Unghund på balkong
Jag har en fråga hur ni skulle hantera denna situation/om jag överreagerar. Kort sammanfattat så har jag en tibetansk terrier valp/unghund som nyss blev 8 månader. Det är jag som är huvudägare till henne men har en vän som är typ extra matte och kommer vara en del av hundens liv framöver. Hon har/ har haft två omplacerade vuxna hundar där jag varit extra matte åt en av dom som dog förra året så hon har en vuxen hund kvar (bichon havanais). Hon har också en typ av handikapp/sjukdom som gör att hon åker med elrullstol ute/svårt att gå inne och inte kan lyfta upp hundar över 5-7 kg: I vilket fall, hon bor på 4e våningeni ett lägenhetshus med balkong som inte är inglasad eller har något skydd med asfalt under. Där hon har en utesoffa så balkongens räcke är ungefär 20-30cm upp från soffans dynor. Så om man sitter i soffan som vuxen kan man vila armen på räcket. Nu när hon börjat ha min hund mer så har jag bett henne att ha på vovven selen och långkopplet om hon ska vara med ute på balkongen. Av flera anledningar men främst för hon är en orädd och smidig valp som hoppade över kompostgaller på 75cm när hon var 13 veckor, hon jagar allt som rör sig (fåglar, flugor, fjärilar osc) och att balkongen är så pass högt uppe att om en olycka händer så är det godnatt/finns ingen andra chans. I början sa min vän att hon absolut skulle ha på henne selen + koppel och inte lämna henne med tillgång till balkongen om inte hon är med. Nu när jag hämtade henne sist så var hon ändå ute på balkongen utan något alls och fick som svar att ”hon är så lugn här hos mig” men direkt började min vovve att hoppa upp och ner i soffan och busade medan vi pratade så jag tog fast henne och höll i henne. Nu när jag försökte ta upp att jag insisterar på att hon har sele+koppel när hon är med på balkongen och aldrig är själv där så svarade kvinnan att ”jag måste lita lite på henne också”. Vilket jag självklart gör, annars skulle jag aldrig lämna min hund hos henne. Men vet inte hur jag ska förklara att det inte handlar om att lita på henne utan att man inte kan lita på en valp med jaktlust och även om det är en hellugn hund så kan en olycka hända. Försökt förklara att det är som att man inte kan lita på småbarn på höga höjder eller att man har flytväst på hunden när man åker båt. Inte för att man inte litar på personen som kör båten men man kan inte lita 100% på att en hund aldrig får en impuls att jaga/ en olycka händer. Tycker ni att jag överreagerar med att insistera att hon säkrar min hund när balkongen är så oskyddad/högt upp? Och hur skulle ni löst situationen? Tacksam för råd 🙏🏼🐶
Stå på dig. Klart att du inte kan lita på henne när hon nonchalerar din oro! Din oro är dessutom totalt befogad, en sådan olycka är väldigt lätthänt iom att soffan står som den gör i det fallet. Antingen gör personen som du vill eller får du hitta en annan hundvakt.
Du vet alla svaren själv, du har redan svarat klokt i inlägget. Jag skulle aldrig lämna varken hund eller barn på det viset. Faran är väl att hon surnar till och inte vill vara dagmatte, men bättre att ha hunden vid liv. Mvh/WL🌺
#0 Tycker absolut inte du överreagerar. Skulle aldrig ha mina tokstollar (små pigga hundar) på en balkong som ej har ordentligt med skydd. Jag har sett alldeles för många katter som ramlat ner från fönster och balkonger för att tycka att det är en ok risk att ta med ett djur (när jag praktiserade på djursjukhus, de skadar sig rejält kan jag säga och det behöver inte vara fyra våningar högt för att det ska gå riktigt illa). Stå på dig och vägrar hon lyssna så skulle jag inte ha hunden hos henne. Be henne att näta in balkongen ordentligt för att skydda mot hemska olyckor eller kräv att hon inte har hunden med på balkongen är mitt råd.
Mvh/Chinesecrestedlover
Oavsett vad hon tycker så är det din hund, dina regler. Det är inte en diskussionsfråga, det är "så här ska det vara med den här hunden".
Jag hade blivit fullständigt GALEN. Det är din hund och dina regler, oavsett om det gäller att den inte får vara ute på balkongen själv eller vara i soffan så ska det respekteras. Jag hade slutat ta hjälp av denna människan.
En dag kan det komma ett barn som inte förstår bättre och ropar, en boll som studsar förbi, en fågel. Ja i princip vad som helst som kan vara lockande för en hund..