Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 1665 ggr
apportbocken
1

Spårtråden

En tråd om sök finns ju, men mig veterligen saknas en där vi kan nörda alla sorters spår - så här är den! Vi har verkligen kommit igång med regelbundna spår under våren och Chester är den bästa lilla FH-spårbeardisen jag vet. Vi har inte som mål att tävla utan tränar bara för att det är kul men det långsiktiga målet är att han ändå ska kunna gå ett ordentligt tävlingsmässigt spår med vinklar och pinnar och grejer. Däremot skulle jag behöva tips på vägen om hur man får honom noggrannare. Han spårar sansat men det här med att ha nosen i spårkärnan verkar vara överskattat…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Clopper
0

Serpentiner och näring. Beroende på hunden, kommer ej framåt om den ej är i kärnan.

apportbocken
0

#1 Tack för tipsen! Du får gärna utveckla lite, särskilt det andra för det förstod jag inte riktigt.

Clopper
1

Alltså om hunden tar huvudet utanför kärnan av spåret är jag snabb och ser till hunden ej kommer någonstans. Endaste vägen fram är genom kärnan, inte bredvid så att säga. Näring är ju super beroende på nivån din hund är i. Brukar starta med godis i varje steg och sakta minska. Sedan när hunden har fattat konceptet och lugnat ner sig lite kan man börja ha spår med godis lite här o var. Hur mckt har ni spårat och hur spårar han? Om man har en intensiv hund brukar jag öka mängden i starten så dom faktisk får stå där och äta ett tag. Så när dom börjar spåret är dom lite lugnare. Sedan alltid förstärkt med näring och inga svårigheter i start+slut för en bra start och bra slut. Experimenteringen kan man göra i mitten av spåret.

Frida B
1

Åh, äntligen en tråd värd att följa.. Hehe. Spår är så roligt. Har tävlat FH1 med den äldsta, han gick av på förledningen dock. Numera är det bruksspår som gäller för honom. Släpper på spärrarna lite, han får markera hur han vill och ingen näring i spåret… Vi har stora problem med myror på godisarna, och då tackar Dobby för sig. N däremot halvgrundar jag som igp spår, för han är sjukt hetsig. Han kastar sig fram o tillbaka, hit och dit. Dock har han på nosen. Så jag börjar varje spår med en godisruta, där han får varva ner lite och sen hitta spåret som då utgår från rutan. Jag håller emot, inte för mycket så att han bara drar eller stannar o slutar spåra, men inte heller för lite så han får möjlighet att ränna på som den tonåring han är. Just nu kör jag näring i varje till vart 4:e steg i svårare terräng, i skog blir det ish var 5:e till var 6:e steg som längst. Senast kunde jag ha slak lina en liten sträcka (hurra!). Har börjar med serpentiner också, för att snart fortsätta med avhopp. Ts hur lång lina har du? Tipsar också om näring i varje fotsteg, och kort lina. Koppel snackar vi då, knappt ens koppellängd. Hunden ska inte ha så mkt till val, utan ska hunden få vinning för ngt är det i spårkärnan. Allt annat ger lixom ingenting :) och kanske börja med hårda spår. Där måste dom koncentrera sig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

apportbocken
0

#3 Tack så mycket för att du förklarade! Vi kör inte med näring i stegen längre utan med depåer ca vart 50e steg, ibland mer ibland mindre. Men att lägga näring i stegen ibland också låter klokt faktiskt. Vi har spårat ganska många gånger och även kursat för Bosse Hedström så Chester förstår konceptet spår väldigt bra vid det här laget. Han är på en nivå där han klarar relativt långa men raka spår ganska problemfritt, men skitfult. Skulle säga att han spårar ganska lugnt för han ligger inte på i linan men vill gärna stanna och höja upp näsan ibland + då att han spårar lite bredvid kärnan rätt ofta… Men mer näring är det som gäller då, och hålla mer i linan. Vi har även nyligen börjat med spår som inte är raka just för att han ska bli mer ödmjuk och analyserande och lära sig att spåren kan svänga också. 

#4 Härligt med fler spårhundar här i tråden! Spännande, så planen är bruksspår med Neville? 

Bra tips, skönt att ni säger ungefär samma sak. Det där med han ska få vinning när han är i spårkärnan låter som en väldigt rimlig tumregel i vårt fall.

