Valpbitande
Har en valp som bits precis som de flesta valpar, för det mesta gör han det på en lagom nivå men ibland är det som att han "snaps" och blir som förbytt och börjar verkligen slita i mina händer som han gör med leksaker så det gör riktigt ont( obs inte när vi lekar då tar han i leksaken det kan vara i lite alla möjliga situationer). Har försökt imitera valp pip för att få han att förstå att det gör ont men det gör nästan bara att han blir värre eller ingen effekt. Jobbar på kommando för att släppa det han biter på och det fungerar väldigt bra förutom då han blir sådär "full i fan" och försöker slita händerna av mig. Är det bara att gå ifrån och ignorera när han gör så eller vad är era bästa tips, det är ju uppenbart väldigt viktigt att han inte fortsätter med det beteendet när han blir äldre då det redan gör fruktansvärt ont och ger sår. Tack på förhand för er input!
Sådär gjorde min hund när han va liten valp också, han kunde stirra på min hand och helt plötsligt hugga till och sen skälla och bli ”sur” när man sa nej och tog bort händerna. Tänk på att de inte vet så mycket bättre och handen är super kul o spännande! Försök att avleda me godis/leksak! Hur gammal är han?
#1 Okey ja det skrev jag ju inte ger han en leksak i vanliga fall när han biter på något han inte ska. Blir bara så svårt när han är så hyper fixerad och som du säger blir sur för man säger nej och biter ännu mer. Hur är din hund idag då, försvann det beteendet efterhand? Han är 11 veckor!
Vi har en väldigt vild valp (mot vad vi tidigare haft) och hon är precis likadan som du beskriver. Kan närsomhelst få fnatt och börja bita superhårt och morra/skälla, även i benen. Just som du säger har vi också testat att gnälla till men detta triggar bara henne😴. Antar att det är ett "normalt" valpbeteende för en lite vildare valp och att det växer bort så småningom.
Det vi gör är att visa för henne att hon absolut inte får någon nytta av det här, t.ex. genom att stiga upp och stå helt i still/gå bort tills hon lugnat sig. Vi har ett kompostgaller in till köket så dit är det bara att gå bort från henne ifall hon blir allt för stojjig.
Om vi är ute brukar vi försöka få henne att göra något helt annat med leksak eller godis då hon lugnat sig, annars kan hon börja på igen direkt man rör sig. Ifall hon biter oss i benen och det inte fungerar att ignorera henne brukar vi plocka upp henne och hålla henne i famnen tills hon är lugn (förutsatt att hon är kopplad, annars blir det ju en rolig tafattlek för henne…)
#2 han är snart 8 månader nu och ja, alltså, bitandet är kvar, fast på ett helt annat sätt, nu biter han bara när vi leker eftersom att det är hans sätt att leka på, han slår med framtassarna och bits, han har gärna handen bara i munnen också vilket kan uppfattas som bitande, han är en retriever så han vill bära på allt möjligt. Men det är ett väldigt försiktigt bitande, plus att valptänderna är ju nu borta! Jag lyckades även utnyttja detdär med att han blev ”sur” och skällde, lärde in ”prata” som kommando för att skälla😅 Att ha en 11 veckors valp kan vara skit jobbigt! Försök inte att stressa, det kommer gå över! Om ni verkligen inte orkar med det maniska bitandet är det bara att säga typ ”aj” och resa sig upp o gå. Sen kommer valpen förstå att om matte/husse säger aj, så är det ingen lek mer!
Tack snälla för era råd och tips! Då är det bara att fortsätta som vi gör då, ändå skönt att veta att man inte är ensam och det inte är hela världen! Han är jätte snäll i övrigt så vi är ganska förskonade, men det är ändå inte lätt med valp såklart! Så skönt att ha en äldre väl uppfostrad hund också så det blir lite lättare att komma ihåg att valp stadiet inte varar för evigt 😁
Min 6m kan också få såna ryck där hon blir hårdhänt i leken pga övertrötthet/för mycket känslor över lag. Oftast funkar det bra att bara säga åt henne att gå och lägga sig, ev ge henne något att tugga på - men är hon riktigt intensiv så får hon vara i ett annat rum tills hon har lugnat ner sig. Det är ett typiskt valpbeteende men jag tycker ändå att det är viktigt att hon får veta att det inte är okej, och att det roliga tar slut om man inte kan bete sig.
Johanna - Instagram
#6 Ja känner också att det är viktigt att han ska veta att det inte är okey så när han får sina ryck har jag börjat ställa mig upp och säga åt honom att backa undan och "claima mitt space". Han lugnar ner sig väldigt bra då och är duktig på att backa undan när jag ber honom. Något jag också tycker känns viktigt att jag kan be honom om utan att han bråkar. Han har varit ganska "tuff" mot oss så trodde inte han skulle ta det så bra när jag skulle säga åt honom att backa undan men det gör han faktiskt jätte bra!