Hund som bits
Jag har en golden retriever hane på 3 år som är världens snällaste, gladaste och goaste hund. Han är ofta riktigt hyperglad och har, med glimten i ögat, fått smeknamnet ”världens jobbigaste hund” här hemma för att han ofta är uppe i ansiktet och pussar. Däremot går han inte lika bra ihop med andra hundar. Vissa går bra men långt ifrån alla och han har varit i många bråk. En gång i vintras var vi många människor samlade hemma i köket, då min svägerska reste sig från sin stol och gick förbi hunden och han högg till henne i handen helt oprovocerat. Ingen förstod riktigt vad som hände och det skedde helt utan förvarning. Sen dess har vi undvikit att ha honom med när det är mycket folk, i tron om att han blir stressad av detta. Igår var vi ute, hunden satt i sin bur i bilen med bagageluckan öppen. Två personer med ett litet barn gick fram till buren och ville hälsa (alla tre var nya personer för honom men inte för oss) och killen sträcker fram handen genom gallret för att hälsa varpå hunden biter honom ganska rejält i handen och han får 4 sår som blöder men inte så djupa att dom måste sys, däremot får han åka in och ta spruta mot stelkramp. Nu är vi rätt kluvna vad vi ska göra med hunden, han har efteråt betett sig lite annorlunda. Han är absolut inte arg mot oss i familjen men han har inte varit sitt vanliga glada jag, han är lite loj men kommer och blir gärna klappad om man lockar på honom, men dom glada ansiktspussarna är borta. Vad gör man med en hund som bitit en annan människa?
Först behövs en veterinärundersökning eftersom han har förändrats och inte är sug själv. Han kan ha ont.
#0: Om ett obekant barn utan förvaring stoppade in handen genom gallret till en hund som satt i sin egen bur i sin egen bil, tycker jag inte att det är det minsta konstigt att han blev biten - det skulle jag inte se som problemtecken. Att hunden är "personlighetsförändrad" efter det kan bero på att ni ser honom på annat sätt, att ni är skrämda och upprörda och att ni inte riktigt litar på honom. Det känner han förstås av.
Men som #1 säger, börja med en rejäl genomgång för att kontrollera att han inte har några fysiska problem, så kan ni gå vidare därifrån.
Jag håller med. Hälsa genom faller är en riktigt onödig situation, där hunden rent fysiskt är väldigt trängd, och de dessutom var flera. Vräeterinär först. Sen är det rätt vanligt inom utatällningsretriever med sociala rädslor, skulle jag säga. Ni måste bli bättre på att skydda er hund från dem, och det gör ni genom att hålla honom ifrån okända människor, och okända människor från honom. Han vill troligtvis inte hälsa, och han vill inte bli klappad. Prioritera att han ska vara trygg med er och att ni skyddar honom. Uppmuntra också morrande, så att han får en signal att använda innan han tar till bett.
Håller med ovanstående och vill inflika att det finns inget som heter ”oprovocerat” när det kommer till hundbett. Det är vi som inte kan läsa signaler.
#4 Finns absolut oprovocerade bett, men inte i den här situationen. Finns hundar som har dåligt kroppsspråk, andra "stänger av" i stressade situationer, så dom helt enkelt inte visar några signaler på stress. Lite snabb på att döma tycker jag.
Vi har precis nu varit hos veterinär och hittar inga fysiska fel på hunden. En sak jag kan tillägga är att vi har två hundar men den ena har vi för två dagar sen lämnat bort på prov för en eventuell omplacering pga att hundarna inte går ihop och slåss ofta. Veterinären trodde att han kunde sakna sin kompis även om det är så att dom varit ovänner (?). Sen sträcker man iofs inte in handen till en stängd hundbur med en okänd hund i, men ska man tolerera att hunden hugger på en gång utan att markera innan? Vi har nyligen fått barn och vet inte hur mycket vi ska tåla i rädsla att hunden ska bita barnet.
#5 att hunden har ett dåligt kroppspråk eller stänger av betyder inte att bettet är oprovocerat. Hunden har uppenbarligen en anledning för att bita. Dåligt kroppspråk eller kuvad/avstängd hund - det är fortfarande människans jobb att se till att man förstår hunden och vet när den stänger av.
