Kontakta uppfödare
Hej! Jag planerar att skaffa hund nästa år, helst till våren/sommaren. Jag har haft mejlkontakt med en uppfödare och fick veta att hon troligen ska para en av sina tikar i dec/jan. Jag svarade att jag är intresserad och hon tyckte att vi skulle höras igen kring nyår. Hon har lång erfarenhet av rasen och verkar seriös och trevlig. Men jag blir samtidigt orolig över att det inte kommer bli något då, det är ju inte säkert att tiken blir dräktig. Jag har hittat fler uppfödare som verkar bra, är det ok att ha kontakt med flera uppfödare samtidigt? Det här är en väldigt populär ras och jag vill gärna vara ute i god tid och öka mina chanser att kunna köpa en valp. Jag har aldrig haft hund tidigare och vet inte riktigt hur man ska ”bete sig” mot uppfödare. Tar gärna emot tips!
Instämmer med #1! Jag brukar dock tala om att jag står i kö hos flera, det är inget konstigt med det. Men var noga med att höra av dig till övriga uppfödare när du har fått din valp!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag lade intresse för flera kullar när jag senast letade valp. Några fick jag nej på när kullen fötts, några fick jag ja på men tackade nej för att det inte kändes helt hundra. Vissa har tiken gått tom eller ej velat bli parad. Nevilles uppfödare hade jag varit i kontakt med ett par veckor innan kullen föddes och kullens pappas ägare hade jag varit i kontakt med ännu tidigare pga en av hennes planerade kullar som ej blev av. Lönar sig alltid att vara ihärdig :) Och nöj dig inte med något. Det är värt att vänta på en kull man själv tror på!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack för svar! Ja det bästa är väl att vara ärlig om att man kollar runt hos fler. Uppfödaren jag har varit i kontakt med nämnde inte något om att jag står i kö, utan jag anmälde mitt intresse bara och hon skulle spara mitt mejl. Antar att hon kanske kommer ha mig i åtanke om det blir nåt. Sen undrar jag också hur pass tidigt man kan tinga en valp? Det är väl olika men hos vissa läser man att alla valpar är tingade även om de inte ens är födda än, eller så har de precis fötts.
#4 Min uppfödare hörde av sig till de som skulle få en av valparna när de var 2-3 veckor gamla och hon var så säker som man kan bli att de skulle överleva. Det är ju svårt att säga innan de är födda hur många det kommer bli. Så vi visste att vi skulle få en av valparna då, sen parades vi ihop när valparna var 6 veckor och vi kunde avgöra personlighet bättre så att rätt individ kom till rätt hem. Men andra gör säkert på andra sätt. Vissa uppfödare har en kö, andra handplockar av sina intressenter helt enkelt. Jag skulle vara lite aktiv och höra av mig när tiken ska paras för att återigen visa intresse :)
#4 Har en kompis som har en kull just nu, där var alla "tingade" från födseln på det sättet att hon hade rätt klart för sig vilka som skulle få köpa valp, trots att valpköparna inte fick reda på att de fick en valp förens valparna var ca 2-3v, och de får inte reda på exakt vilken valp som är deras förens besiktningen är gjord. Får man 5 valpar och har 7 bra kandidater som hört av sig innan så är ju alla valpar "tingade" från födseln, medan en annan uppfödare kanske också får 5 valpar men bara har 3 bra kandidater.
Johanna - Instagram
Ja, det är helt ok att prata med flera uppfödare. Och ju öppnare och ärligare du är med alla uppfödare du pratar med desto bättre!
Olika uppfödare gör olika. Vissa har kö som sagt, vissa väljer precis som de vill. Vissa gör det klart i förhand, vissa väntar tills nån vecka efter valparna fötts. Fråga uppfödaren hur de kommer göra!
På min tik va 3 valpar tingade innan hon ens va parad.