Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 688 ggr
keithan
2020-07-14 21:01
0

Rastning

Har lite frågor gällande rastning! 1. Hur ofta respektive hur länge brukar ni rasta era hundar under sommartid? 2. Följdfråga — Aktiverar ni dem utomhus öht? 3. Hur länge anser ni att en valp på 6+ månader ska rastas? ..Har nämligen läst från en uppfödare att Golden Retrievers på 6-12 månader inte bör rastas längre än 30-45 minuter då detta tydligen kan vara skadligt i längden… 🤔

Hornslandet
2020-07-14 21:33
1

1. Samma oavsett tid på året. Det kan gå mellan 3-6 timmar ca mellan jag går ut.
2. Ja. Vi kör brukssök 1-2 ggr/veckan nu. Canicross när jag orkar upp tidigt nog+det är svalt nog på morgonen. Smålydnad/balanstricks på promenad.
3. Beror på vad "rastas" innebär. Den kan vara ute hur länge som helst nästan, men jag hade inte gått jättelånga sträckor. Hade mer tänkt på att aktivera och leka+lite rastning än att det ska vara någon distans i promenaden.

30-45 min ren marsch - ja då kanske jag kan hålla med uppfödaren. Man kommer liksom en rätt bra bit på trekvart, det kan jag väl tycka är onödigt för en 6-månaders, om vi pratar promenad i stan. Iaf om det är regelbundet.. Däremot kan du ju vara ute och leka med den av och till i timtal utan vidare. Bara att det är vila om vartannat isf.

hemul
2020-07-14 22:11
0

Ja precis. Om inte golden är annorlunda än andra stora raser är det nog koppelpromenader man ska vara försiktig med, speciellt då på asfalt. Lösspring, lek och bus är en helt annat sak. För mycket hopp upp och ner på saker är nog ingen höjdare heller. Dvs att hunden självmant hoppar  upp på en sten är helt OK, men ingen agilityträning av den stötiga typen liksom.

Det är de monotona rörelserna vid koppelpromenader (och stötigheten på asfalt) som kan orsaka problem, inte att valpen rör på sig i sig.

Hornslandet
2020-07-14 22:45
0

Och såhär, långa koppelpromenader är inget som behövs för en valp oavsett. Det ger inte så mycket, antagligen kommer det bara bli svårt då en valp har svårt att inte flänga runt, fokusera osv. Bättre att leka, träna, aktivera, miljöträna, och göra själva "rastningen" kort.

hemul
2020-07-14 23:38
2

Detär väl när man behöver transportera sig från A till B till fots då. Man jag kan inte tänka mig att enstaka långpromenader skulle vara något problem, bara valpen får vila när den behöver. Och det är inte säkert att den känner när den behöver det och säger till, så lite planerad bänksittning vid längre promenad tror jag är bra.

Jag tror det är det dagliga nötandet man ska se upp med. Att så att säga "gå över gränsen" ibland tror jag är helt OK, bara man inte överdriver och helt plötsligt går flera mil med en hund som inte är van att gå så långt.

Obs att detta är som jag tänker och tror. Det finns säkert de som tycker annorlunda. Men man kommer långt med  sunt förnuft och  lite känsla för vad som är rimligt.

keithan
2020-07-15 03:30
0

#1 Tack för svar! Är själv lite osäker på hur länge jag kan vara ute med min gosse under sommartid, han är den typ av Golden som har ganska så tjock päls och jag märker att han blir rätt påverkad av värmen. Än så länge tar vi längre promenader på morgon och kväll när det är svalare och under dagarna ligger promenaderna på runt en 10-15 minuter, beroende på hur varmt det är. Fysisk och psykisk aktivering har skett mestadels inomhus (har ac tursamt nog), annars utomhus på kvällen. Är även osäker där med, alltså hur länge han kan aktiveras respektive leka utomhus (under dagtid). Att vara valp i kombination med att vara rätt känslig för värmen är inget jag skulle vilja testa gränserna på heller. Han älskar att vara ute vare sig det gäller promenader, aktivering eller lek men han blir ju så satans påverkad av den här värmen. Funderat på att köpa kylväst dock!

keithan
2020-07-15 03:41
0

#2 Tack för svar! Jag håller med, våra ”långpromenader” går på max 30 minuter men har fått höra kommentarer som, ”Vad korta promenader ni går!”, så blev aningen fundersam huruvida andra tycker och tänker. Han är dessutom inte från jaktlinje så han är kraftigare i benstommen, utöver det är han rätt så storväxt för att vara Goldenhane. Större respektive kraftigare hundar löper större risk för ledproblem m.m. så jag har väl varit sparsam gällande promenaderna men har väl varit lite osäker hur pass sparsam en bör vara. Sen är det ju en annan sak att han aktivt väljer att hoppa omkring och ha sig, även vid fraktur i tån, ba ha ha… Valpar äro valpar!

aumandan
2020-07-15 08:25
0

Jag brukar märka på min hund när vi gjort dagliga träningspromenader att han inte orkar de liksom psykiskt. Han är 6 månader nu och vi har gått runt i bostadsområdet i lugnt tempo och bara ”upptäckt”, kanske en 30-40min. Då är han av liten ras så det är längre för honom än för en golden såklart. Har försökt känna av dagsformen på honom, han orkar mer på förmiddagen strax innan lunch exempelvis. Jag följer honom när han tar initiativ till att vilja gå någonstans, låter honom välja väg så han får upptäcka på sina villkor. Jag kan sen märka i slutet att han blir lite stissig och inte hinner med att ta in all intryck liksom. Så det är nog skillnad på både vad valpen klarar psykiskt och fysiskt, samt dagsform och individuella skillnader. Sen orkar de säkert rent fysiskt mycket längre än vad de orkar med att ta in alla intryck.

Hornslandet
2020-07-15 12:36
0

#5 Håll er i skuggan :)