Orolig
Hej min wachtel hane har blivit grinig mot mig , har hållit på i 2 nu har gjort utfall mot mig morrar när jag kommer nära,funkar bra när vi ute och går men inte annars ,vad skall jag göra ??? Frustrerad husse
Jag hade börjat med en ordentlig vet.undersökning för att utesluta smärta etc.
I vilka situationer händer detta inne? Vad gör hunden (sover, tuggar ben/har leksak, äter?) innan du börjar närma dig?
// Harley
Absolut ingenting resten av familjen funkar fint men inte jag
Har det hänt något som kunde försämra hundens relation till just dig? Hur ser det ut med aktivering, träning, promenader? Är det du eller någon annan i familjen som gör det mesta? Eller delar ni jämt?
Promenad varje dag simning spårning och en massa jakt ,,,,inget har hänt förutom att han gick in i ett elstaket innan detta började
Var det du som var med när det hände? Han har nog förknippat dig med obehaget tyvärr, har själv råkat ut för det med min hund. Hon ryggar tillbaka när vi möter hästar för att det framkallar minnet av elstängslet. Jag rek. att ta kontakt med en hundpsykolog som kan hjälpa er på traven, rädslor kan vara svåra att jobba med om man är oerfaren. Speciellt om hunden tar till utfall på det sättet.
#6, En del hundar reagerar väldigt mycket på en elstöt av det slaget, i synnerhet om de inte förstår varifrån smärtan kom. Om det var du som var med hunden när det hände så kan det mycket väl vara så att han tror att det var du som gjorde det - helt utan "anledning" dessutom. (Man ska givetvis aldrig utsätta sin hund för något av det slaget men det är ofta värre om det kommer "som en blixt från en klar himmel" än om det kommer i samband med något som hunden kan relatera till.) Jag tycker också att ni bör be om hjälp, det går att jobba på men man kan förstärka rädslan istället för tvärtom ifall man inte läser hunden rätt och agerar utefter det.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com