Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 588 ggr
Gunilla  H
4

Husse är död

Hej. Vad kan jag göra för min hund som sörjer sin husse? Det här är inte lätt, under loppet av nästan 3 år förlorade min hund inte bara en utan två husse. Jag förlorade mina älskade. För att göra det lite enklare för mig och er får dom heta 1 och 2. 1 och jag förälskade oss i den där brunsvarta valpen, han flyttade hem till oss. 1 blir sjuk i cancer, behandlades på annan ort. Blev "friskförklarad", tyvärr gav hjärtat upp efter alla operationer. Hunden letade och letade efter sin husse, hade stor sorg. Sen kom 2 in i vårat liv, hunden blev överlycklig. 2 blev accepterad från första stund. Det var vi tre. Hunden valde helst att ligga i 2s knä, hunden väntade med att vakna tills jag gav 2 kaffe på sängen, då visste hunden att alla var vakna och det var en ny dag, med allt som hör där till. Tyvärr så drabbades 2 av en massiv hjärnblödning, hunden fick aldrig ta farväl. Jag blev tvungen att flytta pga ekonomin. Hunden går och letar, vill hem till förra stället till 2. Jag vill så gärna att hunden ska trivas här, men han sörjer och vill inte riktigt som jag. Hur ska jag hjälpa hunden, vad kan jag göra för honom i hans sorg, det gör så ont i mig att se han så här. Han märker så väl att jag mår så dåligt, vilket jag inte kan dölja Han har blivit otroligt vaktig och skällig vilket han inte har varit förut. Den biten kan jag förstå MEN vad kan jag göra för att hjälpa min älskade hund Är det någon klok här som kan hjälpa mig med tips och råd, hur mycket jag än söker på nätet hittar jag ingenting. Tack 😥

Lussan20
3

Beklagar din stora sorg. Hundar saknar och sörjer, de kan visa det på olika sätt. Bli vaktiga om den som är kvar. Du har ju flyttat också, mycket förändringar. Hunden känner säkert din sorg och nedstämdhet och vet väl inte vad den ska göra.

Kan du inte gå på små mysiga promenader, ta med lite gott, sätta er och prata på en bänk, ta kontakt med hunden med ord, psykiskt och låt hunden känna att den finns i din värld. Den kan känna att du bekräftar och ser den och bli trygg med din tillgivenhet. Lätt i sorgen att ha fullt upp med sin egen smärta. Men var nära hunden, det kan vara bra för dig också att smeka, kela , prata och klappa. Hundar förstår mer än man tror. Ni får dela goda och sorgsna dagar, skönt att ha en vän som vet! Mvh/WL🌺

Hornslandet
1

Vad hemskt för dig. Beklagar verkligen.

Det svåra är nog att hunden säkert påverkas av ditt mående. Det går förstås inte att trolla bort, men det är nog en stor del av förklaringen. Han saknar säkerligen husse, men han lever med dig..och när matte mår dåligt så är det förstås svårt att tro att hunden ska vara på topp.

Jag har förstås inga svar. Men det enda tipset jag nog kan ge är lite som #1, försök planera och gör positiva saker tillsammans med din hund. Ta med han ut i skogen där ni får vara lite ensamma så du inte behöver oroa dig så mycket för att han ska vara vaktig eller skällig (gör inget om han skulle skälla där heller), så kanske du kan slappna av lite mer också. Det skulle säkert göra gott. Det kan ju även vara bra för ditt egna psykiska mående att försöka fokusera mer på hunden, att tänka att du ska hitta på roliga aktiviteter för hans skull, så följer du med också? 

Förstås är det svårt att känna att det är roligt kanske vad du än gör med hunden just nu, men om du ändå planerar och faktiskt genomför saker så brukar det kunna få en viss effekt på sikt. Hemmavid skulle jag nog bara försöka mysa så mycket det går, och förstås att du ska tillåta dig själv vara ledsen så mycket som du nu behöver och känner!