Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 988 ggr
Ellarjohansson
1

Agressiv ängel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en rescue hund från gatorna i sibirien, Ryssland. Hon var 2 år då jag fick hem henne och det var tydligt att hon hade varit med om saker. Jag har jobbat stenhårt sen dag 1 med att hon ska känna sig trygg och hur hon ska bete sig i olika situationer. Jag är så otroligt stolt att jag lyckats så bra. Hon är en ängel med barn, katter, hundar och andra djur. Då det kommer till människor är hon annorlunda. Hon var livrädd för män då hon kom och det tog en vecka innan hon accepterade att min bonuspappa bodde i samma hushåll som oss. Alla män har varit hot fram tills hon godkänt att de är ofarliga då blir hon deras lilla bebis. Jag vet med säkerhet att hon har blivit misshandlad med tillhyggen som liknar spade eller sopkvast. Det problem vi har är att hon attakerar framför allt cyklister. Hon springer fram och skäller och hotar genom att bita i luften bara någon cm ifrån personen. Det är sällsynt men hon reagerar ibland på samma sätt vid möten av fotgängare (aldrig barn, framförallt män) Jag har självklart hunden i koppel men hennes storlek och det faktum att hennes dryga 25kg består av bara muskler. Jag har lärt mig att genom att sätta henne ner innan ett möte minskar risken för attack men hon kan gå från hennes änlabeteende till djävulen på bara en sekund och då hinner jag inte alltid med. Snälla ge mig alla tips ni har!

//Ella
Skriv till mig på Instagram (ella.r.johansson) eller messenger (ella r johansson)

[Henry Norrström]
1

Djur glömmer inte vad dom utsatt sig för, barn har aldrig varit elaka mot henne så hon känner inget hot därifrån. Det tar lång tid för henne att acceptera de som har varit elaka, precis som vi känner. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en klubb för hundar så kommer de att känna säkerhet med tiden. Kommer säkert att ta tid men det är ett alternativ. Har själv haft en  aggressiv hund som har blivit misshandlad tidigare.

Henry

Herveaux
7

Jag tycker ni ska ta hjälp av en duktig hundpsykolog. 

Ta inte det här fel, men har du funderat på munkorg (tills vidare)?
Jag tänker både för din, omgivningens och framförallt hundens egen skull. 
Munkorg (och med egen erfarenhet bara en halti-grimma) kan ge folk tydliga signaler att det här ekipaget behöver extra mycket space vid möten. 
Om hon dessutom blir som en pansarvagn och svår att hålla tillbaka kanske en frontknäppt sele kan hjälpa, medans ni tränar.

// Harley

hemul
4

Ingen egen erfarenhet, men jag tycker munkorg låter bra. Har som sagt aldrig behövt, men skulle inte tveka att använda det om jag fick en hund med såna tendenser.  Tror det kan vara positivt på flera plan. Du VET ju att hunden inte kan skada något så du kommer att vara lugnare och det kommer hunden att känna. Jag tror att det på så sätt kan få beteendet att minska.

Vet inte varför munkorg känns så tabubelagt? En bra munkorg är väl knappast plågsam för hunden? Egentligen är ju halsband mycket grymmare.

Sen ska du så klart försöka komma tillrätta med det på andra sätt också, men munkorgen skulle ge trygghet under tiden.

Lycka till! Ledsen att jag inte har nåt mer konkret att bidra med.

Hornslandet
0

Munkorg är en jättebra idé medans ni tränar. Då kan du själv slappna av mycket mer också eftersom det ger en säkerhet. Det betyder inte att ni ska sluta träna, men det är lite som att träna inkallning med en säkerhetslina…

Ta ut avstånd mot cyklister och mötande. Låt henne gå på "bortsidan" så du hamnar närmast den mötande/cyklisten.

hemul
3

Charmig hund förresten. Gillar utseendet skarpt.

Lord Vulcan
1

Munkorg, absolut. Och med det säger jag inte att du är dålig och misslyckad. Som andra säger, är det för din ros skull. Nosgrimma fungerar nästan lika bra när man möter folk. Dom tror att hunden bits:) Alltså får ni automatiskt lite mer avstånd. Plus att det är lättare att bromsa hunden. Har en till min schäfer.

Valpen123
0

Har en hund som skäller mycket vid möten av människor och hundar och som ibland kan dra väldigt mycket i kopplet mot mötande. Så vi har börjat att klickerträna honom. Så varje gång han kollar på en människa/hund så klickar vi och sen får han en godis, vi bryter liksom innan han stressar upp sig och börjar skälla. Så det kan du prova och se om det hjälper. I början kan du stanna till en bit ifrån vägen vid möte så blir det inte så nära möte heller. Sedan så har vi alltid honom på andra sidan från mötande så vi går alltid emellan, har upplevt som han blir lite tryggare då. Jag har ingen erfarenhet av munkorg och inget jag funderat på till vår hund (Jappe). Men tror att du kanske skulle känna dig tryggare och lugnare och då påverkar det hunden. Hoppas det löser sig!😊

Rafflan
0

Munkorg medans ni tränar så det inte sker någon olycka.
Läs på om skvaller träning, kanske kan vara något för er :)