Bedömning HD
C
-
Vi är inte veterinärer eller avläsare. Dock ser det inte ut som att kulan är 50% eller mer i skålen, vilket skulle ge C.
Huvudsaken är ju dock att den är fint rund och det inte är några uppenbara pålagringar någonstans.
A höger, B vänster.
Denna tråd visar att detta med bedömning är något subjektivt, vilket många av oss har varit med om… :)
#5 Fast en utbildad avläsare kollar inte bara lite på bilderna och gissar. De har ett datorprogram och tar massvis med mått etc.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#6 Sant, och nått sånt sa jag aldrig. Däremot kan olika kvalificerade avläsare ändå bedöma samma höfter olika.
#7 Till en viss del absolut. Den mänskliga faktorn kan spela in, men statistiskt sett är variationerna nog rätt små. Det är t.ex. väldigt få hundar som egentligen får ändrad status om man ber om att ny granskning. Hunden ovan fick förresten C :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#8 Jag sa aldrig att många hundar får ändrad status vid överklagan. Det vore mer intressant att göra en studie där man lät flera avläsare göra bedömningar av höfter som ligger "på gränsen" oberoende från varandra än att titta på hur resultat ändras eller inte när folk överklagar resultat.