När blev era hundar rumsrena?
Som rubriken säger, när blev era hundar rumsrena? :)
Vet inte med min gammelhund då hon var omplacering, men valpen jag har nu närmar sig 5 månader och så gott som rumsren. Han kan fortfarande inte kontrollera sig helt, så när vi inte är uppmärksamma nog så händer det en och annan olycka, men han vet att han inte ska egentligen.
Har ni upplevt att det är skillnad på när tikar och hanar blir rumsrena?
Blev lite nyfiken 😉
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Roxy, papillon/chinese crested powder puff - Var duktig från start, väldigt få olyckor. Rumsren innan 4,5-5 månaders ålder.
Lillan, sankt bernhard - minns inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan inte komma ihåg riktigt, en efter fyra månader hände det väldigt sällan att hon kissade inne. Bajsade inne gjorde hon endast tre gånger och det var ägarfel alla tre… Hon kunde exalteringskissa om hon blev upphetsad någon månad senare eller så, men på det hela taget var hon väldigt enkel på den fronten. Vi jobbade dock som små slavar med att ta ut henne så ofta som vi bara kunde!
Max som var en dsg blev det vid 3 månader. Han sa till när han ville ut.
Hade var 8 månader innan det slutade hända olyckor. Han sa aldrig till ens som vuxen.
Min hane var 1½ år 😎
Nånstans vid 3-3,5 månader.
Riley blev rumsren vid 3,5 månader, inte så värst komplicerad att få rumsren heller. Han sa till när han ville ut, och det var det. Blev några olyckor här och där innan dess men fattade själv galoppen rätt så snabbt!
Ganska sent vid 7 månaders ålder cirka.
Mina två terrierhanar blev det mellan 10-14 v. Blandisen 5 m och schäfertiken ca 6 m.
Min farmors hund var 3 månader :)
Ganska sent tror jag. Ca vid 8 månader hände det nästan inga olyckor inne. Men gick man inte ut var 3:e/4:e timma kunde det hända utan förvaning. Dock satte hon sig bara vid dörren.
När hon var kanske 10 mån-1år kan hon hålla sig längre och säger till om hon behöver ut.
@vendelasandell på instagram.
Vid 12veckor.
Tiken var 4-5 månader när hon blev rumsren och hanen 5-6 månader. Var svårare att få hanen rumsren då han kissade precis HELA tiden kändes det som.
Tiken vet jag inte, omplacering.
Hanen vet jag inte ens om jag kan kalla rumsren (2 år gammal) Han tycker det är hemskt att bajsa ute när det är dåligt väder oavsett hur mycket/länge vi är ute 😟
När det gäller kiss var han ren vid 4 månader, men har bajsat inne periodvis fram till ca 1 år. Men det var lätt att undvika genom att rasta ordentligt på kvällen och stänga av till den del av lägenheten där han brukade sätta sig.
Dock händer fortfarande kissolyckor(extremt sällan) om han leker med andra hundar, eftersom han blir varm och dricker därför mycket, upp i varv och glömmer att säga till. Men det är ju också lätt att undvika.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Min tjej kom i princip rumsren, stackarn blev livrädd varje gång hon råka kissa på sig inne :s
Min ena 9v och den andra (håll i er nu) 2 år (!) :p
- Nederlandse Kooikerhondje -
Charlie va nästan nio månader innan jag kunde säga att han var helt rumsren.
Dexter var ett halvår.
Min är 5 månader och nu kan hon hålla sig en längre stund än innan. Men hon gör inne om jag inte har koll på henne. Säger tyvärr inte till.. Börjar gå fram o tillbaka inne, men hon kan ju lika väl leka med katten o vips var det är pöl..
#18 känner igen det där med att gå fram och tillbaka! Dante går ofta fram och tillbaka och sniffar på golvet och letar leksaker, asasvårt att se när det är kiss-vandring eller bara sniff i allmänhet, haha.
Omplacering iofs men fick henne när hon var 6mån, inte alls rumsren då. Men vid 8 månader skedde det inte alls för ofta. Hon är nu 1 år och 4 månader och kan ibland vid stress eller överdriven glädje fortfarande kissa inne eller om det går mer än 5h :)
Grim, hane, var inte fullständigt rumsren förrän han var närmare året… Han var sån att oavsett om vi var ute i timtal, så höll han sig om han tyckte att vädret var fel, för att sen passa på att göra det inne..
