Hunden bara gnäller
Hej….. Scooby har börjat gnälla jättemycket hela tiden alltså konstant. Igår körde vi lydnad i cirka 40 minuter och direkt efter de börjar han gnälla. Vi körde även Nose Work. På morgonen när han vaknar så gnäller han och även direkt efter långpromenaderna så gnäller han. Vad betyder detta? Är han uttråkad? Vi kör mental träning minst 1 timme varje dag och han får nosa / spåra och han får motion. Han verkar ha svårt att koppla av, han byter vilo plats hela tiden. Han verkar också ha svårt att hitta motivation till träning. Jag försökte precis börja med rally men han ville inte alls. Han står bara och tittar. Våra dagar ser ut såhär: 07:00 1 timmes rask promenad 8:10 frukost Vila en stund (jag duschar och gör mig i ordning för dagen). 11:00 Vi tränar antingen tricks, eller klo hantering eller allmän hantering ex tandborstning osv 12:00 Vi kör 40 - 60 min lydnad, rally, nosework, eller godissök (vi körde 40 min kamp/ bollkastning här egentligen men pga beteendeproblem har våran hundpsykolog ändrat detta). 13-16 vila 16: Långpromenad 1 timme rask takt (denna och den på morgonen tillsammans blir 7km) 16-18 vila (middag till hunden också) 19:00 kör vi 15 min med någon typ av stimulans ex tricks eller appprtblock. Sedan är de slut för dagen och läggdags. Vad ska vi göra? Har ni varit med om detta? Ger jag honom för lite? Han är schäfer/bulldog kille på 2,5 å
Om beteendet förändras plötsligt går man alltid i första hand till vet och utesluter smärta/sjukdom.
Jag skulle dels kolla hunden hos veterinär, dels ta bort träningspasset där vid 19-tiden och istället låta hunden vila. Går ni någonsin promenader i lugnt tempo där hunden får strosa och nosa i sin takt?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
40-60Min lydnads pass låter ganska långt imo, iallafall om hunden förväntas vara hårt koncentrerad under så lång tid. Det kanske är bättre om du delar upp passet i kortare stunder och sprider ut under dagen. Om dessa pass även innefattar mycket boll-lekar och kast så kan det bli stressande för hunden att hålla på under så lång tid. Då bolljakt som efterliknar den riktiga jakten på byte, som i sin tur endast sker mycket sällan i en vargs/vildhunds liv kan lätt gå överstyr om bollen återkommer ofta och kastas flera gånger varje dag. (Läste jag i hallgrens bok arga, rädda och stressade hundar, rekommenderar den!) Fysiskt krävande, långa promenader kan även det öka en hunds stress då kroppen anpassar sig till hög aktivitetsnivå. Och en hund som är van vid att ha aktiviteter som är stressande, ofta återkommande i sin vardag gör i sin tur att kroppen fysiskt anpassar sig för att producera mer stresshormoner, vilket gör att den kommer ha svårt att varva ner och koppla av mellan varven, den blir därmed mindre stresstålig. Detta är bara vad jag spontant tänker på när jag läser ert vardagsschema. Om han gnäller pga understimulans då han är van vid att prestera högt så kan det vara bra att fundera lite kring detta tänker jag 🙂 precis som någon annan sa att ta bort träningspass på kvällen och byt ut rask promenad mot lugnt tempo där hunden är ”ledig” lät bra tyckte jag!