Hundhängnsskötsel
Vi har flera hägn i den här staden varav ett påstås vara öppen yta, vilket jag behöver för att min whippet ska kunna sträcka ut. De andra hängnen är övervuxna och saknar sikt. Så bortsett från att hundarna inte kan springa där ser man inte om dör är andra och man kan inte se om någon kastat dit farliga saker. Åkte därför till det öppna hängnet. Bara för att se knähögt gräs, vilket hindrar min valp från att springa i den fart han behöver, hindrar en från att se om där är farliga föremål och ökar fästingrisken både för människor och hundar. Kontaktade kommunen och deras svar var bara att det klipps TRE gånger per år… Hur ser skötseln av hängnen ut där ni bor?
De klipps någon gång ibland här, oftast är det kort gräs. Men, jag tror det kan vara klokt för dig att tänka om lite.
Att springa i knähögt gräs klarar även vinthundar i ung ålder, och det minskar skaderisken. Att springa på kortklippt gräs, typ gräsmatta, är betydligt värre ur säkerhetssynvinkel. Nästan samtliga vinthundar jag läst om som brutit ben och liknande (vilket är många nu) har gjort det när de sprungit på kortklippt gräs, det blir helt enkelt för halt för dem. Själv vågar jag inte släppa mina salukis på kortklippt gräs om det regnat lite tex, just för halkan. Högt gräs är inte alls lika halt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Jag har ju sett att han inte kan sträcka ut ordentligt där. Det behöver inte vara cm kort men nog kan man vänta sig att det är kortare än till knäna. Och jag är faktiskt mer rädd för fästingsjukdomar än för brutna ben. Vanligaste skadorna är senor. Det dör dom inte av. Fästingar kan dom dö av. Och jag. Och sedan då den större risken för gömda farliga föremål :/
Hos oss klipper dom hyfsat ofta. Mer orolig för alla gropar olika hundar gräver.
#3 Ja gropar är ju farliga dom med.