Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 968 ggr
Frida B
0

Smal unghund

Hej! Min lilla Neville är nu 10 mån, okastrerad Australian Shepherd. Han är ganska smal och väger endast 15kg… Hans linjer har väldigt små hundar, men inte såhär smala. Han får 6dl torrfoder per dag, har nu ökat till 7dl per dag. Utöver detta får han tuggben och träningsgodis. Ändå känner man revbenen och höftknölarna tydligt, även ryggradens topp.  Han är väldigt pigg och aktiv, pälsen är prima och han mår bra. 

Jag vågar ej byta foder, då han varit lite halvlös ibland på andra foder. När han blir det fastnar bajs i pälsen, så förr behövde jag duscha honom ibland upp till 3 gånger per dag… Inte hållbart då han bajsar innan han ska in i bilen påväg till jobbet…  Med detta foder är han 99% av gångerna perfekt i magen.

Färskfoder är inget alternativ pga hygienskäl.  Barf likaså, och lite fler anledningar. 

Tips? Har hört allt ifrån att unghundar kan vara såhär och att han kommer lägga på sig med tiden, till ister, till byt till högaktivt foder (som då ej är ett alternativ) etc…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

Får han inte i sig mer mat? Min nuvarande på 15 kg får 7 dl för att bibehålla. Slå ev på en dutt olja, tex lax eller lamm, eller raps om det är det som funkar.

Frida B
0

#1 jodå. Han slukar allt som att han vore svältande. Han hugger efter godis i handen.. Har alltid varit så. Han fick raseriutbrott när han var liten, när han skulle lära sig att vänta på maten. Just nu äter han laxbaserat foder, som min kelpie också äter som är lite för tjock på 4 dl… :s

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
0

Hurka så de äter?! Min 38kg hund får ca 12-12,5 dl enl tabell.. Iofs, kanske unghundsräknat, blir väl skillnad att räkna mot slutvikt på vuxen hund..

I övrigt så verkar ju hunden må bra och ha gott om energi? Jag tycker man definitivt känner revben och ryggradens topp på vuxna hundar som är i lagom hull, dvs slimmade. Det i sig är måste väl inte vara ett problem? Fast du vet väl själv bäst om hunden är FÖR smal.

Frida B
0

#3 vet inte riktigt vad hurka betyder… Men alltså man ska inte känna ryggraden så tydligt, den sticker ut. Revbenen känns alldeled för lätt, och höftknölarna känns på tpk för tydligt. Hade han inte haft så mkt päls hade man sett revben, ryggrad och höftknölar ganska tydligt. Så ja, han är smal.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

S.L
0

Har annan ras. Men ena var som du beskriver mager detta har vart till och från dock inga besvär med lös i magen. Hon är idag 10 år nu lite rund första gången nu äter hon bättre innan kinkig så här får vi nu inte låta henne ta dom andras mat om dom lämnar. Hur länge har han ätit 7 dl isf 6 dl? Jag ger rå kycklig och gav henne mer kyckling skinn på då det sas vara fett sen gav jag henne alltid fisk olja morgon och kväll nu bara på maten och mindre.

Estellee13
0

Öka fodermängden eller byt till ett kraftigare foder/tillsätt extra fett och protein om magen tillåter det.

JoannaLi
0

Ja men dåså, gå upp till typ en liter om dagen tills han är i rätt hull?

Changrila
0

Om ryggrad och höftknölar känns så är det ofta ett tecken på att hundarna är omusklade, det behöver inte nödvändigtvis vara att de är för smala (för smala som i "behöver mer fett på kroppen").

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ElviraNym
0

Finns det ingen veterinär man kan kontakta som kan ge tips? Om du är orolig så kanske det är bra att bara kolla så att det inte är fel någonstans! ❤️❤️ Hoppas att det löser sig

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Hornslandet
0

#4 Ja som sagt, du som har hunden vet ju bäst om den är för smal :) Jag försökte föreställa mig en situation bara där jag inte skulle kunna känna toppen på ryggraden på min hund, herre så fet han skulle behöva vara då.

Lona
0

"Våra" tervar har varit erbarmligt smala som unghundar, fram tills de har varit 2-3 år. Dock har de varit kräsna med maten, det har inte gått att få i dem mer. Har någon annan känt på honom, jag tänker att du har många arbetskamrater som vet hur en valp/unghund ska vara? (Jag menar inte att du inte kan själv, men ibland blir man "hemmablind".)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lord Vulcan
0

Håller med #8. Många gånger är unghundar omusklade. Avmaskad? Min schäfer va likadan, säkert tills hon va 2 år. Åt allt och avmaskad, men ökade inte i vikt förrän hon fick följa med ut och cykla. Då la hon på muskler. Även kasta boll funkade.

Wizbot
0

Min hund lägger inte på sig alls av protein. Hon är en vuxen soffpotatis men ändå skulle hon kunna äta hur mycket torrfoder (orijen spannmålsfritt) som helst utan att sluta vara för spinkig. Och orimliga mängder protein är inte bra för organen i längden. Så jag la till kokt potatis och fett. Fiskolja plus rapsolja. Och äntligen fick hon rimligt hull och finare päls. Först la jag till fettet och fick en måttlig förbättring men av potatisen har allt blivit bättre. Hon till och med fäller betydligt mindre! Hundars matsmältningssystem ser inte ut som vargars då de varit domesticerade längre än något annat djur. Större delen av historien har de levt på människors blandade rester. Därför är jag inte en av dem som tror att hundar bara kan äta kött, även om jag t.ex aldrig skulle ge foder med vete eller dyl.

Frida B
2

Självklart ska man känna ryggrad, men onödigt att hänga upp sig på ord. Man ska inte känna revben, höftknölar och ryggrad så tydligt som man gör på honom. Jag har nu ökat fodret och ger honom boost blötmat ibland, hoppas det funkar. Tack för tips!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)