Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 591 ggr
nollsjuarton
1

Whippet!

Vi förlorade vår vallhund för drygt ett halvår sedan och börjat läka nog för att skaffa en annan individ nu. 

Jag har alltid haft vallhundar, älskar den extra skärpan de har och att man liksom ser hur det jobbar med huvudet när de sitter still. Samtidigt som kommer det ju med baksidan att man måste träna dem som en galning för alla inblandades skull. 

Jag har också, helt motsatt till vallhunden, en svag nerv för vinthundarna. Det är något med deras nästan väsenliknande uppsyn som gör mig helt varm inombords. Vi har därför av naturliga skäl funderat på att skaffa en vinthund. Antingen en whippet, en galgo eller en Greyhound. De verkar "lugna" (lätta att ha o göra med) och alla jag träffar är otroligt stadiga individer (sedan att de kan vara flänginga och lekiga är en sak, men jag har aldrig träffat en vinthund av de raserna jag nämnde som jag upplevt som stressade på samma sätt som jag mött vallhundar).

Min rädslor (fel ord, men det som får mig att tänka ett varv till) är följande

1. Jaktinstinkten. Vilket i sig egentligen inte är ett problem. Jag bor i en storstad och majoriteten av rastningen sker i inhängande hundrastgårdar eller koppelpromenader. Men ibland är vid på fältet/hundstranden vid kusten och det är mycket hundar som springer där och det är en "viktig" grej för mig. Då är hunden lös. Å andra sidan tänker jag att det kanske går ändå? Dels för att fokus är på att leka med andra hundar, och smådjur håller sig därifrån pga mycket hundar. Det är någon fågel på sin höjd. Vi går i skogen ibland också men det är ju kuperat så tänker att det hjälper i o m att de jagar med synen? 

2. Svårmotiverade. Jag har läst/har fördom att det är lite diviga och svårtränade. Jag är van vid hundar som flyttar berg för en godisbit utan att blinka. Kommer det hoppet bli för svårt? 

Vad är era tankar på mina tankar?

Changrila
3

Det är precis som du säger en extrem skillnad mellan vallhund och vinthund, och om du gillar hur vallhundarna är så tror jag helt ärligt att du kommer bli olycklig med en vinthund.

Både bland galgo och whippet så finns det de som använder näsan också, och hörseln inte minst! Jag skulle därför inte ta för givet att det kommer gå att ha hunden lös i skogen. Mest troligt kommer det inte gå, men eftersom du verkar ha vana av att träna hund så kanske(!) du kan få dem att lyssna, åtminstone så länge det inte dyker upp någon störning, och så gäller det "bara" att ligga några steg före hela tiden. Att strosa runt på promenader och inte ha fullt fokus på sin lösa vinthund, att tex gå och plocka bär med lös hund eller så, det är inte ett alternativ med vinthund. Däremot på stranden som du nämner, där kan det mycket väl gå att ha hunden lös förutsatt att du tränar massor då.

Vinthundarna är absolut svårmotiverade, framförallt jämfört med vallhund. Tänk dig en katt i hundförpackning så är du ganska rätt ute. Nu är raserna du tittar på något mer lättmotiverade än min ras, saluki, men förut när jag tävlade lydnad med min dåvarande saluki så var det en vän som sa att om jag haft någon annan typ av hund, vilken som helst, så hade jag säkert kunnat vara på SM-nivå med tanke på all tid och energi jag la ner på träningen. Vad vi siktade på? Att förhoppningsvis klara oss genom lättaste lydnadsklassen utan att nolla samtliga moment (vi klarade ett 3e-pris som bäst). Det säger lite om hur stor skillnad det är med vinthund och "vanliga" hundar.

Att leva med vinthund är lätt och roligt, förutsatt att man passar med den typen av hund. De är oftast mentalt stabila, orädda, positiva och språksäkra. MEN, det är absolut inte en hund för den som vill träna med sikte på tävling eller ha hunden lös hela tiden under promenaderna. Även om det finns vinthundar som tävlar (mina egna gör det tex) så är det att arbeta så mycket i motvind att det inte blir värt det, åtminstone inte om man inte älskar allt med hur hundarna är övrigt i livet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
0

Jag har en whippet på 4 månader. Inte rädd för något och glad i allt och alla. Även om han kommer på inkallning så kommer jag alltid ha honom kopplad bortsett från inhägnader. För alla jag har pratat med som äger samma ras säger att dom kan gå att ha lösa fram till dess att den får syn på tex en kanin, sen är det kört. Det finns flera som tränat sina hundar till servicehundar. Några som tävlar i spår. Några i agility. Så det varierar i rasen hur svår eller lätt motiverade dom är. Samma sak med hur mycket jakt det är i dom. En del har extremt mycket jakt andra lite mindre. Fantastisk ras :)

Jojaton
0

Agilitypodden har ett avsnitt där de pratar med en tjej som tävlar agilityklass 3 med sina whippets, hon kör även lite med borzoi, och har även sheltie och aussie. Självklart främst agilityrelaterat, men de pratar en del om träningsmotivation och skillnad mellan hennes hundar av vallhundsraser och vinthundarna så det kanske kan svara på några av dina tankar?

Johanna - Instagram