Dilemma angående veterinär
Min hund skar upp baktassen ikväll ute på kvällspromenaden. Jag såg inte på vad då han inte sa ett ljud och inte haltade. Först när vi kom in och hela hallen började täckas av blod upptäcktes det och vi försökte åka in till veterinären.
Jag säger försökte för att vart vi än ringde fick vi nobben. Fullt eller intagningsstopp. Det här har varit en av dom värsta kvällarna i mitt liv så jag är otroligt skärrad och emotionell just nu. Ett tag såg det faktiskt ut som om vi inte skulle kunna få någon veterinärvård idag.
Till sist fick vi komma in på ett djursjukhus som hade öppet till 22 som kollade honom. Han hade tack och lov inte haft av "simhuden" mellan tårna som jag först trodde utan han hade skurit upp ett stort jack i ena tån. Veterinären spolade, plåstrade om såret, gav antibiotika och smärtstillande och sa åt mig att komma tillbaka imorgon bitti för att operera. Såret behöver sys med ett par stygn för att läka ordentligt.
Nu sitter jag här och mår så obeskrivligt dåligt. Jag litar inte på det djursjukhuset, inte det minsta. Det finns några ställen jag litar på och det här är inte ett av dom.
Jag vill så gärna att en av mina vanliga veterinärer tar hand om honom. Där vet jag att dom kommer göra allt för honom och om han inte klarar sig så kommer det inte vara för att dom slarvat eller varit oförsiktiga. Om något skulle hända där så vet jag att han fick den bästa vården som finns.
Det stora problemet är ju att jag vet inte om min vanliga veterinär kommer kunna ta in honom och sy såret imorgon. Det finns ju alltid akuttider imorgon också, vilket visserligen är väldigt dyrt, men då kan jag få tid hos en av dom andra veterinärerna jag litar på.
Jag har drygt sju timmar på mig att bestämma mig och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Jag vill inte lämna bort min hund till personer jag inte litar på, men jag vill absolut inte att hans sår ska bli värre eller att han får vänta för länge på att det ska sys. Samtidigt så skriker min magkänsla åt mig att inte ta tillbaka honom dit utan försöka få tid på ett av våra vanliga ställen.
På ett eller ett annat sätt kommer han få mer vård imorgon, det är inte det tråden handlar om. Jag är bara så skakad, så utmattad, så känslosam att jag inte tänker klart eller rationellt och jag sitter helt ensam i det här. Allt jag vill är att mina vanliga veterinärer tar hand om honom, men jag kan mycket väl överreagera i och med att jag är så knäckt efter den här kvällen och jag har trots allt ett "säkert kort" med operation imorgon hos den nya veterinären.
Beslutet är mitt i slutändan, men jag skulle ändå vilja veta. Vad hade ni gjort i min situation? Chansat på den nya trots magkänslan eller satsat på att försöka få tid hos vanliga veterinärerna?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Förstår att du är väldigt upprörd, skakig, rädd och ledsen.
Varför vill du inte att den nya veterinären syr din hund?
Det låter som de gjorde vad de kunde nu under natten och de har ju upplyst dig om att hunden behöver sys.
Vet du att veterinärerna är dåliga eller är det något annat som spökar i bakgrunden om varför du inte vill gå dit igen?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Lägg dig och sov. Beslutet om vilken veterinär du ska använda kan du fatta imorgon.
#1 Ja, det gjorde dom verkligen och jag är så obeskrivligt tacksam över att dom tog emot oss när ingen annan gjorde det.
När läget är akut spelar det absolut ingen roll vilken veterinär som hjälper oss så länge som mitt djur får hjälp, men när läget är mindre akut och jag själv kan styra vilken veterinär som kan göra större ingrepp som operationer vill jag helst av allt ha mina egna. Jag har väldigt många dåliga erfarenheter av veterinärer (har dock aldrig varit på det här djursjukhuset förrän igår, vad jag kan minnas) och jag är därför otroligt tveksam till att använda nya kliniker eller djursjukhus.
Det hände några saker vid besöket igår som triggade igång min magkänsla, men jag vill inte diskutera dom öppet. Det känns helt enkelt inte bra att lämna honom där.
Dessutom har min hund en del allergier och hälsoproblem som min vanliga veterinär vet om och har behandlat, men som den nya inte känner till. Jag informerade så gott jag kunde, men jag var inte i bra skick igår så jag tror inte det gick så bra. 😕
#2 Jag tog ditt råd en timme eller så innan du skrev det och fick väl i alla fall några timmars sömn!
Tack för att ni båda svarade, det känns jätteskönt att ha någon att prata med. Alla mina vänner samt sov mitt i natten och dom sover nu fortfarande. Det är väldigt tungt att sitta ensam med sina tankar och funderingar efter något sånt här.
