Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 663 ggr
SolSophia
0

Valp med hyper beteende ute

Min valp på 5 månader är mix border collie/retriever. Så fin och smart. Försöker hitta på mental stimulans kombinerat m den fysiska aktiviteten. När jag går ute med henne själv så fungerar det i princip perfekt (för åldern). Men när jag går med andra (främst familj) så är det kaos och extrem frustration. Hon drar ngt fruktansvärt och ska vara först, springa runt, hoppa upp osv. Godis är helt ointressant. Tror det är BC i henne som skapar flock ”fixeringen”. Jag kan stanna upp och hon sätter sig (så att hon inte ska dra) vartannat steg, men direkt vid första steget drar hon igen. Jag skulle vilja ha andra tips än godis för att hon ska klara av att gå med mig fastän ngn är framför oss o ngn bakom. Och få henne lugnare. Hon är hundra fixerad på flocken så allt hon eg kan är som bortblåst.

Äppelsnäckan
0

Min vita herde är lite likadan, har svårt när flocken går splittrade. Det är vallegenskaperna har jag fått veta. Det du kan göra förutom att se till att hon får mental stimulans är väl att träna på att kunna gå bakom/framför någon. Tipsar även om att kolla på videos om  hur man får hunden gå "fot" i koppel. Jag tar alltid typ 2-3 steg bakåt när min tjej drar.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Hornslandet
0

Min briard har liknande tendenser, även om det är betydligt lugnare nu när han är 3,5 år. Han har det svårt om nån i gruppen går x antal meter framför resten av gruppen. Om nån går iväg från gruppen blir han lite som att "men men!! Vart gick hon?!" - men kan lugna ner sig om man står kvar numera. Det värsta är det där med om nån går längre framför. Då ska han ikapp, punkt slut. Han vill gå först, alltid, inga undantag.