Nyrakad hund - klåda
Rakade ner min långhåriga hund för första gången igår, och nu kan han inte ens gå utan att kasta sig och försöka tugga på svansroten/rumpan. Han kan ligga still någonstans för att sen typ flyga upp och kasta sig mot baken för att tugga. Slickar även mycket runt penis och har tuggat lite på tassarna, men inte alls lika maniskt som med baken. Han är jättelåg och ligger på samma plats om man lägger ner honom någonstans, vill inte röra på sig. Har tratt på honom nu och har duschat honom med lugnande schampo/balsam men han är inte alls sig själv. Äter och dricker som vanligt så jag tror inte att det är något annat fel på honom. Är det här normalt? Hon som trimmade sa att det var att förvänta att han skulle klia sig lite de närmsta dagarna, men han kan alltså inte ens gå på en promenad då han stannar till i varje steg för att försöka tugga på sig själv. Det har gått ett och ett halvt dygn sedan han rakades ner. Har någon annan varit med om detta?
Ja, det är inte alls ovanligt på hundar som inte är vana att bli rakade. Potatismjöl kan kännas lugnande, aloe vera också. Det brukar gå över efter ett par dagar.
Jag brukar ta ett skär som inte tar för kort (10:an) och så raka medhårs de första gångerna på mina pudlar när de är små, undan för undan rakar jag kortare och kortare så deras hud får vänja sig.
#1 Tack, det lugnade mig! Nästa gång ska jag be om att de inte rakar riktigt lika kort…
Min brukar få lite utslag någon dag. Tror han reagerar på oljan till maskinen. Lite hydrokortisonsalva brukar hjälpa.
#3 Tack, men huden ser fin ut. Inga utslag, inget rött eller småsår. Imorse kunde han springa runt lite i trädgården så det går åt rätt håll ;)