Under c:a 25 år hade jag en fantastisk veterinär till mina djur. Tyvärr är han inte kvar. En nära släkting rekommenderade distriktsveterinärerna till mig, så telefonnumret dit hade jag lätt tillgängligt när min hund före jul behövde en veterinär. Jag ringde och fick tala med en mycket trevlig veterinär, som kom hem till oss. Jag kommer i fortsättningen försöka få hem samma veterinär när den nya valpen ska vaccineras, så att de lär känna varandra. Så skönt att få hem en veterinär, när det går.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#4 Det är verkligen skönt att få hem dom. Den veterinär jag använder oftast erbjuder också hembesök i viss mån, men i det här fallet går det ju absolut inte. Min hund behöver sys och det kan nog aldrig göras hemma.
Jag är nog extra rädd och känslig också för att Everest är den mest otursdrabbade hund jag någonsin varit med om. Vi bor i stort sett hos veterinären för att han är så extremt oaktsam av sig. Det är som att han vill skada sig så som han slänger sig fram överallt utan att tänka hela tiden. Slår du upp "dumdristig" i en ordbok eller på nätet så är det första du ser en bild av honom.
Han är ett år och snart elva månader och jag tror det längsta vi har gått utan ett veterinärbesök har varit tre månader. Tror att det snittar 1-2 veterinärbesök i månaden utöver det. Skador, sjukdomar, en kraftig maginfluensa som nästan kostade honom livet som valp, allergiutredning efter allergiutredning och allergibehandlingar. Vi kämpade från början av april till mitten/slutet av maj nu med en envis halsinfektion som vägrade ge med sig plus noskvalster och nu när jag trodde att allt var lugnt och vi äntligen kunde börja återgå till vardagen och träning ett tag så händer det här.
Jag får aldrig andrum att hämta igen mig efter allt som händer hela tiden och det börjar tära rejält på mig..
Jag valde att lita på veterinären som hjälpte oss så bra igår. Det blev mycket lättare att tänka lugnt och rationellt efter lite sömn och frukost. Så nu är han inlagd! Fick världens bästa intryck idag när jag lämnade in honom och det kändes riktigt bra.
Skönt att det löst sig! Uppdatera oss om hur det går!
#8 Dom ringde strax efter klockan ett. Han är vaken, allt hade gått bra och han hade skött sig fantastiskt första gången inlagd hos veterinär. 😃
Det som kändes allra bäst idag var när sjuksköterskan kom och hämtade honom ute på parkeringen. Everest följer aldrig med andra när vi är ute. Han är en extrem mammagris och kan följa med en kort, kort stund om dom har gott godis. Så fort han får godisen eller om dom går för långt springer han tillbaka till mig. Därav var jag lite nervös över hur han skulle reagera vid avlämningen, men han följde med henne direkt. Stannade inte, tittade inte tillbaka utan travade glatt bredvid hela vägen in. Det kändes så obeskrivligt bra. ❤️
Nu åker jag iväg för att hämta upp honom då han är redo att åka hem runt 15. 🙂
Gnälliga jättebebisen är hemma! 🥳
Nu försöker jag hålla reda på alla datum, alla mediciner och alla tider dom ska ges samtidigt som jag tröstar den största, mest förvirrade gnällspiken i världshistorien. Vi är båda helt slut och jag hoppas vi får sova en massa inatt. 😴
Självklart blev det komplikationer för varför skulle det inte bli komplikationer?
I min desperation att hitta sätt att stoppa Everest från att slicka på bandaget trots tratt glömde jag att ta kondens i beräkning när jag försökte hitta lösningar för att skydda bandaget. Så bandaget blev blött.
Kirurgen som gjorde ingreppet instruerade mig att ta av bandaget om jag kunde, vilket jag gjorde. Två dagar för tidigt. I eftermiddag har vi tid hos vår vanliga veterinär för kontroll av såret samt nytt bandage, men självklart får det inte vara så enkelt. Allt detta krockar givetvis med andra planer så det finns en risk att vi inte har bilen vid den tiden.
Så nu sitter jag och ringer runt igen, fast den här gången jagar jag bilskjuts istället för veterinärkliniker. 🤦♂️
Lycka till!
#12 Tack så mycket! ❤️🤗
Såret var jättefint, stygnen var hela och allt såg perfekt ut. Efter lite diskussion bedömdes det att han inte behöver bandage mer. 🥳
Tejpad strumpa inne som byts varje dag och gummistövel ovanpå det ute. Samt ha koll på det, givetvis. Nu börjar kampen för att hålla explosionsmonstret lugnt i tio dagar tills stygnen tas.
Vi testar även 35 cm krage nu då 30 cm är för litet, han kommer åt att slicka ändå. Förhoppningsvis funkar 35 då 40 är på tok för stort. Den ramlar bara av honom och det gör även 35:an om jag inte fäster den i halsbandet. Jag tänkte även testa att få tag i en uppblåsbar krage för att göra det ännu säkrare och mer effektivt.
Vad skönt att det såg fint ut!
#15 Ja, verkligen. 😍
Nu håller vi på att experimentera fram lösningar för natten. Hade det inte varit coronatider hade jag övervägt att bjuda över eller åka över till en villig vän så hade vi fått sova skift och vakta honom. 😂