BilboLapphund
0

Är helt okunnig i hundsporter. Vad är FH för slags spår? 😁 Brukar lägga viltspår men har tänkt testa på lite annat, så kul tråd att följa!

Frida B
0

#6 det är igp-spår där man tävlar i endast spårdelen. Även sk lydnadsspår ;) hunden skall gå i spårkärnan hela tiden, hålla jämnt tempo, ha djup nos, ta vinklarna korrekt och markera korrekt. Även förledningar av annan människa finns med. Hela spåret bedöms, sker nästan alltid på jord/vall/åker.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

apportbocken
0

#6 Kul med viltspår! Planerar ni att tävla eller spårar ni som aktivering? Chesters pappa är viltspårschampinjon så det kanske vore något för honom också, men det verkar så krångligt med klövar och blod…

Ambrose
2

#5 Risken med att bara köra depåer är att hunden lär sig att rusa och slarva mellan dem. Varför har du bara depåer? Jag tycker att du skall backa tillbaka lite i träningen, och när du väl börjar plocka bort näringen så skall det vara sporadiskt. Hunden skall aldrig veta när det kommer, och på så sätt upprätthåller man noggrannheten. Godiset kan komma om 1, 10 eller 148 steg, och då man kan få 1 godis, ett par godisar i rad, eller en depå. När du sedan lägger spåret så trampa ordentligt i början så att du ser fotstegen. Om han inte sätter näsan i varje steg, så går ni inte framåt. Det svåra här dock är att hitta balansen. Du vill inte skapa en kamp och frustration mellan er genom att hålla för mycket, men du vill inte heller låta han slarva. För bästa effekt, se till att han är lite hungrig. Om du skall spåra på morgonen så ge honom ingen kvällsmat eller frukost innan. Ge allt det i spåret istället. Finns gott om hundar som bara äter en gång om dagen, så att han får bli lite hungrig och sugen är inget att oroa sig för :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

BilboLapphund
0

#7 Tusen tack! 😊 #8 Än så länge är det bara för aktivering. Men funderar på att gå en kurs, så att vi gör "rätt" och sen testa anlagsprov och se hur det går. Men det är lite bökigt och kladdigt, därav tanken på att testa annat. Risk bara att hunden blir besviken när det inte ligger en klöv i slutet. 😂

apportbocken
0

#9 Tackar så hjärtligt för tipsen! Då är det absolut näring i stegen som gäller. Vi kör depåer för att vi fick tips om det på kursen men kanske har jag missuppfattat när de ska användas eller så passar det inte Chester för det här med att rusa och slarva mellan känner jag ju igen. 

#10 Om det ligger gotta i spåret och slutet kanske det funkar med andra sorters spår ändå haha. Gdk anlagsprov i viltspår är väl å andra sidan en trevlig merit att ha på hunden…

Hornslandet
0

Vi ska försöka göra ett nytt försök att få till spårandet..så ska följa här. Vi har haft mycket problem med detta att min hund lyfter nosen, gärna vill rusa, blir distraherad av nått, kommer ut från spåret (men vill ändå fortsätta iväg?!).

Vi blev också lärda detta med att "bara komma framåt när han går i spåret", men jag tycker aldrig det har funkat så bra. Känns rätt jäkla omöjligt att bromsa tillräckligt mycket, det blir antingen alldeles för lite så han kutar och kommer ur spåret, eller för mycket så han stannar och verkar förvirrad över varför han inte får fortsätta…

Detta med näring i spåret har också varit så jäkla krångligt. Just nu får han knappt äta särskilt speciella godisar pga magproblem, men även förut när jag kunde använda riktigt goda godisar så verkade det inte som han märkte dem hälften av gångerna när vi skulle spåra, han kunde gå förbi eller hoppa över att äta dem. Även när vi körde strikt såhär med godis i varje fotsteg kunde han lätt lyfta nosen och gå fram nått steg utan att äta dem. Bromsade jag så att det inte var möjligt så kunde han vips bara börja gå iväg åt sidan istället. Godis är inte SÅ mycket värt för honom, kan vara lika eller mer intressant att kolla på nått på andra sidan ängen, eller skogen, eller nått..

