonsen och är det som vi misstänker så är det nog inte den första annonsen säljaren lagt ut heller.
Men om man är oerfaren ser man väl till att läsa på lite om hundköp innan man betalar flera tusen till en främling. Att plugga på, leta information och ta reda på så mycket fakta som möjligt är ju en del av hela hundköparprocessen.
Låter som du har blivit lurad på dina pengar.
Jag är av åsikten att det inte existerar seriösa säljare av Labradoodle eller andra -oodles. Framförallt de som verkar legitima skulle jag säga är extremt opålitliga. Dels brukar de ljuga om att de säljer cobberdogs och att de är en godkänd ras i Australien. Det stämmer inte. I Australien registreras inte någon typ av -oodle i den nationella rasklubben utan i någon annan klubb vilket säljarna såklart vet inte smäller lika högt vilket är anledningen till att de inte förtydligar. De tar ca 30.000 per hund och det är ett stort varningstecken. Priset på valpen ska motsvara kostnaden och tiden för uppfödaren inklusive tester, utställningar, kejsarsnitt etc. En uppfödare som sätter ett högt pris för att de kan och som inte har några utgifter i kennelklubben, utställningar etc. har ingen anledning att ta 30.000. Man ser detta även hos uppfödare som säljer t.ex. kanintax i blue merle och tidigare även American Bullyuppfödare men det verkar gå ner nu när blocket fylls på av omplaceringar.
även: Ingen seriös uppfödare skulle låta dig betala en tingavgift utan att ens ha träffat dig om det inte var speciella omständigheter.
#11 Om man är oerfaran gör man misstag. Det gör vi alla, på alla möjligt områden.
Hej! Skulle tro att jag fallit för samma goldendoodle-annons på Blocket o betalt 3.000kr. Efter inbetald peng fick jag kontaktuppgifter i form av mobilnummer o mail. Jag har mailat, ringt o skickat sms i massor vid olika tillfällen på dygnet. Enda responsen jag fått är att tiken fått urinvägsinfesktion o åkt till veterinären o att jag skulle få mer info efter det. Idag känner jag mig blåögd o lurad. Jag håller dock tummarna ett tag till innan jag börjar tänka polisanmälning. Är det samma annons vi svarar på tro?? Valparna ska finnas i Ängelholm (om de nu finns???) Nettan
Jag som köpt seriöst uppfödda hundar har aldrig behövt betala handpenning. Ingen jag känner som även de köpt seriöst och ansvarsfullt uppfödda hundar har heller behövt betala handpenning.
#16 Och de djur jag har köpt från seriösa uppfödare har alla haft tingningsavgift, som är till för både säljare och köpare. Men de låter inte någon dom aldrig träffat tinga.
#17 på vilket sätt är det för säljaren? … Jag har inte heller lagt handpenning på någon hund. Oavsett privatperson eller seriös uppfödare.
#18 Det är mindre risk att det är någon som "låtsashandlar" om man lägger en summa som inte återfås vid ånger. Uppfödaren har dessutom lite pengar att lägga på valpen om köparen ångrar sig och måste hitta ny köpare.
#19, Förutom att uppfödaren inte får behålla tingningsavgiften, bara ersättning för ev omkostnader (ny veterinärbesiktning, annonsering etc). De uppfödare jag känner har dock valt att inte ta tingningsavgift - OM valpspekulanten ångrar sig så vill de hellre att hen inte köper valpen. Men det är klart, vissa oseriösa sållar det väl bort.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja vi känner alltså inte samma uppfödare helt enkelt.
Hej! Vill komma i kontakt med dig, vi har blivit bedragna av samma person.
Hur har det gått?