Behöver ventilera
Hej! Måste skriva av mig…Min dagmatte skäller på mig för att min valp bet henne i fingret så hon började blöda. Det är en 6 mån tysk spets liten. Igår gjorde vi utflykt i Slottskogen i ca 2 eller 3h samt besökte svärfars arbetsplats som var folktomt, ca 1,5h. Ja det var en mycket aktiv dag. idag var en vilodag hemma, med mycket lata sig i sängen. Två ”promenader” (dvs runt lägenhetshusen) med hundkompis och en busstund med henne (busstunden var på förmiddagen i samband med en av promenaderna). jag har lämnat bort honom nu på kvällen eftersom jag har nattskift. Vi bor mitt emot varandra så han flyttar inte långt. Lämnar över honom på kvällen, några barn kom och frågade om dom fick hälsa, jag sa ja, sen lämnade jag över honom och sa hejdå. Dagmatte är ute med honom och grejar med sin cykel. Barnen kommer senare igen och vill hälsa, vilket hon säger att de får (de är barn så de kan vara stissiga även när man säger åt dom att ta det lugnt, så brukar bara låta de hälsa när valpen orkar). Sedan kommer hans favorit hundkompis och hon släpper honom så dom får leka. Sen klagar hon på att han är stissig och stressad och blir sur för att han biter henne när hon tar något ut hans mun ute. Och säger åt mig att det är jag som gör för mycket aktiviteter med honom och att jag ska låta honom ”vara valp”. Att hon har haft tre hundar och INGEN av dom har varit sån här (Boston terrier, labbe, dvärgschnauzer). Jag fattar ju att hon säger såhär i affekt eftersom hon tagit illa upp att valpen bitit henne och vill skylla det på honom och på mig, och jag tror att det säkert lugnar ner sig till imorgon, men det är Liksom inte kul att höra att det är jag som inte låter min valp vara valp. jag kör med mjuka metoder, har vilodagar efter aktiviteter, visst vi gör miljöträning och han har följt med till landet så visst blir det intensivt för honom lite då och då. Men jag ser till att han får vila och varva ner mellan varven, och försöker ta det lugnt på kvällen. Är det min valp som är koko och ”galen” eller är det normalt för en valp att bli övertrött och hugga när man snor nånting ur munnen på den när den valt att inte gå med på byteshandel? Särskilt efter att han fått rejsa med hundkompis och barn efter kl 18 på kvällen när han egentligen ska varva ner och vara inomhus…. Jag kan ta saker ur munnen på honom (även om jag alltid försöker göra byteshandel så långt det går och plockar aldrig i onödan), men han blir vansinnig på mig också om det är i ett tillfälle som detta.
Resursförsvar är ett fullt normalt beteende hos hund. Tycker du gör rätt i att inte hålla på och byta i onödan då det kan i vissa fall förvärra ’problemet’. Kände hundvakten till att valpen kan hugga ifrån om han hittat något smarrigt? När det kommer till hundvakten, vad ska man säga. Din hund, dina regler. Förklara hur hon ska hantera din valp och kanske be henne att inte utsätta den för kontakter med barn/andra hundar, den biten kan du ju sköta själv.
Hon visste inte vad resursförsvar var för något så jag antar att hon trodde att det handlar om något som man lär bort. Annars borde hon ha snappat upp det för jag berättar ganska mycket om olika händelser etc. Det kanske är så att jag helt enkelt måste vara mer tydlig i förväg, berätta mer om hur jag vill ha det och sluta anta att alla tänker och har samma kunskap som jag. det är så sjukt svårt för man tänker ju inte på allt man kan om sin hund, det är liksom så självklart eftersom det är ens vardag.
Då ska hon nog inte vara dagmatte… Min hund är likadan, försöker förvisso träna bort det, men samtidigt får man inte glömma att det är djur, det inte en minimänniska med päls på liksom.
Att dra slutsatsen att alla hundar är exakt likadana som hennes tre är ju också väldigt konstigt. Om man jämför det med barn tex, om hon hade haft 3 fult friska barn utan diagnoser så skulle det ju för henne innebära att inga andra barn har svårigheter heller.
Nej konstig dagmatte.
#3 jo men precis! Han är 6mån så han testar ju fortfarande nya saker, har inte hittat sin ”plats” riktigt än i livet. Man kan inte bara anta att han ska vara färdiguppfostrad, jag kan inte förutspå alla beteenden som kommer dyka upp de kommande 6-12 månaderna, han ställs ju dagligen inför nya situationer eftersom han inte har någon livserfarenhet ännu. Så det var en orättvis anklagelse. Det är tur att det bara är några få pass till i sommar, sen börjar han på hunddagis till hösten 🙂