Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 411 ggr
Mitchika
0

Bästa tips vid vaktande?

Everest får nu inte längre motionera mer än tio minuter åt gången, fyra gånger om dagen tills stygnen tas på måndag. Det gör oss också väldigt begränsade när det kommer till aktivering också då han inte får hålla på att hoppa upp och ner saker och inte får göra saker som belastar baktassen för mycket. 

Det har nu resulterat i att ett gammalt beteende kommit tillbaka tillsammans med en del stress. Han börjar morra när folk öppnar dörren till trapphuset. Lätt vaktande, med andra ord. 

Jag är inte speciellt van vid att hantera det. Det har funkat att säga "det är okej, dom får vara där" ganska bra, men jag vill se om det finns fler bra tips för att få ljud i trapphuset att kopplas till det mest positiva som finns. Han verkar stressa upp sig lite över det vilket inte är så konstigt. Han har haft strikt vila i nästan en vecka nu och har massor av överskottsenergi. Jag är förvånad över att han inte klättrar på väggarna mer än vad han gör. 

Så, vad är era bästa tips för att göra trapphusljuden mycket trevligare för unge herr ful? Det är en himla massa springande då vi har barnfamiljer här, så vi kommer få massa tillfällen att öva. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

kinjelooo
0

Aktivera mentalt mha aktivitetsleksaker, sprid ut fodret på en gräsmatta, godissök, nosework på en urvalsbana, träna trix liggandes… det finns mkt att höra även med en ”rörelsehindrad” hund :) Frysta kongar eller andra saker fyllda med förskfoder, stora köttiga ben att gnaga på är också en bra sysselsättning. Ang. att hantera vakt så tycker jag att du gör det bästa man kan göra. Det du kan göra mer är att ha extragott godis tillhands och kasta till honom när det låter i trapphuset. Helst innan han börjar skälla och se till att han inte för uppjagad, så att du inte förstärker fel känsla.

Mitchika
0

#1 Nu fick jag massa bonustips utöver det jag frågade om. Tack så mycket. 😃

Han äter färskfoder och jag kan lägga det i hans ena kong som jag helt glömt bort att jag har, det var ett kanontips! Jag kan försöka få till lite godissök också. Lägenheten är lite i minsta laget för det, men något ska jag bannemig kunna få till. 😃Tummen upp

Träna trick när han ligger gör vi! Vänta, ögonkontakt, godis på tassen och vänta, vält, spela död och så. Jag tränar även följsamhet ett par minuter på gräsmattan när vi är ute. Vi kör också nose target försiktigt med klicker. Det är bara väldigt lite jämfört med det vi brukar träna och det märks. 

Jag vågar inte dom andra sakerna du räknar upp, tyvärr. Min hund har bara två lägen. Lugn och sjövild och det sistnämnda blir hundra gånger värre när han inte får tillräckligt med motion. Aktivitetsleksaker gör honom vansinnig av glädje i majoriteten av fallen och han rusar runt med dom, kastar sig på dom, hoppar på dom och blir totalt galen. En viss typ av kong som han kan slicka färskfodret ur funkar dock! Samma med nosework, han flyger fram som en ångvält och i många av fallen välter han burkarna och behållarna. Lagom kul på kurs, men det är en annan historia. 😞

Ju mer överskottsenergi han har, desto mindre saker fungerar att göra utan att han "exploderar" av glädje och entusiasm. Han är sydd mellan tårna på baktassen då det var där han skar sig, så han får absolut inte spreta för mycket med tårna, ställa sig på tå eller hoppa. Inte springa heller, givetvis. 

Köttiga ben och hårdare ben överlag går bort direkt. Han har redan skadat en tand på ett, så nu får han bara tugga på extremt mjuka ben och så borstar jag hans tänder varje dag. Förra hunden förstörde två tänder på såna ben.  Vill passa på att förtydliga att inget av benen mina hundar förstörde tänderna på var märgben eller bärande ben. Aldrig, aldrig, aldrig mer såna ben till någon av mina hundar, oavsett vad någon säger. Yrar

Tack, vad bra! Det tror jag att jag kan undvika. Än så länge skäller han inte utan han morrar bara, men det visar ju att han känner något obehag och jag vill att han kopplar ljudet till något positivt och trevligt istället. Jag ställer en skål med godis vid skrivbordet och har lite med mig ut i köket så jag är redo närhelst någon öppnar porten. 👍

kinjelooo
1

Det var så lite så! :) Ang. ben så finns det ju mjuka ben såsom nacke/ryggrad, revben från olika djur. Upptinade är såklart ännu mjukare. Men förstår att man är rädd med den erfarenhet du har!

Mitchika
0

#3 Jo, men precis. Det var nackben som han skadade en tand på så jag är absolut livrädd för alla typer av såna ben nu. Han får mjuka ben för att tillfredsställa tuggbehovet och så tar jag hand om tandskötseln. Jag tror det kommer funka bra. 🙂