Evi, tik, var nästan rumsren redan vid 4 månader. Någon enstaka olycka kunde ske upp till 6 månader, men inte många. Hon har alltid varit sån att om vädret är fel så gör hon sitt så fort som möjligt istället.
Båda två är av rasen staffordshire bullterrier. Just på mina två märks som ni kanske ser en väldigt stor skillnad. Jag kan inte säga att det enbart skulle bero på kön, utan mycket på individerna och hur de "resonerar".
Nästan ett år, pust och stön
Lite OT nu kanske 😛 Bara jag som tycker det är nästan lite tävling i vems hund som blev rumsren tidigast?
För mig känns det lite drastiskt att säga att en 3-4 månaders hund blivit rumsren, detta med tanke på att de inte ens kan kontrollera blåsan vid den åldern. Visst säger vissa till men rumsren handlar väl ändå också om att kunna hålla sig?
#23 Jag räknar det som rumsren när det inte längre sker några olyckor.
Ska man behöva be om ursäkt för att ens hund råkade vara tidig med att sluta kissa och skita inne? Sanningen ÄR att min, med flera andras, valpar fattade det snabbt. Jo, jag har erfarenhet av motsatsen också. Förra hunden kunde gå upp mitt i natten och lägga en kringla ända upp i ettårsåldern. Jag tror inte att jag använt olika uppfostringsmetoder, så det har varit helt och hållet beroende på individuella olikheter. Nån tävling är det definitivt inte.
Jag ser det verkligen inte som en tävling! Hundar lär sig hålla sig olika snabbt, så är det bara. Ibland kan jag bli lite avis när folk säger att det bara tog 3 månader för deras hundar att bli rumsrena, medans min närmar sig 5 månader och fortfarande inte är det, men det är ju absolut ingen tävling.
Har fått för mig att tikar är snabbare på det där än hanar, men jag tror ändå att det är väldigt individuellt.
#26 man måste låta det få ta den tid det tar. Tog som sagt nästan ett år för oss och jag hade börjat försöka vänja mig med tanken att hon skulle bli en sådär hund som aldrig blir rumsrena för såna finns det också ;) men för mig låter 5 månader som ingenting
Vår labbetik sluta kissa inne på nätterna efter tre dagar. Om vi inte var så korkade (vår första hund) hade hon blivit rumsren även dagtid mycket snabbare för hon är extremt duktig på att säga till när hon behöver ut (var bara vi som inte lärde oss lyssna på henne lika fort). Hon säger till på nätterna om hon är dålig i magen och behöver ut akut (hon är snart 11 år).
Min inneboende hund däremot (hane) tog lång tid att bli rumsren (orolig uppväxt med mycket flyttande och sånt) och han kan fortfarande (13 år) få för sig att kissa och bajsa inne (om han har tillgång till mitt extrarum eller på natten om han inte ligger i sängen, man får vara kvick upp om man hör att han hoppar ner, eller är instängd i sovrummet).
Över lag har jag fått en känsla av att tikar är lättare än hanar (vet inte om det beror på samma sak som gör att flickor oftare blir torra fortare än pojkar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Min hund har alltid varit en väldigt seriös och eftertänksam liten dam så hände inte en enda olycka inne. Fick henne vid 10 veckors ålder. Hennes uppfödare hade varit duktig och jag var noga med att gå ut i trädgården med henne ofta.
Vill nog inte kalla det rumsren direkt… Mest en lillgammal hund och en överambitiös liten flicka och hennes nya hund :P
#24 Det gör nog de allra flesta, även jag. Jag antar att hunden är rumsren när det inte skett några olyckor på en viss tid, men jag säger att den säkert är rumsren när jag också vet om att den säkert kan kontrollera sin blåsa - vilket brukar vara vid 5-6 månader.
#25 Lugna dig lite nu.
Ingen har sagt att någon ska be om ursäkt för att ens hund är tidig, det är individer och som med allt annat är det olika från individ till individ.
