När börja introducera cykel?
Min kille är bara 1 år. Ska inte börja cykla med honom förrän han är äldre och röntgad. Men när började ni introducera er hund för cykeln? Sigge tror att allt bara är lek. Cykel, sparkcykel, allt med hjul ska jagas o bitas på. Men hellre lek än att han är rädd. Hur började ni?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag började när min yngsta hade lärt sig just att inte jaga cyklar, joggare m.m. Det övade vi på under vanliga promenader. När de var vanligt tråkiga så ledde jag henne en liten bit bredvid cykeln, konstaterade att hon var lugn och cyklade sedan långsamt fram och tillbaka längs vägen vi bor på. Testade det några få gånger för att vara säker på att det skulle gå bra, sedan tog vi längre turer.
Först nu när hon är nästan 5 år gammal har hon fått börja galoppera bredvid cykeln. Innan det har det varit trav i lugnt tempo som gäller, av säkerhetsskäl. Hon är en vinthund, stark sådan och om hon inte håller sig i trav är det helt enkelt för stor risk att vi kraschar :p
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag hade absolut introducerat det tidigt om han "måste" fungera ihop med cykel. Gå bredvid den, men även cykla kortare sträckor i ett behagligt tempo är ingenting de dör av unga och oröntgade. Speciellt det här att det ska jagas och lekas med är ju bra att försöka få bort så fort som möjligt.
Johanna - Instagram
Tack för era svar. Det är väl egentligen inget måste att han måste funka vid cykel. Jag går gärna. Men skulle underlätta med barnen. Kunna cykla med barnen. Ist för att jag går och de cyklar. De där tråkiga transport sträckorna när det är för nära att ta bilen men barnen vägrar gå. Han är en bordercollie med en skvätt aussie.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering