Trasiga trampdynor
Hej! Min hund har nu för andra gången skrapat upp sina trampdynor (dom som sitter högre upp på frambenen) när han varit ute o lekt. Första gången delade den ena sig på mitten typ men den här gången så har båda skrapats upp och blivit sår. Är det vanligt att det blir så eller går det att undvika på något sätt?
se till att det läker ordentligt och sen kan du börja använda ”benvärmare”, alltså typ sönderklippta strumpor eller så, som skyddar, eller bandage me tejp. Annars skulle jag rådfråga veterinär
se till att det läker ordentligt och sen kan du börja använda ”benvärmare”, alltså typ sönderklippta strumpor eller så, som skyddar, eller bandage me tejp. Annars skulle jag rådfråga veterinär
Kan vara en idé att se över fodret. Mina får helt annorlunda kvalitet på trampdynorna när de går på färskfoder och får laxolja än om de bara går på torrfoder; då är trampdynorna torra och går lättare sönder. På färskfoder med laxolja har de otroligt fina tassar som aldrig går sönder.
Jag rekommenderar också laxolja som fodertillskott. Hjälpte min labbe väldigt mycket. Hon har alltid väldigt "vassa" trampdynor som har lämnat x antal rivmärken över hela mig. Nu är dem mycket mjukare och mer hållbara och jag slipper se ut som en klösbräda🤪
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Smörj trampdynorna regelbundet med t.ex. fyra tassar-salva. Eller använd något fodertillskott typ Nutrolin-olja för päls och hud.