Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 603 ggr
Wizbot
0

Aktivitetsbrädor

Just nu orkar jag inte vara så ambitiös med träning och dylikt och tack och lov är hon ingen högenergihund i alla fall. Jag har en aktivitetsplatta hon får använda som inomhusaktivering men skulle vilja ha fler att variera med så att hon inte tröttnar. Hon är ointresserad av leksaker men är väldigt matorienterad. Hon är inte världens klipskaste hund men när mat är involverat så blir hon plötsligt smartare ;) Så har ni några tips på bra brädor? Vill gärna ha en där hon faktiskt behöver tänka och inte bara kan krafsa frenetiskt för att komma åt godiset. Bra om den går att hålla ren då hon slemmar rätt mycket.

Jojaton
0

Problemet med den typ av leksaker är väl att de lär sig fort hur de ska göra, och då är det inte så mycket aktivering kvar. Jag brukar gömma godis i trädgården eller på promenader (i lite högre gräs, mossa, i träd osv) så att de får nosa upp - tycker det funkar bra och är enkelt, samtidigt som de får använda nosen. Gör man det dessutom på olika ställen blir det ju nya svårigheter/störningar varje gång. Annars har jag gömt godis i tomma toarullar som jag ställt i en burk/låda så att de får lyfta ur rullarna för att komma åt.

Johanna - Instagram

Wizbot
0

Jag bad om aktivitetsbrädor av en anledning, och jag angav också den anledningen. Vill inte ha andra tips (som jag redan känner till men inte orkar få till då jag gått in i väggen).

aumandan
0

Jag vet en där hunden ska trycka på en knapp för att få godis, den verkade väldigt kul när vi testade den! Lite dyr, men den ställer verkligen krav på koncentration av hunden, då den arbetar på platser samtidigt! Ju duktigare den blir desto svårare kan du göra för den att hitta knappen kanske? https://vetzoo.se/memory-trainer-20-aktiveringsleksak?gclid=EAIaIQobChMI4p__xeao6gIVxKoYCh2FggBdEAQYHiABEgL6I_D_BwE

Alvirpo
0

Fick tag på denna på en loppis för en tjuga, och den tycker jag är jättebra! Till min valp gör vi det ännu ganska enkelt, men går att göra väldigt svårt om man vill!

Överlag tycker jag Nina Ottosson har många olika roliga aktiveringsleksaker/brädor till hund, så kika på det! https://vetzoo.se/nina-ottosson

hemul
0

Jag hade sparat länkar till leksaker och aktiveringsgrejer som man lätt kan göra själv. Nu minns jag så klart inte VAR jag sparade dem, men det går säkert att hitta massor om man googlar. Fanns en helt del på tuben, minns jag.

Kommer ihåg en grej som jag tyckte verkade skojig. Man gör hål rakt igenom en radda petflaskor och trär upp dem en bit ifrån varann på en kraftig blompinne eller liknande. Sen hänger man pinnen i någon slags stativ eller t.ex. i ett dörrhål (man får la spika lite i karmen), mellan två stolar eller vad som kan passa. Lägger en godis i varje flaska och sen går det så klart ut på att hunden ska snurra flaskorna så halsen kommer neråt och godiset trillar ut. Men kan göra hålen på lite olika höjd så flarrorna står i olika lägen när de är i jämvikt, bara man inte har hålet så nära bottnen att halsen pekar rakt neråt. 😛

Mitchika
0

#5 Det finns också en sån här att köpa. 😃

https://www.arkenzoo.se/trixie-dog-activity-turn-around-22x33x18?54806

Mindre än petflaskorna, men petflaskor funkade inte på min hund. Han struntade helt i godiset, han skulle bara tugga flaska och försökte slita loss dom. 😂

I övrigt vill jag slå ett slag för Nina Ottossons aktiveringsleksaker som #4 rekommenderade. Jag köpte ett par brädor i trä till min förra hund för mer än tio år sen (tror jag det var) och dom håller fortfarande än idag och är fina. Lätta att torka rent med trasa. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows