Separationsångest
Hej. Vi är ett par som har en 6 månaders siberian husky/malmalute hane. Det vi har som problem med att när matte går iväg till jobbet så börjar hunden yla, skälla och gnälla fast jag är kvar hemma hela dagen. Fast är som jag inte duger. Detta brukar hålla i sig ett bra tag innan han lugnar ner sig. Finns det nått vi kan göra för att underlätta för honom?
Du kan ta ut hunden och vänta tills din sambo har gått till jobbet innan ni kommer hem igen. Det är lättare för hunden att lämna än att bli lämnad. Är det så att matte är valpens centrala punkt i livet kanske? Isf kan det hjälpa att stärka hundens relation till dig, träna trix, lek mycket, umgås med den utan din sambo så att ni båda är lika stor del av valpens liv.
#1 Tack för tipset, vi hade faktiskt funderat på om det skulle bli lättare att göra så :) så vi får testa det imorgon och se om det blir någon bättring 👍 Ja det stämmer att matte är central punkten, då hon var hemma mest med den då han kom till oss. Får bygga upp vårat band mera så han får trygghet i mig med
Min tjej på 9 månader är precis likadan, hon blir orolig om jag går även om min sambo är kvar hemma med henne. Om hon och sambon går iväg från mig går det mycket bättre, hon blir även lugn av att om hon är orolig gå ut på en promenad. När hon kommer tillbaka hem då är det som att hon glömt bort att jag inte är där utan är nöjd med att bara umgås med min sambo.
Det där funkar jättebra. Hade en hund som inte hade problem med att vara ensam hemma, men att bli lämnad nån annanstans (han hade blivit frånåkt p.g.a. motorhaveri på en båt som drev bort från ön där han var ensam kvar). På ett hundpensionat där jag skulle lämna honom tog de honom på promenad och jag fick inte åka förrän de var utom hörhåll. Funkade super. Brydde sig knappt när jag kom tillbaka och han brukade vara hysterisk. Tillämpade det alltid sen om jag måste lämna bort honom. Kände mig korkad som inte kommit på det själv.