Hund med seperations ångest?
Hej! Har nyligen köpt en omplacerings tik på 2 år som är lite skygg. Hon går super med mig och de flesta människor hon får lära känna bara att det tar lite tid för henne att våga sig fram. Till problemet så bor jag granne med min pappa m familj, och jag lämnar henne där när jag ska till jobbet. Och hon får panik, börjar skaka, springer iväg och gömmer sig, vill inte ens gå mot hållet där de bor. När hon varit där en längre stund någon dag så börjar det gå bättre, men så fort jag hämtar henne och ska lämna henne igen dagen efter så är det som att börja på ruta 1 och hon är lika skygg igen. Har lämnat henne med min pojkvän och bror i min lgh och det har gått bättre men det är inget jag har möjlighet att göra varje dag. Nu har det gått snart 1 månad och hon är lika obekväm med att vara där, har varit där flera gånger med henne utan att lämna henne och tänkt att det kanske ska hjälpa henne finna någon sorts trygghet men icke. Dock när vi är utomhus i tex hundpark med familjen så går det bra, hon är glad och springer runt och hälsar. Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla tips, vill att hon ska kunna ha det bra där medans jag jobbar.
Ge henne en fest varje gång hon kommer dit? Är hon matglad, isåfall ge henne en liten skål med leverpastej och köttbullar som står i hallen när hon kommer in? Har pappan kunnat lägga märke till om det är nåt särskilt i huset eller nån stämning bland personerna som gör henne illa till mods? Är de hundvana? Är hon orolig av sig i övrigt och vet de isåfall hur de ska handskas med det?
Kan vara värt att testa såsom många gör i liknande situation. Gå dit med hunden. Sätt dig och drick en kaffe eller nått. Ha nån av de andra personerna ta ut henne på en snabb rastningsrunda. Medans de är ute så åker du till jobbet (obs, låt henne inte se dig åka). Sen går de tillbaka in.
Se om hon beter sig annorlunda då.
Kanske prova med att dom hämtar henne hos dej.
Ja, precis. Bor ni så nära så är det ju inget problem. Vi pratade om det här bara häromdan.
https://hundar.ifokus.se/discussions/5f0bf2f8ce12c42d5300aaac-separationsangest?discussions-1