Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 655 ggr
Mollsan
1

Gå ”fint” i koppel

Hej! Jag har en underbar jrt på 1 år. Allt, verkligen allt funkar så bra. Han har inga problem med att vara själv hemma, åka bil eller liknande. Han är världens roligaste lilla hund, lättlärd och nyfiken. Men…jag har verkligen misslyckats med koppelträningen. O jag skäms för detta så snälla inga påhopp. Jag vet att problemet ligger hos MIG men nu behöver jag hjälp verkligen. Han drar o drar o drar. Jag försöker vara rolig, locka o pocka, vara tydlig osv. Funkar för stunden sen drar han sig hes igen. Promenaderna blir inte roliga och jag har börjat bäva för dem. Jag skäms om vi möter någon (även om han då sitter fint o väntar) o jag har ont i händerna. Vad ska jag göra? Det är jättejobbigt och han blir ju helt slut av att ligga på så hela tiden. Tips någon? Kram

Annette
1

Sele.

Caf_Roy
0

Något som ofta funkar för mig (leder ofta andras hundar kortare perioder) är att, när kopplet blir sträckt och hunden inte backar av, dra tillbaka i kopplet så hunden kommer tillbaka till mig och sedan släpper ut igen. Inte våldsamt, bara att det som händer om den försöker gå längre än kopplet räcker är att den kom mycket kortare om du förstår vad jag menar. De flesta hundar lär sig på ett par gånger att maximal räckvidd är precis innan kopplet sträcks och om dom försöker dra får dom motsatsen till vad dom var ute efter. Flitig utdelning av godis under promenaden är också ett bra hjälpmedel för att det ska bli intressant att gå nära dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MyCola
0

Tränar också med en JRT på snart två år. Koppelgående är fortfarande ett problem, men vi har gjort stora framsteg.

Jag bytte från halsband till sele när han var några månader gammal. Det underlättade verkligen, skulle rekommendera en Y-sele från Hurtta.

Jag började med att gå på bekanta vägar, framförallt tidig morgon eller sen kväll när det inte är lika mycket trafik, fotgängare eller mötande hundar. Då finns det inte mycket att vara nyfiken på och hunden kan fokusera bättre på dig = bättre förutsättningar att lyckas.

Jag använder inkallning när han börjar dra. Målet är att han ska värdera inkallningen högt, ha en snabb respons och allt fokus på mig. Därför är det viktigt att bara använda kommandot under rätt förutsättningar.

Jag använder en kort vissling som inkallning, och alltid någon form av beröm. Framförallt godis. Jag har märkt att han gillar muntligt beröm som uppmuntran innan han får sitt godis. Det håller hans uppmärksamhet vid mig och gör träningen roligare för honom. Nu på senare har jag börjat dröja innan jag ger honom godisen, då håller han sig vid min sida samtidigt som jag uppmuntrar med rösten. Efter att han har fått godisen får han gå fritt igen. Börjar han dra igen repeterar jag.

Jag föredrar att använda rösten och undviker ryck i kopplet. Det är sällan jag använder kopplet som kommunikationsmedel.

Det här är det jag framförallt använder mig av. Jag har fler tips och metoder, men det blir alldeles för mycket att skriva just nu. Är du intresserad kan jag utveckla.

Retriever456
0

Börja att träna med sele! Om han drar mycket skadar det hans hals väldigt mycket, så skaffa dig en sele, en Y-sele. Rekommenderar även att gå en kurs i vardagslydnad, enklare att få hjälp av någon som är där och kan se hur det går till osv!

Scooby2001
0

Jag hade också samma problem men det jag gjorde var att belöna så fort hunden gick bredvid, ett tips också att ibland hålla en godis över nosen bredvid dig, när han går där du vill att han ska gå belöna.

Emo
0

Kopplet ska vara slakt, är det inte det stannar jag. Vi står stilla tills hunden ser till att kopplet inte längre är sträckt, då går vi vidare.

Naturligtvis blir det inga längre promenader när vi står stilla så mycket i början, men det är en bra metod.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973