Är detta normalt?
Nu kommer jag igen med mina inlägg… detta är min första valp så det är mycket nytt för mig nu när man har sin första valp. Jag har en labradoodlehane som idag är 12 veckor gammal. Han är en väldigt tuff och envis valp och jag behöver hjälp med att tolka om hans beteende är normalt, eller inte.. När man leker med honom biter han i allt, förutom sina leksaker som man sitter och försöker få honom att leka med. Istället biter han i oss, i armar, händer, ben och kläder. Han blir riktigt uppe i varv och skäller/morrar och gör utfall mot oss. Det fungerar inte att sitta och ignorera honom när han gör det för då hugger han mot ansiktet istället. Det fungerar inte att säga till, det fungerar inte att gå därifrån, det fungerar inte att ”nypa” tag, det fungerar inte att hålla kvar handen han biter i - alltså hålla fram handen på honom och invänta att han ger sig, för han GER SIG ALDRIG! Inte en enda gång har jag sett att han visar underkastelse eller slutar med bitandet. Det fungerar inte att tjuta till och säga ”AJ!”, då kollar han upp på en och hugger mot ansiktet samtidigt som han morrar. Går vi därifrån hugger han i benen tills att man satt sig i soffan där han inte når, men då står han och skäller i evigheter. När han håller på såhär på promenaderna brukar jag tillslut ta upp honom och bära honom en bit bara för att visa att det roliga tar slut om han biter mig i benen, men då är det samma visa där - han gör utfall mot ansiktet istället.. När vi går på promenader biter han även i kopplet, hela tiden. Nu har jag bytt till ett sele och han biter inte lika mycket i kopplet, utan det är mina ben som istället får sig en omgång. När jag ska klippa hans klor, ta bort gojs i ögonvrån eller borsta honom gör han utfall, morrar och visar tänderna. Jag slutar aldrig med det jag håller på med bara för att han bits och ger belöning de små korta stunder han lugnar sig, men sen gör han precis samma sak igen så fort jag börjar hantera honom igen.. Han skäller efter uppmärksamhet konstant. Han biter i händerna så fort man försöker gosa… Sitter vi i soffan och han hoppar upp till oss är det inte för att han vill gosa, utan för att han har sett något på oss han vill attackera. imorse sprang han rakt emot mig, hoppade upp i soffan och högg mot mitt ansikte, helt provocerat.. Han är dock väldigt duktig på kontaktövningar och har lätt för att lära sig nya trix så jag jobbar mycket med det, i valp som är såhär intensiv i sitt bitande. Vill väl egentligen bara höra om fler haft valpar som varit likadana och om det gick över med tiden? Vill även tillägga att vi börjar valpkurs om några dagar, så det är redan på bananz
Jag leker inte med min valp. Det gör dom lätt uppe i varv. Han får leka själv med sina leksaker. Han får tillräckligt av stimulans av alla dofter utomhus och inkallningsträningen. Det är lätt att överstimulera en valp. Så mitt råd är att inte leka. Träna hellre inkallning och tex sitt och stanna en kort stund varje dag. Och låt honom lukta en massa utomhus. Och upptäcka. Håll i ett ben och låt honom tugga för att varva ned.
Ja, valpen är helt normal.
Min labradoodlevalp (nu fem månader) var exakt likadan när han var mindre (dock endast efter att han hade varit ute och ibland på kvällen). Vi gav honom ett ben eller en leksak att tugga på och då brukade han varva ner efter ett tag. En dag så slutade det bara o nu är han världens gosigaste oavsett om han precis har varit ute eller inte. Det finns hopp! Ang. bitandet på promenader så är ett tips att ha med någon lång leksak, typ kampleksak, som han kan bita på istället, funkade superbra på min iallafall.
Helt normalt tycker jag. Valpar är asjobbiga, men också underbara. Håller inte med om att du inte ska leka med din valp. Det är upp till dig. Jag vill ha ett stort lekintresse och därmed förstärka det beteendet. Kanske kan den vara en ide att ha en leksak på ett riktigt långt snöre/rep som du liksom kan snurra runt dig så kan ni så att säga leka på avstånd. Ett känt tillvägagångssätt för att lugna valpen är "ryggsäcken". Att man liksom sitter på huk/skräddarställning och har valpen framför sig (valpens rygg mot din mage) och sedan håller man i valpen (mjukt, inte hårt) och väntar ut den tills den lugnat sig och många somnar även. Var envis, vanligt att de försöker bitas, hoppa därifrån, skäller och ålar sig ett tips är att hålla händerna framme vid bringan, svårt för valpen att bita då. Lycka till!
Självklart ska man leka med en valp. Tro inget annat, det är relationsbyggande och leken ska man värna om. Detta låter som ett helt normalt valpbeteende och kommer troligtvis att växa bort.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
"När man leker med honom biter han i allt, förutom sina leksaker som man sitter och försöker få honom att leka med. Istället biter han i oss, i armar, händer, ben och kläder. Han blir riktigt uppe i varv och skäller/morrar och gör utfall mot oss. Det fungerar inte att sitta och ignorera honom när han gör det för då hugger han mot ansiktet istället. " Det är allt annat än relationsbyggande. Det är stress både för hund och ägare.
Så klart. Men då får man väl försöka få hunden att fatta HUR den ska leka. Ska man undvika varje situation som en valp kan tänkas går upp i varv av? Kan ju vara t.ex. att folk komer på besök, att gå på stan, träffa andra hundar…
#7 Ge då gärna förslag på hur hon gör det. Nej man ska inte undvika allt. Tar man allt i en lugn takt blir valpen inte överstimulerad och man får färre stresstillfällen och det går lättare att lära in rätt beteende och avbryta överslag.
Det är klart att det är valpbeteende men det ska ju inte gå överstyr. Om han inte kan koppla av så kanske det är stress och överstimulans. Skippa promenaderna och korta ner trix-övningar till 5 repetitioner, sen 20 sekunders paus åtminstone innan ni gör 5 repetitioner igen. Men ja annars så är det normalt valpbeteende tyvärr 😅 ni kanske fått en av de mer energiska individerna med! Ta på er grillhandskar och köp en tub med mjukost och börja ge honom när han klänger och har sig, då kanske ni får en kort chans där han tvekar och då är ni snabba med att belöna med rösten, ”duktig kille!! Lugn kille 💕” och ge honom mer. Han är bara en bebis så han behöver mycket uppmärksamhet, bättre då att byta ut bett mot godis, dessutom gör slickande hundar lugna. Det är vad jag hade försökt med..förlåt vet inte om ni vad om råd för situationen eller om du bara sökte efter igenkännande! För jo jag känner igen mig!! Det kommer gå över om några månader 😅 men det kan triggas extra mycket av stress och överstimulans som sagt, jag överstimulerade min valp i början för jag har bara haft vuxen hund innan och behandlade honom som om han var mycket äldre än han var, då blev han väldigt bitig och stissig. Köpte sen en adaptil till hemmet och drog ner på aktiviteter och krav och han blev en helt annan hund. Lycka till!
Mer mat sa man till mig ang min bitande 15 veckors valp. Alltså se till att han är mätt. Min valp biter konstant men har förstått att det är när han behöver något. Hungrig, kissa/ bajsa eller trött. Nu för han mer mat oftare o det har hjälpt lite. Lycka till!