Jag dömer ingen, menar bara att en hund som biter har alltid en anledning, men den behöver inte vara helt uppenbar för oss människor.
#7 #8
Här är två exempel på hundar som biter, oprovocerat, i min åsikt:
https://www.youtube.com/watch?v=EEa6jZv-Khc https://www.youtube.com/watch?v=eTxe-A6Aryo
Vilket visar att hundar biter oprovocerat i vissa fall, om det finns något i videorna jag missar får du gärna DMa mig.
Jag tror vi missförstod varandra lite.
"Finns hundar som har dåligt kroppsspråk, andra "stänger av" i stressade situationer, så dom helt enkelt inte visar några signaler på stress."
Jag menade inte att det innebär att det är oprovocerat. Det är väldigt svårt att läsa av hundar som har dåligt kroppsspråk eller "stänger av". Därav orättvist att anta att TS inte kan läsa och förstå sin hund, men det kanske inte var så du menade.
Nej, det var inte så jag menade! Jag försöker bara upplysa för att man brukar vara snabb med att lägga hunden i ett fack ”den biter oprovocerat” när det egentligen finns gilltiga anledningar för hunden i de allra flesta fall. Nu pratar jag inte om hund-hund aggressioner utan bett mot människor. Återigen, om signalerna är svaga, dåliga eller obefintliga - det är VÅR tolkning. Hunden biter för att den känner sig tvungen. Ingen hund biter i förebyggande syfte. Pitbulls och andra raser historiskt avlade för kamp är en helt annan sak.
#6 det finns inget regelverk kring vad man "ska" tolerera. Det vet bara ni. Det är ett normalt beteende, som troligtvis går att jobba med och forma om, med mycket situationshantering från er sida. Vill ni inte hålla på med det så slipper ni, det är ingen som kommer tvinga er. Så ni bestämmer helt själva utifrån er ståndpunkt och situation.
#10 Pitbulls är väl knappast avlade för att bita människor, så tycker inte alls det är en annan sak (du sa ju att du inte pratade om aggression mellan hundar).
Nu har jag inte alls någon erfarenhet av sånt här, så jag bara funderar högt. Alla verkar koncentrera sig på bilsituationen. Främlingar, barn sticker in handen genom gallret. I viss mån förklarligt det som hände.
Men hunden hade ju bitit en gång förut och då en person som jag antar att den känner väl. Tycker det är den situationen som känns konstig. Hur gick det till? Kan svägerskan på något sätt ha överraskat eller skrämt hunden när hon reste sig? Sov han bredvid henne eller hur var så att säga laguppställningen när det hände?
#12 ja men jag håller ju med dig :D pitbulls hör inte till den diskussionen då vi inte pratar om hund mot hund aggressioner - det är en annan sak. Jag gissar också på att hunden blev skrämd alt överraskad av kvinnan som samtidigt kanske passerade för nära. Hunden kanske redan var stressad pga att det var mycket folk som inte är den närmsta familjen? För mig låter det inte alls oprovocerat, hunden blev störd när den sov i en redan påfrestande situation.
Hur gammal är er bebis? Det är ju en stor omställning i flocken för en del hundar och KAN ha fått hunden att reagera annorlunda mot svägerskan tex. Likaså att han inte är lika pigg och glad som vanligt. Vad kollades hos veterinären? Togs det några prover? Är höfter och armbågar röntgade (resultat?)? Om inte veterinären hittade något så kan det vara idé att gå till en hundfysioterapeut, de kan ibland hitta skador som veterinären missat.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Gången han bet svägerskan i köket var där rätt mycket folk, alla vuxna satt runt bordet och det var barn som satt på golvet nedanför och lekte. Hunden satt mitt i alltihop och svägerskan drog ut stolen, reste sig och gick iväg och hunden nafsade till i handen och morrade. Hos veterinären togs inga speciella prover, dom kände igenom kroppen på honom men hittade inget och dom tyckte inte det lät som att han skulle ha ont utan det lät mer som att det ”sitter i huvudet” enligt dom. Hundens uppfödare tyckte vi skulle kolla upp om han kan ha blivit fästingbiten och fått infektion som satt sig på hjärnan, men veterinären sa att det är helt omöjligt för då skulle vi märkt att hunden varit sjuk med tex hög feber. Han är röntgad, hd A ed 0