Ny familjemedlem
I onsdags åkte vi och hämtade en ny familjemedlem ❤️
En nioårig Golden Retriever som behövde omplaceras på grund av paret som hade honom skulle separera och inte kunde ha kvar honom helt enkelt. Känns lite extra i hjärtat att vi valde att ta in en äldre hund.
Välkommen säger vi till Casper 😍
Han är otroligt snäll och fin, väldigt försiktig med vår andra hund som fortfarande är lite "skakig" på grund av tidigare erfarenheter med hundar i hemmet. Jag är dock säker på att det kommer gå bra när hon inser att han inte alls är som tidigare hundar hon bott med, men såklart gör det ont i hjärtat av att se hur tidigare upplevelser satt sina spår.
Har ni några tips på hur man kan hjälpa tiken att finna tillit till Casper?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Timtals med koppelpromenader gör susen för hundar som ska vänja sig vid varandra, bara att börja traska. Lycka till med den nya hunden!
Se till att de enkelt kan komma undan varandra om någon av dem behöver space. När min hund flyttade in skärmade jag av till kök och hall med kompostgaller katterna kunde ta sig igenom men inte hunden, plus att de ju har fönsterbräda och klösträd att hoppa upp i. Hunden var otroligt chill och kattvan och ignorerade dem och gör det fortfarande om de inte går fram till henne först. Men jag märkte att speciellt min ena katt verkligen behövde kunna komma undan henne kvickt i början om han tyckte det var jobbigt eller blev för nära inpå.
Så just att inget djur känner sig trängt, är nog bra innan de lärt känna varandra.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1 Tack, promenaderna är väldigt okomplicerade. Dom luktar tillsammans och går bredvid varandra. Kissa tillsammans har dom gjort också 😂Så vi fortsätter köra på mycket promenader.
#2 Vi har sett till att dom kan komma undan 🙂 Det är inte så att han är på henne över huvudtaget eller hänger efter henne, han låter henne vara till 110%. Han ligger på ena sidan av rummet och hon i soffan på sin plats som hon alltid haft.
Ute känner jag att dom har en fin kemi, hon har försökt få igång honom för lek med sina leksaker och dom har smålekt lite med varandra.
Det är främst inne som hon blir reserverad och det är på grund av hur tidigare hundar betett sig mot henne inomhus. Det är då hon blivit undanträngd etc.
Tänkte mer om det fanns någon liten övning eller liknande där dom kan finna tillit. Däremot så tror jag att om hon får tid kommer dom bli jättefina vänner ❤️Tänkte mest om det fanns något som kunde hjälpa på vägen.
#0 Mitt råd angående att vänja hundarna med varandra är enkelt: Tålamod, tålamod och tålamod och låt det ta den tid det tar 😉
När jag hade förra hunden (Cain som var extra ordinärt osäker) och skaffade Sookie så var han livrädd för henne (nästan). Han ville inte vara i närheten av den lilla "äckliga" valpen osv. men jag lät honom vänja sig i sin takt och efter några månader (ja, det tog tid) så vågade Cain ligga kvar i sin bädd när Sookie kom och ville ligga bredvid honom. Sedan sov de ofta ihop…men Cain vågade aldrig gå att lägga sig bredvid Sookie om hon redan låg i en bädd…då gick han till en annan bädd, haha❤️
Han vande sig i alla fall vid att hon fanns i hans liv och om han kan göra det… så kan vilken hund som helst vänja sig…haha.
Efter att Cain hade avlivats (p.g.a. sjukdom med dålig prognos) och Sookie var ensam kvar, så hämtade jag hem Ianto (hade hittat honom innan Cain plötsligt blev dålig och behövde avlivas), bara någon vecka eller så efter Cain passerat regnbågsbron💔. Detta gick betydligt enklare och snabbare än att vänja Cain vid Sookie. Sookie ville leka med Ianto direkt och det var inga som helst problem.
Lycka till med din nya familjemedlem!
Mvh/Chinesecrestedlover
#4 Ja, vi har ingen brådska över huvudtaget ❤️
Idag när vi var ute på gården så lekte dom med varandra ordentligt för första gången. När vi kom in la sig tiken på golvet utan att bry sig det minsta om att Casper kom och gick runt henne. Kändes som ett fint framsteg 🙂