Däremot är han otroligt taggad när vi går vid till en spårstart tex och han får in det i nosen… så han har ju faktiskt motivation. Ska testa starta om nu som sagt, vi hade mer eller mindre gett upp spårandet, men då kan det ju iofs inte gå sämre heller :)

tiger tok
1

Tycker tyvärr att spårandet kan vara lite trökigt, därför blir det inte så ofta. Men idag var det lite kul faktiskt. Perfekt aktivering nu när det är så varmt. Han gick så himla fint idag genom två skarpa vinklar, på nyklippt gräs med 15 min liggtid.

kinjelooo
0

Gick precis färdigt en kurs i viltspår. Tilltalas mer av det än personspår då jag anser att hunden får jobba mer naturligt här, utan att styras för mkt av föraren. Sen är min hund också en jaktidiot så det är bra att hon får utlopp för sitt viltintresse :) Tanken är att ta anlagsprov till hösten. Några fler som tränar viltspår? Gärna i Gbg!

Hornslandet
0

#14 Vad tycker du om det, förresten. Har du sett nån skillnad i jakt/viltintresset iom att du kör viltspår?

ipopuma
1

Hmm gillar han mat? Då som tidigare kan du lägga mer mat och även få se om du kan få spåra på jord. eller faktiskt det högre gräset, är egentligen inte optimalt men då ser du vart du har gått ☺. Hur spåra han? I varje steg eller mer genom? Vi kämpar på med spåret, mallen med nonchalansen och höja henne så henne lägger jag leksaker i spåret och försöker plötsligt leka vid appotterna så förväntan är framåt. Min gamla siktar vi på en FH 2 , målet var ISPUVM i år men corona 😅 men förhoppningsvis kan vi alla fall få ett försök i höst 🙈. Där är det uthållighet som gäller. Och få hitta folk som faktiskt kan tänka sig att gå ett 2000 stegs spår 😅😂. Och rolig tråd! Har haft en riktig svacka i spåret pga fastnat med den unga men nu börjar det smyga tillbaks när man har idéer hur man ska lösa allt

Hornslandet
0

Jag tror jag ska göra ett par testspår snart, kanske göra ett kort "godis i varje fotsteg"-spår och ett lite längre vanligt skogsspår och bara filma det.. så kanske man lättare kan studera felen sen och vad som faktiskt händer. Vill ändå leka med min nya kamera :D

kinjelooo
0

#15 kan inte säga så mycket än, har träffat på ett rådjur sedan vi började. Såg en viss skillnad i hur snabbt hon släppte det (brukar annars låsa sig och fortsätta leta efter viltet länge efter mötet) men det kan vara ett tillfällighet/önsketänkande :) Får helt enkelt återkomma med svaret.

Hornslandet
0

#18 gör gärna det, har haft mycket tankar om sånt där.. ! Har du märkt nån skillnad i hur mycket hon vill plocka upp och följa viltspår i skogen då? Tänker att såna finns det ju faktiskt överallt, hela tiden där.

Detta kanske är önsketänkande. Men jag tänkte lite som så att om man tränar viltspår aktivt, och tex har en tydlig startsignal vid spårstart (ett slags "varsågod, spåra nu" som hunden väntar på) så kanske den även kunde ha mindre tendens att bara vilja spontant ränna iväg på andra viltspår man inte vill att den ska följa.. Men det är som sagt kanske önsketänkande.

kinjelooo
1

#19 det är något i det du säger. Jag säger alltid tydligt till hunden att ”spåra!” vid starten. Man tränar även med störning ibland, där man strax innan spårningen korsar spåret med en annan sorts klöv. Tänken är att hunden ska välja bort det färskare spåret och fortsätta på det den började med. Sen är det ju även blod i spåret viket det inte finns i naturen hursomhelst.

Hornslandet
0

#20 aha, just det ja! Sant, det är annorlunda!

En dum fråga, men här kanske man kan ställa den..

När hunden hittar klöven i slutet av spåret, ska han ta den då? Och sen, får han behålla den eller? Han vill inte lägga sig och gnaga på den som ett ben då? :P Funderade bara på om det kan vara skadligt för hunden att gnaga på.. eller nått. Som sagt, lite dum fråga.

kinjelooo
1

#21 det är helt å hållet upp till dig! Vissa hundar gillar att bära bytet till bilen, andra vill gärna äta lite på det. Min har rätt mkt resursförsvar så jag brukar belöna med färskfoder när vi kommer fram till klöven. Hon tar klöven och lämnar över den för att få färskfodret, sen plockar jag undan den. En kompis hund blir däremot helt besatt av klöven så hon brukar ha ett köttben på snöre som hon bjuder på för att få tillbaka klöven. Man får gå efter vad hunden uppskattar mest 😊