Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1043 ggr
gemz
0

Olydig på tomten

Hej. Jag har en valp på ungefär fem månader som ibland kan totalvägra alla försök att bli inkallad/infångad när han är lös på tomten. Oftast är det när han har en pinne eller liknande i munnen och då springer han bara iväg när man ropar eller går efter. Förstår att detta förmodligen beror på dålig träning men när han är lös ute så är han världens lydigaste hund oavsett situationen. Någon som har några tips eller gäller det bara att hårdträna inkallning? :)

JoannaLi
3

Vad erbjuder du för belöning om han kommer in, i de lägena när han har en pinne och inte vill? Hur mycket är belöningen värd för honom?

gemz
0

Han får sitt favoritgodis men det känns som att han inte riktigt förstår att jag har godis i handen förrän jag kommer nära, men ofta går det ju inte att komma speciellt nära. (När han ser att det är godis så släpper han pinnen o kommer direkt).

JoannaLi
1

Har du lärt in att inkallnin alltid, utan undantag innebär godis? Jag hade annars börjat där. Valt en ny inkallnin, bringa att det alltid betyder godis, och du luras aldrig när du säger det. (Min bästa inkallnin på nuvarande hundar är "vill du smaka?" i vanlig samtalston) Och så hade jag jobbat med byteshandel. Att han vet att alltid när han lämnar ifrån sig grejer så får han något bättre tillbaka.

gemz
0

Har minskat lite på godiset på sistone då inkallningen sitter när vi är ute, men då är det väl bara att börja om. Tack!

kinjelooo
1

Du ska aldrig minska på godiset när det gäller inkallning. Inkallning belönas ALLA GÅNGER. Annars blir den opålitlig. Det gäller också att inte missbruka inkallningen genom att tjata varje minut. Träna korta pass och använd sedan inkallning bara när det verkligen behövs. Du kan ha två olika, en som är lite mer avslappnad ”kolla här, vi tår åt det hållet” och en skarp som alltid betyder ”kom till mig och få en kalasbelöning”.

Majken!
0

#5 Menar du att hunden belönas hela livet eller under inlärning?

kinjelooo
1

När det kommer just till inkallning anser jag att hunden ska belönas hela livet.

Hornslandet
3

Värt dock att komma ihåg att belöning inte är likställt med godis.

kinjelooo
2

#8 absolut! Man ska aldrig minska på belöningar borde jag ha skrivit :)