Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 922 ggr
hund123
0

hund vill inte bli rörd

Hej! Jag har en valp som precis blev 6 månader. Jag har haft honom i lite mer än en månad då jag tog över han ifrån en annan kvinna som inte kunde ha honom. Vi har kämpat massor med honom då han inte lärde sig någonting hos den gamla ägaren. Som valpar brukar så bits även vår och nafsar men vi tycker att det har gått till en nivå där vi är rädda att han ska bli en aggressiv hund. När han går runt här hemma och inte gör något speciellt och man vill klappa honom lite så aktar han sig alltid från handen och går iväg och vägrar bli rörd. I andra situationer så väljer han att bitas istället. Så när man ska klappa honom biter han en eller sticker iväg. Det spelar ingen roll vem som vill klappa honom utan han reagerar likadant om det är jag som han är med nästan hela tiden eller familjemedlemmar som han också träffar ofta. Vad kan detta bero på? 

kan tillägga att när han vilar och sover så får man röra honom och klappa honom för då ser det ut som han tycker det är skönt.

Rafflan
0

När han nafsar/biter, hur tillrättavisar ni honom då?

hund123
0

Vi tar bort armarna bestämt, säger nej skarpt sedan ignorerar honom

kinjelooo
7

Valpen har förmodligen fått en tråkig association till händerna/klappar. Kanske något från det förra hemmet. Att den ”gillar” att bli klappad i sömnen skulle jag inte våga påstå eftersom valpar sover riktigt djupt och uppfattar ofta inte vad som händer egentligen. Om ni tillrättavisar valpen genom att ryta ifrån så kommer den associationen inte bli bättre. Erbjud något annat istället för att tillrättavisa, så lär ni valpen att det finns roligare saker än att bitas. Lek med en leksak, erbjud något att tugga på så skapar ni en trevligare relation. Och framförallt: gå gärna en valpkurs, där får ni bra tips ang valpuppfostran 🙌 Lycka till!

Hornslandet
6

Jag skulle aldrig banna/ryta åt en valp om den drar sig tillbaka eller nafsar när jag går fram och ska klappa den. Vad ger det för signal, om man tänker efter? Det man hoppas på är att valpen ska tänka "oj, nej jag får inte nafsa/bita" men det kan lika gärna (antagligen mer troligt) bli "oj, han kan ju vara lite farlig den där, precis som jag trodde". Värt att tänka på.

I allmänhet finns det ju valpar och hundar som inte älskar att man går fram och ska klappa/gosa med dem när de ligger och vilar. Ofta vill de ju hellre isf komma fram till en på sina egna villkor. Jag hade belönat och varit lugn när de själva kommer fram, och gick valpen iväg för att lägga sig nånstans så hade jag låtit den vara ifred.

Man undrar ju varför kvinnan inte kunde ha honom? Har han kanske varit en lite vild valp som hon inte orkat med, och kanske rytit i åt den när den "inte betett sig" eller dyl? Kanske därför han inte är så pigg att gosa med folk nu.

Changrila
7

Vad är han för ras?
Jag tycker att ni INTE ska hålla på och "försöka klappa" utan gör det roligt för honom att komma till er istället. Låt honom vara ifred, men uppmuntra om han söker sig till er. Uppmuntra med glada ord och eventuella godisar, inte med klappar eftersom han i nuläget visar att han inte vill ha det. När han är mer bekväm med er så kan ni börja klappa, när han kommer till er. Följer ni efter eller liknande känner han sig nog trängd, och då är det inte konstigt alls att han ogillar det hela.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
0

Frågan är om erat problem har med tillit och relation att göra?
Och har ni lärt honom mycket nytt på kort tid kanske ni har gått för fort fram? oftast behöver ju en hund tid att landa i ett nytt hem och bygga relation och tillit med ägaren innan man börjar träna den.

Prova att inte tvinga er på hunden, utan låt hunden komma till er. Om det går utan att den blir för uppspelt lek med hunden och leksaker. 

Vad är det för ras? 

Jag funderar även ang smärta, även om det är ovanligt kan även unga hundar få ont i kroppen, vilket skulle kunna förklara hans ovilja att bli rörd?
Tex kan hundar få tillväxtrubbningar vilket uppträder ofta när hunden är runt 4-6 månader, här kan du läsa mer om det -> http://www.arosveterinarcentrum.se/djurets-sjukdomar/tillvaxtrubbningar-hos-hund/

hund123
0

han är en liten blandras på 3 kg. Han är lugn av sig annars och tycker om att busa men vi har kommit överens om här hemma nu att han får vara för sig själv och när han kommer till en så kan vi klappa lite. Det är inte alltid han är emot det utan mest när han är lite uppe i varv eller när det kommer plötsligt. Vi tror förra ägaren bar han en hel del då varje gång vi ska lyfta han av någon anledning så måste vi nästan jaga han och vi får några bett. ska även lägga ner mer tid på att bygga relation med honom. Kan tillägga att vi ryter inte ifrån när han aktar sig från oss. Men hur funkar det om han bits och vi tar bort handen direkt och går ifrån honom, blir inte det som att i hans huvud så har han lyckats få bort oss?

kinjelooo
2

#7 han SKA lyckas att få bort är när han inte vill bli rörd. Om ni börjar respektera honom och inte ta på när han markerar ifrån så kommer han lära sig att han inte behöver ta till bett för att ni inte vill honom illa. Behöver ni verkligen lyfta honom? Kan ni inte locka med godis till exempel? Mitt tips är att ta hjälp av någon hundpsykolog eller åtminstone en instruktör. Samt läsa böcker Lugnande signaler av T. Rugaas och Hundars och vargars beteende av Christiansen. Där förklaras det varför hunden morrar/biter, varför det är naturligt och hur man kan jobba kring det. Det har inget att göra med att hunden vill bestämma/ ta över/dominans.