Det enda jag menar på är att jag tycker det är lite väl tidigt att på en 3 månaders valp säga att den är rumsren, givet att de rent fysiskt sett inte kan kontrollera sin blåsa vid den åldern. Springer man ut tillräckligt så sker det inga olyckor inne men det betyder inte att den är rumsren som så.
#3: jag är oerhört lugn.
#31 "Ska man behöva be om ursäkt för att ens hund råkade vara tidig med att sluta kissa och skita inne? Sanningen ÄR att min, med flera andras, valpar fattade det snabbt. Jo, jag har erfarenhet av motsatsen också." - tycker inte det ser ut att vara i det lugnaste laget.
#32: känner du mig?
Jag föreslår att du ägnar dig åt seriös diskussion istället för att gnälla om oväsentligheter som folk sinnestillstånd.
Min 7,5 månaders tik är inte helt rumsren än, men nu var det flera dagar sedan senaste "olyckan", så vi är på rätt väg! Hundar är väl olika med det precis som barn antar jag 😊.
Rätt fort, minns inte riktigt, vem vintervalpen tog längre på sig än sommarvalpen av förståerliga skäl
-
Det handlar ju så himla mycket om förväntningar och prioriteringar som köpare och självklart på hunden.
Våran Finska Lapphunds tik blev rumsren vid 12 veckor dock är det både min och min sambos första hund och jag tror att vi hetsade och stressade det på tok i onödan. Jag sov med ett öga öppet på nätterna för att vakna och vara beredd att rycka henne när hon vaknat, vi hade alltid koll för att titta efter tecken när det började vara dags och därför gick det väldigt fort.
I efterhand hade det kanske inte gjort något om det tog några veckor till och jag fick sova ut på nätterna, men jag är ändå otroligt stolt över hur fort hon snappar upp saker och ting. :)
Här sprang man mycket ner för ta ut Enja som kom som valp till oss. Det dröjde inte länge fören man lärde sig se tecken på "NÖDIG" då sprang man inte så ofta. Inte en olycka inne sen hon var 12 veckor gammal. Donna kom som 6 gammal kass mage och opererad då hennes urinrör gick fel och gick inte via kisseblåsan. Detta gjorde att man börja om från ruta 1 men även henne såg man ganska snabbt när hon var nödig hon hade så liten blåsa som ett lillfingernagel, vi skulle avvakta med se hur allt utveckla sig efter 1-2 löpet och efter detta har hon ätit medicin som koncentrera kisset och det funkar bra. Rumsren ingen aning. Hund nr tre har vi inte koll på heller då hon kom in halkande på ett bananskal som 1.5 åring då rumsren sen länge inte okänd filur för oss :) Gissar på att hon var 12-16 veckor gammal när hon vart rumsren. Dok när hon löpte nyligen så kissa hon i hundbädd 2 gånger (olika) men det kan löptikar göra så det har inget med rumsrenheten o göra men kanske bra att det tas upp :)
Mycket intressant tråd denna. Så många olika erfarenheter. Det verkar som om flera lyckas undvika "föroreningar" inomhus genom att ta ut valpen ofta.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
I nuläget ser jag en hund som rumsren när den antingen säger till när den behöver komma ut oavsett ålder eller att den är så pass gammal att den kan hålla sig och inte akut behöver sätta sig. Ser alltså inte det som att en valp är rumsren vid 10 veckor bara för att man är ute en gång i timmen och på så vis lyckas undvika att det sker inomhus. Min valp är 10 veckor och har jag inte sten koll sker det inomhus. Han kom i fredags. I morse hade jag för första gången lyckats få ut honom i tid j 24 timmar. Inte en lugn stund alltså ;)
Min var i princip rumsren vid 12 veckor när jag fick honom. Det hände bara 3 olyckor totalt inomhus, alla gånger var antingen att jag inte gick ut med honom direkt på morgonen när vi vaknat (trodde jag skulle hinna gå på toa själv först), samt en gång när han var dålig i magen. Han var duktig och skällde vid dörren annars när han behövde ut.
Kan ju tillägga att även nu som vuxen är han också en hund som inte gärna vill göra sina behov "hemmavid". Det innefattar tomten hos föräldrarna och kvarteret runt mitt lägenhetshus..