Hund
Hej är en flicka på 11 år och vill jättegärna ha hund. Hela min familj vill ha hund men både mamma och pappa jobbar heltid ungefär. Jag kikar runt på jättemånga sajter hur man kan lösa det och berättar för mamma och pappa men de verkar inte tycka om att jag försöker hitta en lösning. Vi hade hund men den dog när jag var tre sen dess har vi inte skaffat hund. Nu har vi skaffat en kanin eftersom att jag alltid viljat ha ett djur. Om vi skaffar vill pappa ha en labbe och mamma vet inte. Men skulle bli jättetacksam om fick förslag. Jag har viljat ha en hund sen jag var typ fem och vet att det är väldigt mycket ansvar. Jag har sagt till dem att jag kan gå ut med den när jag kan. Vi har en granne som har hund som jag och en kompis brukar gå ut med. Jag ska börja på en ny skola där man ungefär får va vad man vill på rasterna och jag bor väldig nära så det funkar nog att sticka hem på lunchrasten och rasta hunden. På den skolan slutar man tre och fredagar typ 1. Jag orkar typ inte vänta mer. Mamma har sagt att vi ska försöka skaffa en hund innan jag går ut mellanstadiet. Jag ska börja femman.
Det gäller att vänta tills du är äldre och kan ha egen hund?
Tyvärr är det nog bara att hålla ut och vänta tills dina föräldrar är med på att skaffa hund och har en plan som inte är beroende av att ett barn är en ständigt bidragande del. Att tvinga en hund att vara helt själv hemma i många timmar på raken och bara få en kort rastning under dagen är inte schysst.
Men om du är 11 nu och ni ska skaffa hund innan du går ut mellanstadiet så innebär det ju att hunden kommer inom mindre än ett år. Det låter väl himla bra för dig!
Ja, då låter det ju som ni tänker skaffa hund snart. Dvs inom kommande året eller så. Så lång tid tar det oavsett oftast om man tänker skaffa valp, då man ska kolla runt, prata med och besöka olika uppfödare mm om man ska göra det på ett seriöst sätt.
Sen bör ni inte ha med i beräkningen att du ska ta ut hunden själv om ni skaffar en såpass stor hund som labrador (eller större). Ett barn orkar inte hålla den om den av nån anledning vill springa efter nått och slita sig, och det blir respektlöst mot omgivningen.
Gillar du grannens hund? Jag tycker det låter som att du kan fråga grannen om det är okej om du går en promenad om dagen om du/grannen går med på det. Att testa på hund mer kan vara väldigt nyttigt för en hund går ut dagligen år ut och år in hela året. I blåst,kyla, isande regn och vanliga fina regn dagar. Man får lära sig inte gå långpromenad i gassande sol osv. Jag tycker med att skaffa hund är stort och som 11 åring är man inte redo för det ansvaret än så mitt tips är dröm och läs på skaffa egen hund när du är mer mogen .15 år lever väldigt många raser så det är långtidsplanering med skaffa en hund 😌 Jag har sagt när dottern skaffar egen hund som vuxen utflyttad så ställer jag upp som hundvakt/djur om jag kan. Hon kmr troligen ha katter och 1 hund i framtiden.
Men hela familjen vill ju ha hund och tänker skaffa en inom ett år. Enda problemet är nog att den inte kommer i morgon. 😃
#6 Om hon börjar femman till hösten slutar hon mellanstadiet om 2 år.
Såg inte det och utgick från åldern. OK, då är det hund inom två år.