Uppfödare ej med på SKK/rasklubbs hemsida
Hej! Min kompis är väldigt intresserad utav en valp. Hon har blivit lite nojig när hon ser att uppfödaren inte är med på rasklubbens hemsida, ej på SKK och att valpkullen inte syns på SKK(alltså över reggade hundar). Jag har sagt att det nog är valfritt för uppfödare om de vill vara med på SKK's och rasklubbens lista över uppfödare. Angående registrering av valpkullen har jag sagt att de nog är för unga. Tror de är 6 veckor nu. Är detta korrekt?
SKK ställer krav på de uppfödare som accepteras..så visst är det valfritt att ansöka om medlemskap och registrering. Men då måste man uppfylla kraven. En registrering kan alltså ses som en kvalitetsstämpel. Uppfödaren förbinder sig att hålla viss standard, att inte lägga på valpkullar för tidigt och för ofta. De som är giriga avstår därför registrering, de kan då trycka utt fler kullar och tjäna mer pengar. Så köp valp enbart av registrerade uppfödare och efter att ha kontaktat avelsrådet för respektive art.
Du måste inte vara med i rasklubben, du måste inte heller annonsera ut dina hundar på Köpa Hund (SKKs). Registrera valpar kan du göra typ direkt men måste inte. Har föräldrarna stamtavla? Hur många kullar har uppfödaren haft? Man får ha två utan att ha ett registrerat kennelnamn och ändå registrera valparna.
Jo men det ändrar ju inte det faktumet att ett medlemskap o registrering i praktiken är ett sorts kvalitetssigill. Jag skulle aldrig köpa en valp från en oseriös uppfödare, som inte kan eller vill registrera sig.
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt! Uppfödaren ÄR med i SKK. Den är bara inte med på listan över uppfödare på SKK.se eller på rasklubbens hemsida.
#2 Uppfödaren har ett "kennelnamn" och har haft typ 4 kullar om jag minns rätt. Föräldrarna har stamtavla, uppfödare är med i SKK. När reggas valparna i SKK? Min kompis får för sig att det är något lite fuffens bara för att hon inte ser dom över reggade hundar ännu men jag tycker det känns lite tidigt.
Jag tycker inte alls at 6 veckor känns som för tidigt att registrera. Det brukar uppfödare göra när de vet att de kommer överleva + att de har stamtavlenamn redo.
Det finns väl ingenting som säger att valparna måste vara registrerade förrän dom ska levereras?
Är valparna 6 veckor så är det ju minst 2 veckor kvar till leverans.
Det är väl upp till uppfödaren hur snabba dom är, finns inget som säger att dom måste vara reggade vid 6 veckors ålder
#5 Om man tänker leverera valparna vid åtta veckor så är rekommendationen att registreringsansökan inkommer innan valparna är sju veckor för att man ska hinna få hem stamtavlorna innan men det finns inga krav. Tror inte det är något fuffens men helt ärligt, fråga uppfödaren? En SKK-ansluten uppfödare får inte sälja oreggade valpar.
Registreringen kan ju försenas av en eller annan anledning; att SKK har mycket att göra (det mesta är ju uppochner just nu), något papper som inte blivit underskrivet etc. Det blev något strul med min senaste valps registrering, den hann ordnas precis innan jag hämtade henne, men annars hade uppfödaren skickat med ett intyg att registreringen var på gång.
Vad gäller att vara med på SKKs sidor, medlem i rasklubbar och så vidare så beror det till viss del på vilken ras det gäller.
Inom en del jakthundraser är det ganska vanligt att uppfödarna är medlemmar i SKK och reggar sina valpar där men inte är med i respektive rasklubb och följaktligen heller inte är med på deras uppfödarlistor och valphänvisning.
De kan vara precis lika seriösa för det, till exempel är många uppfödare av jaktlabbe inte med i Labradorklubben och heller inte med på deras listor. Fullt förståeligt med tanke på att labbeklubben till stor del är inriktad på utställning och inte jakt.
Dessutom finns det raser som inte är med i SKK/FCI men registreras i andra seriösa register. Även där finns det alternativa register för vissa jakthundar, en del går att registrera i flera register.
Dock så ska man nog vara rätt insatt i rasen för att kunna bedöma seriositeten i andra register och även ta reda på varför uppfödaren har valt att ställa sig utanför SKK.
Det var ju inte fallet hos TS kompis så större delen av mitt inlägg är rätt irrelevant ur den synvinkeln.😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Det kan också vara så att uppfödaren inte är synlig på rasklubb osv för att hen helt enkelt har så bra hundar att det inte behövs, att valparna säljs med lätthet även utan någon som helst reklam osv.
Kolla upp föräldradjuren på hunddata, samt deras släktingar m.m. Verkar allt bra och uppfödaren är trevlig, lätt att prata med och ser ut att ta hand om sina hundar bra så finns det väl ingen anledning att inte köpa valp. Att valparna inte är reggade än när de bara är 6 veckor gamla är inget konstigt. Det enda viktiga är ju att de är reggade vid leverans.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm